Jump to content

Plastpest, hvordan fjerne gelcoat?

BRUNHILDUR

Recommended Posts

Komodo skrev for 1 time siden:

Ja, den karbidskiva er rå, men den diamantskiva jeg beskrev over er nok enda mer brutal. Den høvler liksom av flak slik at partiklene blir større og det støver mindre.  Men til gjengjeld føler jeg at det er lettere å få jevn overflate. 

Men hvorfor måtte du strippe båten din for coat?

Kanskje det er lettere å få jevnt resultat med den diamantskiva du beskriver. Har du bilde av den? 

Om jeg måtte strippe bunnen for gelcoat er vel ikke sikkert, men da jeg slipte ned bunnstoffet fikk jeg masse hvite prikker på grunn av forhøyninger i overflaten. Begynte å pirke, og pirket lett løs gelcoat alle steder der dette var tilfelle. Laminatet under tydet på et alt for tørt støp i første laget etter gelcoat, så når jeg først var i gang med å renovere bunnen og hadde fikset 5-6 gamle skader med støping og sparkling, så tok jeg like godt hele bunnen! :tongue: Greit å gjøre det skikkelig når man først er i gang og har tid.

Fortego skrev for 2 timer siden:

Kanskje det er lettere å få jevnt resultat med den diamantskiva du beskriver. Har du bilde av den? 

Ja, det ligger som nevnt bilder av den i "Dracotråden". Bla fra starten og fram til der jeg rensliper skroget innvendig. Er på sykehuset med jentungen, har ikke mulighet til å finne det fram selv nå.

Komodo skrev for 2 timer siden:

Ja, det ligger som nevnt bilder av den i "Dracotråden". Bla fra starten og fram til der jeg rensliper skroget innvendig. Er på sykehuset med jentungen, har ikke mulighet til å finne det fram selv nå.

Da må du hilse og si god bedring fra de raringene som er på baatplassen.no kun for å snakke om båt :) 

Eika skrev for 1 time siden:

Da må du hilse og si god bedring fra de raringene som er på baatplassen.no kun for å snakke om båt :)

Skulle man bli innlagt for å kun være interessert i båt, så er det vel mange av oss som skulle vært på lukket avdeling.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev for 15 timer siden:

Skulle man bli innlagt for å kun være interessert i båt, så er det vel mange av oss som skulle vært på lukket avdeling.

Komodo skrev for 15 timer siden:

Gikk forbi isolat-avdelingen i stad. Så ut som om det satt en del avdankede seilere der inne :giggle:

God man møter likesinnede der også :cheers:

• 1 måned senere...
GunnarKj skrev On 17.8.2023 at 13.23:

Fikk du fjernet gcoaten @BRUNHILDUR ?

Fant du en god måte å gjøre det på?

Jeg ønsker å fjærne gelcoat på min båt også grunnet plastpest. 

Hos meg så har det ikke gått inn i glassfiberen, men jeg får eddikbobler mellom gelcoat og glassfiberen. 

Jeg har insett at eneste måten å bli helt kvitt problemet på er fjærning av all gelcoat. 

Jeg vil anbefale å fjerne all gelcoat, ellers blir du ikke helt kvitt problemet. Jeg hadde også i år etter to år i djøen nye blemmer, heldig vis ikke så mange som sist. Om du må ta gelcoat? Hvor mange blemmer, hvor tykt skrog? Mitt skrog et 1,6cm fra ripa til kjøl, så jeg er ikke bekymret. Så i år tok jeg de 50 blemmene og la på epoxy 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...