Jump to content

Biltema vs Epifanes 2k PU lakk.


Marius Engel

Recommended Posts

Hei.

Jeg har lagt fjerde og siste lag med lakk på kajakken min, laget av Gran og Redwood, kledd med gjennomsiktig (usynlig) glassfiberduk og epoxy. Jeg brukte epifanes for å være sikker på at ting ble så bra som mulig.


En pakke epifanes inneholder 750 ml lakk, en pakke fra biltema inneholder 1000 ml lakk. Så med biltema hadde jeg sluppet unna med to pakker lakk og en boks tynner, med epifanes trengte jeg tre pakker lakk og en boks tynner.


Pris Biltema: 657kr

Pris Epifanes: 2526kr

 

Epifanes har mer omstendelige brukerveiledninger, og lengre tørketid enn biltema.

 

Ville resultatet med biltema blitt like bra? Er den like blank, holdbar og like enkel i bruk/påføring? 
 

Veldig fornøyd med resultatet, men neste gang kan jeg kanskje spare 2000kr på lakk, hvis resultatet blir det samme og varer like lenge? 🤔🤷‍♂️

Link to post
Share on other sites

Her kan jeg bare slå fast at kvalitet koster! Jeg har jobbet med overflatebehandling av trelast i mange år. Og en ting er brennsikkert når det gjelder all maling og lakk! Kvalitet koster!

Det er bindemidler, harpiks og tørrstoff i produktet som avgjør glans og holdbarhet.

 

Når det gjelder disse produktene blir billig veldig fort veldig dyrt. Uansett hva hvem som helst sier! Jeg bruker kun produkter fra de anerkjente store produksentene. Epifanes og De Ijssel (nederlandske begge to) er meget gode produkter. Det samme gjelder Jotuns produkter og International sine. Det finnes sikkert flere gode produkter. Men de jeg her nevner er de jeg kjenner best.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 1 minutt siden:

Her kan jeg bare slå fast at kvalitet koster! Jeg har jobbet med overflatebehandling av trelast i mange år. Og en ting er brennsikkert når det gjelder all maling og lakk! Kvalitet koster!

Det er bindemidler, harpiks og tørrstoff i produktet som avgjør glans og holdbarhet.

 

Når det gjelder disse produktene blir billig veldig fort veldig dyrt. Uansett hva hvem som helst sier! Jeg bruker kun produkter fra de anerkjente store produksentene. Epifanes og De Ijssel (nederlandske begge to) er meget gode produkter. Det samme gjelder Jotuns produkter og International sine. Det finnes sikkert flere gode produkter. Men de jeg her nevner er de jeg kjenner best.


Høres ut som jeg har gjort ett bra valg da, med Epifanes :)

 

Har du forsøkt biltema sin 2K PU-lakk, eller sett resultatet av den?

Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev 6 minutter siden:


Høres ut som jeg har gjort ett bra valg da, med Epifanes :)

 

Har du forsøkt biltema sin 2K PU-lakk, eller sett resultatet av den?

Jeg kjøper veldig mye på Biltema. Men jeg holder meg konsekvent unna alt av lakk og malingsprodukter fra dem. Jeg orker ikke en gang å prøve dette ut. 
Har mer enn nok resultater fra tester på lakk og maling fra min tid i trelast og overflatebehandling til at jeg rett og slett dropper det. I alle tester jeg har sett har de ledende produsentene uten unntak gått av med seieren i evnen til å stå i mot slitasje. Og i motsetning til hva mange tror er det ikke verken regn eller vind men UV-stråling fra sola som sliter absolutt mest på produktene. Så er det billig mangler det rett og slett innholdet som skal forhindre slitasjen som følge av sola.........

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har prøvd biltema sin lakk. Virker som den legger igjen litt mindre tørrstoff enn Epifanes og Hempel diamond varnish som jeg foretrekker. Biltema sin kun brukt innvendig for metting av bakside på plater.  Helt ok til slikt bruk. Tar ikkje sjansen på denne utvendig, må stole 100 % på kvalitet her og bruker Hempel. 

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 6 minutter siden:

Jeg kjøper veldig mye på Biltema. Men jeg holder meg konsekvent unna alt av lakk og malingsprodukter fra dem. Jeg orker ikke en gang å prøve dette ut. 
Har mer enn nok resultater fra tester på lakk og maling fra min tid i trelast og overflatebehandling til at jeg rett og slett dropper det. I alle tester jeg har sett har de ledende produsentene uten unntak gått av med seieren i evnen til å stå i mot slitasje. Og i motsetning til hva mange tror er det ikke verken regn eller vind men UV-stråling fra sola som sliter absolutt mest på produktene. Så er det billig mangler det rett og slett innholdet som skal forhindre slitasjen som følge av sola.........


Du har helt sikkert rett i det du skriver :)

 

Grunnen til at jeg tenkte biltemalakken kunne være bra oppå epoxyen var nettopp fordi det står «ekstremt slitesterkt», «topp UV beskyttelse» og «oppå epoxy». Men hverken «ekstremt» eller «topp» er oppgitt med noen målbare enheter eller referanser, så det er vel bare påstander.

Link to post
Share on other sites

. @Solbris II

 

Kanskje jeg kan komme med ett tilleggsspørsmål, som du kanskje kan svare på.

 

I bruksanvisningen står det at lakken er pussbar og overmlakkingaklar etter 24 timer. Fullherdet etter 14 dager.

 

 

Hvor mange dager bør jeg vente før jeg monterer tauverk, luke stropper og strikk på kajakkdekket? (Strikk vil ligge stramt nedtil lakken konstant).

Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev 53 minutter siden:

. @Solbris II

 

Kanskje jeg kan komme med ett tilleggsspørsmål, som du kanskje kan svare på.

 

I bruksanvisningen står det at lakken er pussbar og overmlakkingaklar etter 24 timer. Fullherdet etter 14 dager.

 

 

Hvor mange dager bør jeg vente før jeg monterer tauverk, luke stropper og strikk på kajakkdekket? (Strikk vil ligge stramt nedtil lakken konstant).

Om du har mulighet til  å vente til lakken er gjennomherdet før du belaster den er det det beste. Lakken vil være "åpen" lenger jo kaldere det er i lufta. Kan du ikke vente ville jeg lagt en poleringsduk mellom strikken og lakken inntil gjennomherding  er oppnådd. Prosessen for gjennomherding er angitt i forhold til en viss temperatur og luftfuktighet. Kaldere luft og fuktigere luft gir lengre herdetid. Produsentene opererer gjerne med en sikkerhetsmargin. Men jeg liker å vente.....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev Just now:

Om du har mulighet til  å vente til lakken er gjennomherdet før du belaster den er det det beste. Lakken vil være "åpen" lenger jo kaldere det er i lufta. Kan du ikke vente ville jeg lagt en poleringsduk mellom strikken og lakken inntil gjennomherding  er oppnådd. Prosessen for gjennomherding er angitt i forhold til en viss temperatur og luftfuktighet. Kaldere luft og fuktigere luft gir lengre herdetid. Produsentene opererer gjerne med en sikkerhetsmargin. Men jeg liker å vente.....


Flott, tusen takk for svar.

 

Jeg er utolmodig som bare f*en, med å få kajakken på vannet, så det var ikke svaret jeg håpet på 😅

Den ligger for tiden i garasjen, 20 grader og vifteovn under, så forholdene er greie for herding.
 

Men jeg kommer til å senke effekten litt på ovnene etterhvert, det koster å varme opp en uisolert garasje ;) 

Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev 21 minutter siden:


Flott, tusen takk for svar.

 

Jeg er utolmodig som bare f*en, med å få kajakken på vannet, så det var ikke svaret jeg håpet på 😅

Den ligger for tiden i garasjen, 20 grader og vifteovn under, så forholdene er greie for herding.
 

Men jeg kommer til å senke effekten litt på ovnene etterhvert, det koster å varme opp en uisolert garasje ;) 

Bare husk at brukstiden overstiger herdetiden med mangfoldige år hvis den får gjøre jobben sin riktig!
En annen ting er at det er viktig at du inspiserer lakken etter hver gangs bruk. Er det riper i lakken som du mistenker er gjennomgående eller at det blir krakeleringer er det ytterst viktig at du reparerer sårene med en gang! Ha gjerne med deg en liten beholder med lakk for nødrep underveis.

Legg gjerne ut bilde av kajakken!!:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 8 minutter siden:

Bare husk at brukstiden overstiger herdetiden med mangfoldige år hvis den får gjøre jobben sin riktig!
En annen ting er at det er viktig at du inspiserer lakken etter hver gangs bruk. Er det riper i lakken som du mistenker er gjennomgående eller at det blir krakeleringer er det ytterst viktig at du reparerer sårene med en gang! Ha gjerne med deg en liten beholder med lakk for nødrep underveis.

Legg gjerne ut bilde av kajakken!!:thumbsup:

Planen var å friske opp under skroget med en komponent en gang i året, eller annenhvert år, hvis det blir så mye riper at det trengs. Vet ikke om det er en bra plan.

 

Det er 3 lag epoxy over en dobbeltvevet duk.

 

Så langt er jeg kommet nå: (bilder inni cockpit er fra før lakking).

 

04005DF0-BC62-4D4C-AF3D-C10D023283B6.jpeg

06E5074D-EF82-48C1-93B6-47B277F023A9.jpeg

D55700B2-0549-4380-9357-23079ECCAB74.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt inn plugger med epoxy blandet med pussestøv der det skal bores, for å få en tykk vanntett kant mot treverket. Der det skal bolter igjennom gjenger jeg opp hullene med gummiskive på innsiden slik at det også blir vanntett, og pensler skruene med ett tynt lag tettemasse.

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 5 minutter siden:

Hvor mane timer har du brukt på den? Nydelig arbeid!!!

 

Takk igjen :)

 

Jeg ser på bildene at jeg begynte å sage opp kledningbord av gran, den 6. sept.

 

Så har jeg jobbet de fleste kvelder etter jobb/middag, og en del i helgene. Det er nesten en slags rekord, de fleste bruker mye lengre tid ;) 

 

Men å regne timer på ett sånt prosjekt nytter ikke, da ser man galskapen! 😅😅😅

Redigert av Marius Engel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev 4 minutter siden:

Takk igjen :)

 

Jeg ser på bildene at jeg begynte å sage opp kledningbord av gran, den 6. sept.

 

Så har jeg jobbet de fleste kvelder etter jobb/middag, og en del i helgene. Det er nesten en slags rekord, de fleste bruker mye lengre tid ;) 

 

Men å regne timer på ett sånt prosjekt nytter ikke, da ser man galskapen! 😅😅😅

Det der er ingen galskap! Det er lidenskap! Og det må tas vare på! Men bare pass på å fikse alle sår med en gang. Og at de tørkes grundig ut. Det tar så liten tid å fikse og hindrer at treverket blir stygt.
Det blir spennende å se bilder av den på vannet!!:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Flygeljobb det der. Imponert!

 

På Hulda har jeg brukt Inter, som et eksempel. En skrutrekker, av typen stor boksåpner, med noe malingsøl, har blitt liggende i verktøykassen i 20 år. Malingen slipper ikke taket i skrutrekkeren. Ikke på vilkår! Innvendig i Hulda har jeg brukt mye Biltema lakk på innredningen. Minner mye om en lakk ved navn Spinnaker som var topp produkt for noen ti-år siden. Så jeg holder vel med om å gjøre bruk av anerkjente fabrikater. Den gangen vi malte Hulda, var International 'halve prisen' av Jotun. Jeg betviler sterkt at Jotun er dobbelt så bra, selv om Jotun hadde 5 % mer tørrstoff. I tillegg en elendig service og et råttent distribusjonsnett. Akkurat det malingvalget var ikke vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 3 minutter siden:

Flygeljobb det der. Imponert!

 

På Hulda har jeg brukt Inter, som et eksempel. En skrutrekker, av typen stor boksåpner, med noe malingsøl, har blitt liggende i verktøykassen i 20 år. Malingen slipper ikke taket i skrutrekkeren. Ikke på vilkår! Innvendig i Hulda har jeg brukt mye Biltema lakk på innredningen. Minner mye om en lakk ved navn Spinnaker som var topp produkt for noen ti-år siden. Så jeg holder vel med om å gjøre bruk av anerkjente fabrikater. Den gangen vi malte Hulda, var International 'halve prisen' av Jotun. Jeg betviler sterkt at Jotun er dobbelt så bra, selv om Jotun hadde 5 % mer tørrstoff. I tillegg en elendig service og et råttent distribusjonsnett. Akkurat det malingvalget var ikke vanskelig.

Du har gode poenger her @Hulda.  Og jeg er stor tilhenger av International. Kjente en kjemiker som jobbet der. Fikk bunnstoff av ham. Pussig nok var det aldri noen som helst antydning til groe av noe som helst slag på min Tresfjord 29......:giggle:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Flygeljobb det der. Imponert!


Takk for det!

 

Første gang jeg gjør noe slikt. Både epoxy, glassfiber og lakk har aldri stått på min handleliste før, så jeg har måtte gjøre alle feilene man lærer av underveis. 😅 Men resultatet er meget lovende, til tross en amatør 😃

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...