Jump to content

Seiling og havn i Øst-Finnmark


mingebretsen

Recommended Posts

Fruen vil at vi skal flytte opp til Finnmark. Er det folk her med hjemmehavn der oppe? Ser for oss foreløpig øst Finnmark, i nærheten av Kirkenes. Er det enkelte områder det er spesielt gode og beskyttede havner, kontra andre steder? Mulig å ha ute vinterstid?

hørte noen flytta båten til Vadsø om vinteren i det området.

generelle tips om seilingsområder tas gjerne også imot.

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja her var det mange fine svar.

potensiel flytting har med hennes savn tilbake til hundekjøring, som vi har drevet med 10 år tidligere, men da i innlandet i fjellet. 
Finnmark blir isåfall et kompromiss hvor jeg både kan seile, og ha vinter til hundekjøring. Dårligmed vinter langs Sørlandet.

 

sender melding jro

Link to post
Share on other sites

Finnmarkskysten er stort sett ren og med få havnemuligheter. Der det er gode havneforhold ligger det et fiskevær, og ofte er det bygget kraftige moloer til beskyttelse mot havet. Unntaket er området ved Kirkenes. Her er det fjorder/øyer/holmer slik at det blir en beskyttet skjærgård. Kirkenes kan i så måte være et greit utgangspunkt for seiling i Finnmark. Men hold orden på bestikket slik at du ikke roter deg over på feil side av grensen. 

 

For øvrig byr Finnmark på naturopplevelser både på land og langs kysten, ulikt andre steder i landet. Jeg tror flere kunne ha hatt godt av å ha sett og opplevd dette selv, kanskje kunne noen fordommer fått seg en knekk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått mange ganger med MTB langs Finnmarkskysten og må si at jeg egentlig ikke kunne tenkt meg å hatt lystbåt i de områdene der. I kirkenes har jeg opplevd at havna var isfri men morgenen etter var det is i hele indre området. Vardø og Vadsø har havner men du ser ikke veldig mange fritidsbåter der. Goldt ugjestmildt landskap og klima!  sjøen har alltid dønninger og det er  lite å skjule seg bak!  ville nok helst hatt en Colin Archer med lang kjøl med god vekt og pondus om jeg skulle ha seilt i de områdene! sikkelig reflex oljefyr!  Den aller største forkjellen er dog at folket der oppe er mye mer hjelpsomme og triveligere!! :wink:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Ser ut som det nå blir Kirkenes og Pasvik området. Flyr opp i månedsskifte for en visning. Så spørs det om jeg seiler båten opp i et transportstrekk neste vår/sommer. Eller om jeg hadde funnet et sted på Nord-Vest landet å ha den i vinter. Seilt en ukes etappe i høst, for å legge den for vinteren. Får nok ikke tida til å ta hele kysten i høst, med tanke på vær og vind litt uttpå høsten. 

 

Noen som har tips og erfaringer med å legge igjen båt over vinter, kanskje Bergen-Ålesunds området.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...