Lanber Startet 12.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2020 (redigert) Da har jeg kjøpt meg en 3 bladet Autoprop fra Bruntons og lagt den standard 3 bladers fra Volvo Penta foldepropellen på hylla som reservepropell. Båt: Sirius 310DS Motor: VP D1-30 Med VP propell fikk jeg 3100rpm og 7,1 knop. På 2000rpm hadde jeg 5.4 knop som er der jeg liker kjøre motoren for støy. Med Autoprop gjør båten 4 knop på 1200rpm, 6 knop på 1900 og full åpning gir 2750rpm og 7.2 knop. Typisk ligger jeg nå på 1700-1900 evt tusler på 1200. Redigert 12.Oktober.2020 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 12.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2020 (redigert) Kjenner ikke til denne typen propell, men googlet opp noe beskrivelse for senere referanse. https://www.bruntonspropellers.com/autoprop Har en gammel 3 blads Volvo foldepropell på den ene båten og en messing 3-bladet fastpropell på den andre båten. Begge båtene er ca 30 fot og begge har en motor på litt under 30 Hk. Det rare er at ved samme turtall så oppnår stålbåten på 6.5 tonn og med fastpropell større hastighet enn plastbåten på 3.5 tonn med foldepropell. Synes det er nesten naturstridig at den båten som skal flytte på dobbelt mengde vann er den raskeste, men slik er det. Redigert 12.Oktober.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 13.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Det er store forskjeller på propeller. Svoger min gikk fra 3 bladers Kiwiprop til 3 bladers Autoprop på sin B37C. Som natt og dag. 1 knop mer fart i toppen og mer enn det på lavere turtall. Personlig så bryr jeg meg null om jeg sparer noen dråper diesel. Jeg måler gevinsten i dB på å kjøre 500rpm lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Ang. "naturstridig" så har jeg hatt noen opplevelser nær det de siste årene etter at ulike propeller med "overdrive" kom på markedet. Seilbåter som går i en helsikes fart for motor, særlig under gjestehavnracet :-). Genial teknologi, som å få gear på båten. (Har ikke dette selv, men drømmen er jo der ;-)) Men jeg lurer på noe. Det må være en grense ett sted for hvor mye en kan belaste motoren på lavt turtall, altså hvor "tungt" den kan gå før det ikke er bra for den. Jeg forestiller meg at en dieselmotor trives best når den går "lett" på et relativt høyt turtall. Og at det er en grenser for hvor tungt den bør gå over tid på ett lavere turtall? Har skjønt at noen av disse propellene så må man stille "tyngden" på propellen, altså før man sjøsetter. Er det noen propeller som justerer seg selv etter belastning? For hva om båten er grodd, eller man går for motor i motsjø/vind, er det propeller som da kompenserer for den ekstra belastningen eller ender en opp med å gå enda "tyngre"? Sitér dette innlegget Link to post
britneyfan82 Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Noen spørsmål :) -Hva kostet morroa og hvor kjøpte du fra? -Merker du forskjell på fart når du seiler? -Hvordan er den når du bakker? -Seildrev eller fast aksling? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Hper skrev for 9 timer siden: Ang. "naturstridig" så har jeg hatt noen opplevelser nær det de siste årene etter at ulike propeller med "overdrive" kom på markedet. Seilbåter som går i en helsikes fart for motor, særlig under gjestehavnracet :-). Genial teknologi, som å få gear på båten. (Har ikke dette selv, men drømmen er jo der ;-)) Men jeg lurer på noe. Det må være en grense ett sted for hvor mye en kan belaste motoren på lavt turtall, altså hvor "tungt" den kan gå før det ikke er bra for den. Jeg forestiller meg at en dieselmotor trives best når den går "lett" på et relativt høyt turtall. Og at det er en grenser for hvor tungt den bør gå over tid på ett lavere turtall? Har skjønt at noen av disse propellene så må man stille "tyngden" på propellen, altså før man sjøsetter. Er det noen propeller som justerer seg selv etter belastning? For hva om båten er grodd, eller man går for motor i motsjø/vind, er det propeller som da kompenserer for den ekstra belastningen eller ender en opp med å gå enda "tyngre"? Kjenner til en større Hanse med overdrive som har sotet ned flere ganger. Tror det var Yanmar motor, men antar VP har samme problem. Ser jo poenget, men i vår båt er motoren såpass stille på rundt 2,2 rpm at jeg heller vil slippe å være redd for å sote ned. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 Det jeg lurer på er om alle "slike" propeller må settes på forhånd, eller justerer de seg etter belastning? Så om en feks da har grodd båt, eller mye motvind/sjø, vil en da ende med å gå tyngre, eller vil propellen justere seg så en holder turtallet og går ned i fart? Skjønner at det er vridbar propellanlegg jeg vil ha på seilbåten :-D Men jeg trodde noen av disse hadde "automatgear", men jeg har kanskje misforstått? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 (redigert) Hper skrev 7 minutter siden: Men jeg trodde noen av disse hadde "automatgear", men jeg har kanskje misforstått? Så vidt jeg har forstått er Autoprop, som man kanskje hører i navnet automatisk. "and a unique ability to change pitch automatically to suit prevailing wind and sea conditions" "This unique feature of the Autoprop, enables the full power of the engine to be used in situations such as towing, or in emergencies." Redigert 13.Oktober.2020 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
.Olsen Svart 13.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2020 enslagsgjest skrev 17 minutter siden: Så vidt jeg har forstått er Autoprop, som man kanskje hører i navnet automatisk. "and a unique ability to change pitch automatically to suit prevailing wind and sea conditions" "This unique feature of the Autoprop, enables the full power of the engine to be used in situations such as towing, or in emergencies." Ah, riktig. Det vil vel også være veldig gunstig ved motorseiling. Pokker at det er så dyrt. Samtidig, som bedagelig turseiler som stadig klager over kostnader og tidsbruk på vedlikehold så ville det være å innføre enda ett vedlikeholdspunkt. Har sett på Delos osv at det er litt jobb å ta service på disse, men det er vel neppe noe en gjør årlig? Men gevinsten er helt klart god, vil absolutt være på handlelista den dagen penger ikke betyr så mye :-) En del erfaringer med Autoprop her: https://www.seilbaaten.com/2013/11/autoprop.html Litt delte efaringer egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 14.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Ja ser det med delte erfaringer. Hadde Autoprop på gamlebåten også, denne fungerer akkurat likt. Ikke fått prøvd det å starte opp i motsjø annet enn i går kveld. Måtte reve storseilet og gikk opp i vinden og startet motoren. Var 3m + bølger som brøyt, ikke gøy. Men propellen gav fart forover uten å falle av først. Å dra igang krever litt turtall, men så kan jeg slakke på gassen. En vanesak. Det er jo ikke direkte billig for 3 bladet, £2200 + moms. Hadde 2 bladet på forrige båt med D1-20 motor. Seildrev på begge. God service fra Middleton Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 On 10/12/2020 at 10:56 AM, Lanber said: Da har jeg kjøpt meg en 3 bladet Autoprop fra Bruntons Bortsett fra det så var da en utrolig fin båt: Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 18.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 Nå er Autoprop i sitt ess. Har 3m/s på 150 grader sann. Kjører Code 0 og har motor på 1200rpm og gjør 5.7-8 knop. Sola skinner og kaffen smaker upåklagelig Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 18.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 Lite spørsmål til deg @Lanber; Jeg gjorde samme bytte selv, og er i det store fornøyd. Jeg er heller ikke så glad i motorstøy, og har lydisolert motorrommet ganske godt, i tillegg til å ha montert vannutskiller og støydemper på eksosen. Da jeg byttet til Brunton propellen, opplever jag ganske mye mer propellstøy enn Volvoen. Virker litt som en slags kavitasjonsstøy. Har du merket noe tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 18.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 (redigert) Ja, det er på enkelte turtall for meg eller når jeg endrer pådrag. Ingenting på 1200-1400, 1650-1700, eller over 1900. Redigert 18.Oktober.2020 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 18.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 Har forøvrig ingenting negativt å si om Volvo Penta sin 3 bladers foldepropell. Den effektiv og god. Men det er som en bil med 1 gir mot en med automatgir. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.