Jump to content

Oppgradert foldepropell seilbåt til Autoprop


Lanber

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt meg en 3 bladet Autoprop fra Bruntons og lagt den standard 3 bladers fra Volvo Penta foldepropellen på hylla som reservepropell. 

 

Båt: Sirius 310DS

Motor: VP D1-30

 

Med VP propell fikk jeg 3100rpm og 7,1 knop.   På 2000rpm hadde jeg 5.4 knop som er der jeg liker kjøre motoren for støy.

 

Med Autoprop gjør båten 4 knop på 1200rpm,  6 knop på 1900 og full åpning gir 2750rpm og 7.2 knop.  Typisk ligger jeg nå på 1700-1900 evt tusler på 1200.

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post

Kjenner ikke til denne typen propell, men googlet opp noe beskrivelse for senere referanse.

 

https://www.bruntonspropellers.com/autoprop

 

Har en gammel 3 blads Volvo foldepropell på den ene båten og en messing 3-bladet fastpropell på den andre båten. Begge båtene er ca 30 fot og begge har en motor på litt under 30 Hk. Det rare er at ved samme turtall så oppnår stålbåten på 6.5 tonn og med fastpropell større hastighet enn plastbåten på 3.5 tonn med foldepropell. Synes det er nesten naturstridig at den båten som skal flytte på dobbelt mengde vann er den raskeste, men slik er det. 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Det er store forskjeller på propeller. Svoger min gikk fra 3 bladers Kiwiprop til 3 bladers Autoprop på sin B37C.

 

Som natt og dag. 1 knop mer fart i toppen og mer enn det på lavere turtall.  

 

Personlig så bryr jeg meg null om jeg sparer noen dråper diesel. Jeg måler gevinsten i dB på å kjøre 500rpm lavere turtall.

 

 

Link to post

Ang. "naturstridig" så har jeg hatt noen opplevelser nær det de siste årene etter at ulike propeller med "overdrive" kom på markedet. Seilbåter som går i en helsikes fart for motor, særlig under gjestehavnracet :-). 

 

Genial teknologi, som å få gear på båten. (Har ikke dette selv, men drømmen er jo der ;-))

 

Men jeg lurer på noe. Det må være en grense ett sted for hvor mye en kan belaste motoren på lavt turtall, altså hvor "tungt" den kan gå før det ikke er bra for den. Jeg forestiller meg at en dieselmotor trives best når den går "lett" på et relativt høyt turtall. Og at det er en grenser for hvor tungt den bør gå over tid på ett lavere turtall?

 

Har skjønt at noen av disse propellene så må man stille "tyngden" på propellen, altså før man sjøsetter. Er det noen propeller som justerer seg selv etter belastning? For hva om båten er grodd, eller man går for motor i motsjø/vind, er det propeller som da kompenserer for den ekstra belastningen eller ender en opp med å gå enda "tyngre"?

Link to post
Hper skrev for 9 timer siden:

Ang. "naturstridig" så har jeg hatt noen opplevelser nær det de siste årene etter at ulike propeller med "overdrive" kom på markedet. Seilbåter som går i en helsikes fart for motor, særlig under gjestehavnracet :-). 

 

Genial teknologi, som å få gear på båten. (Har ikke dette selv, men drømmen er jo der ;-))

 

Men jeg lurer på noe. Det må være en grense ett sted for hvor mye en kan belaste motoren på lavt turtall, altså hvor "tungt" den kan gå før det ikke er bra for den. Jeg forestiller meg at en dieselmotor trives best når den går "lett" på et relativt høyt turtall. Og at det er en grenser for hvor tungt den bør gå over tid på ett lavere turtall?

 

Har skjønt at noen av disse propellene så må man stille "tyngden" på propellen, altså før man sjøsetter. Er det noen propeller som justerer seg selv etter belastning? For hva om båten er grodd, eller man går for motor i motsjø/vind, er det propeller som da kompenserer for den ekstra belastningen eller ender en opp med å gå enda "tyngre"?

Kjenner til en større Hanse med overdrive som har sotet ned flere ganger. Tror det var Yanmar motor, men antar VP har samme problem.

 

Ser jo poenget, men i vår båt er motoren såpass stille på rundt 2,2 rpm at jeg heller vil slippe å være redd for å sote ned. 

Link to post

Det jeg lurer på er om alle "slike" propeller må settes på forhånd, eller justerer de seg etter belastning? Så om en feks da har grodd båt, eller mye motvind/sjø, vil en da ende med å gå tyngre, eller vil propellen justere seg så en holder turtallet og går ned i fart?

 

Skjønner at det er vridbar propellanlegg jeg vil ha på seilbåten :-D Men jeg trodde noen av disse hadde "automatgear", men jeg har kanskje misforstått?

Link to post
Hper skrev 7 minutter siden:

Men jeg trodde noen av disse hadde "automatgear", men jeg har kanskje misforstått?

Så vidt jeg har forstått er Autoprop, som man kanskje hører i navnet automatisk. 

 

"and a unique ability to change pitch automatically to suit prevailing wind and sea conditions" 

 

"This unique feature of the Autoprop, enables the full power of the engine to be used in situations such as towing, or in emergencies." 

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Link to post
enslagsgjest skrev 17 minutter siden:

Så vidt jeg har forstått er Autoprop, som man kanskje hører i navnet automatisk. 

 

"and a unique ability to change pitch automatically to suit prevailing wind and sea conditions" 

 

"This unique feature of the Autoprop, enables the full power of the engine to be used in situations such as towing, or in emergencies." 

 

Ah, riktig. Det vil vel også være veldig gunstig ved motorseiling. 

 

Pokker at det er så dyrt.

 

Samtidig, som bedagelig turseiler som stadig klager over kostnader og tidsbruk på vedlikehold så ville det være å innføre enda ett vedlikeholdspunkt. Har sett på Delos osv at det er litt jobb å ta service på disse, men det er vel neppe noe en gjør årlig?

 

Men gevinsten er helt klart god, vil absolutt være på handlelista den dagen penger ikke betyr så mye :-)

 

En del erfaringer med Autoprop her: 

https://www.seilbaaten.com/2013/11/autoprop.html

 

Litt delte efaringer egentlig. 

Link to post

Ja ser det med delte erfaringer. 

Hadde Autoprop på gamlebåten også, denne fungerer akkurat likt. 

 

Ikke fått prøvd det å starte opp i motsjø annet enn i går kveld. Måtte reve storseilet og gikk opp i vinden og startet motoren. Var 3m + bølger som brøyt, ikke gøy.  Men propellen gav fart forover uten å falle av først. 

 

Å dra igang krever litt turtall, men så kan jeg slakke på gassen. En vanesak. 

 

Det er jo ikke direkte billig for 3 bladet, £2200 + moms. Hadde 2 bladet på forrige båt med D1-20 motor.  Seildrev på begge. 

God service fra Middleton

 

 

 

 

Link to post

Lite spørsmål til deg @Lanber;

Jeg gjorde samme bytte selv, og er i det store fornøyd. Jeg er heller ikke så glad i motorstøy, og har lydisolert motorrommet ganske godt, i tillegg til å ha montert vannutskiller og støydemper på eksosen.

Da jeg byttet til Brunton propellen, opplever jag ganske mye mer propellstøy enn Volvoen. Virker litt som en slags kavitasjonsstøy. Har du merket noe tilsvarende?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...