Jump to content

Lekkasje pga korrodert metall varmeveksel Perkins M90 4.236

Flash42

Recommended Posts

679A7261-F421-40CE-924F-9FFAA5D6F850.jpeg.549955d1d1943e39f89457f0b353b8f0.jpegHei. Er det noen som har erfaring Er det noen som har erfaring med korrodert metall og lekkasjer? Har en varmeveksel til Perkins M90 4.236 . Som dere kan se på bildet er det ca 6-7 mm åpning mellom gods og endestykket(messing) . Jeg har 3 spørsmål: 

1. Finnes det noen som sveiser dette metallet?
2. Finnes det sterk nok epoxy for å bygge metallet opp igjen slik at ny pakning vil kunne holde dette tett?

3. Er det noen som har en brukt tilsvarende varmeveksel til salgs? 

D1D0C64B-7BC9-410A-8898-E4301F73D8AF.jpeg

Redigert av Flash42 (see edit history)

Av det som er synlig så er det vel neppe mulig å sveise (messing) men det er nok sannsynligvis mulig å reparere. En annen side ved saken det er jo hvordan varmeveksleren ser ut innvendig og om det er korrosjon innvendig også eller eventuelt "tilstopping". Det bør vel sjekkes. og firma nevnt over kan vel sikkert sjekke det. Hvis man eventuelt må skifte så må vel ikke varmeveksler nødvendigvis erstattes med originaldel, det kan holde med "riktig kapasitet".

Velkommen på Baatplassen.

En rep her blir ikke billig  og hvor lenge holder resten av varmeveksleren? 

Brukt TJA, skal du ha båten lenge kjøp ny.

Men en kan lure på hvordan resten av motoren ser ut?

Er tilstanden bra, har motoren ligget under vann?

en plass

https://www.okonomi-deler.no/

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Enig med @Roger jo. Dette lar seg sikkert reparere, men til hvilken pris? På et eller annet tidspunkt så er jo en varmeveksler oppbrukt. Den har jo innvendige rør med en hel drøss potensielle lekkasjepunkter også. 

Ellers, er du sikker på at det er messing i beholderen og endelokket? For meg ser det ut som alu. Hvis det er tæret aluminium som ellers er ok kan godset ofte bygges opp med TIG-sveising. Hvis det er messing kan det også sveises, men det kan være en fordel å heller legge på lodd. Men begge disse metoder krever jo maskinering for å planere overflatene til slutt, så det blir jo fort en kostbar affære. 

Prisen på skikkelig reparasjon kommer fort opp i prisen for en ny varmeveksler. Jeg regner med at veksleren er produsert av Bowman. Ofte er bundle og endelokk produsert (etter husken) i silisiumbronse. Det er om å gjøre å lese bruksanvisningen for å få dem til å holde til evig tid. Hvilket de tilnærmet gjør. Hulda har en tilnærmet maken montert som antakelig er >30 år gammel.

Takk for mye fornuftige tanker og svar. Det er kun endelokket som er av messing.selve housing er nok aluminium.  . Innvendig ser alle messingrørene også jt som nye. Alle er åpne og blanke. 

tror jeg kontakter Grenland rør og hører med dem.  
jeg er også enig at en tilsvarende om ikke av samme merke kan funke. Må bare bygge om endetilkoblinger begge sider og dette vil også koste. 

universal diesel kunne ikke hjelpe. Kan meg kontaktinfo til dieselmann.no. Avventer svar fra han. Men da snakker vi nytt og antar det beløper seg til 15-20.000.-  

Som så ofte ellers @Roger jo, les bruksanvisningen. Hulda har to Bowman varmevekslere. Ingen av dem skal ha anoder. Begge har tappeplugg for sjøvann, som avbildet. Konker o-ringen som er galvanisk skille mellom bundle og endlokkene mot aluminiumshuset, får man tæring som avbildet. Bowman lager bundler og endelokk i forskjellige materialer og materialkombinasjoner. Les bruksanvisningen. Kan lastes ned fra Bowman hjemmeside.

Nå ble jeg  vonbråten @Hulda, klart jeg vet hva en tappeplugg er  normalt en liten plugg i bunn, i andre enden av veksleren på denne, denne er i Toppen og 1",  har du 1" dreneringer?

Lastet ned en tegning i 1995 med Zinkplugg, finner ikke den siden i dag, 

Denne veksleren er utgått, var antagelig for god, varer lenge med Zink veit du. :rolleyes:

image.png.c3ed1a38da5ffb1a73d6be304bbaa496.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...