Jump to content

Biltema vs Epifanes 2k PU lakk.


Marius Engel

Recommended Posts

Lakken ser og kjennes hard, glatt og blank ut, siste lag la jeg på mandag. 4 lag totalt.

 

De siste dagene har lakken vert sånn at det kjennes ut som de tåler mye, men tar jeg f.eks. ett tau eller en nylonstropp og presser mot lakken (på ett ikke synlig sted), så lager den merke. Merket lr seg polere vekk med en myk klut.

 

Er dette normalt? Trengs det bare å vente lengre?

 

@Solbris II?

Redigert av Marius Engel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev for 9 timer siden:

Er dette normalt? Trengs det bare å vente lengre?


Det står gjerne på boksen at lakken er ferdig herdet etter en dag eller to ved romtemperatur og lav luftfuktighet. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Er ikke for ingen grunn at en nylakkert bil (tokomponent lakk, gjelder forsåvidt også for enkomponent der det brukes) ikke bør vaskes med børste den første måneden. Lakken trenger tid på å sette seg skikkelig og på å fullherde, spesielt ved lavere temperaturer. Jeg driver og lakkerer litt gitarer og andre ting, og har i tillegg lakkert en god del trebåter opp gjennom årene. Enten det skulle være enkomponent eller tokomponent lakk venter jeg helst minimum to uker ved romtemperatur, ideelt sett lengre, gjerne over en måned. Da har lakken satt seg og blitt så hard som den skal være og er klar for sin første polering.


En annen ting for din del kan være underlaget. Gran er mykt og derfor ømfintlig for punktpress. Hvis lakken fremdeles bare er halvhard hjelper ikke et mykt underlag på bestandigheten dessverre. Ville ha ventet helst et par uker etter siste strøk, gjerne lenger, og så prøvd tautesten igjen. Hvis det fremdeles kommer merker kan det enten være feilblanding fra din side (feil blandingsforhold mellom base og herder), feil på lakken i seg selv (kanskje den har fått oppleve frost, feilproduksjon eller annet) eller at underlaget rett og slett er så mykt at dette er noe du bør ta hensyn til ved framtidig bruk om du ønsker opprettholde den gode finishen.

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev On 20.10.2020 at 16.49:

Og i motsetning til hva mange tror er det ikke verken regn eller vind men UV-stråling fra sola som sliter absolutt mest på produktene.

Salt (i hav-vannet) er vel også en stor skadelig årsak. Mange spyler båten etter en tur på sjøen - nettopp for å få vekk salt og skadene dette påfører (både skrog og treverk)

Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev for 11 timer siden:

Lakken ser og kjennes hard, glatt og blank ut, siste lag la jeg på mandag. 4 lag totalt.

 

De siste dagene har lakken vert sånn at det kjennes ut som de tåler mye, men tar jeg f.eks. ett tau eller en nylonstropp og presser mot lakken (på ett ikke synlig sted), så lager den merke. Merket lr seg polere vekk med en myk klut.

 

Er dette normalt? Trengs det bare å vente lengre?

 

@Solbris II?

Det er også viktig at du ikke har på for tjukke lag! Da kan du oppleve det du beskriver her. Da tar herdingen vesentlig lenger tid! Da er det bare å vente til lakken blir hard!

ai ai sir skrev 1 time siden:

Salt (i hav-vannet) er vel også en stor skadelig årsak. Mange spyler båten etter en tur på sjøen - nettopp for å få vekk salt og skadene dette påfører (både skrog og treverk)

Vel, saltvannet konserverer treverket. Så det å spyle med saltvann er bedre enn med ferskvann. Dette gjelder spesielt teak og andre hardwood sorter. 
Saltrenner på glassfiberen kan med fordel vaskes bort. 

Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev 28 minutter siden:

Det står 2 uker til gjennomherding på boksen. Men jeg trodde lakken skulle bli «klar til bruk» en stund før dette.

 

Men ikke noe annet å gjøre, enn å la den ligge i garasjen med varme på til den er klar da :) 

Det finnes nok ingen snarveier til mål her dessverre. Jeg vil ikke anbefale baking. Dvs sterk varme. 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en boks 1 komp rylard lakk, og en boks 1 komponent båtlakk fra biltema.

Jeg har laget noen perler til å tre på strikkene som kajakkåren skal kunne stikkes under, så jeg prlvde begge disse lakkene.

 

Etter 4-5 lag med biltemalakken, er jeg enda ikke kommet opp i tykkelsen av ett lag Rylard lakk! Biltemalakken inneholder åpenbart massevis av vann/løsemiddel, og når den har tørket er det knapt nok noe igjen på treverket.

 

21ED25C7-43AB-4189-9B6F-A11509392CFD.jpeg

3DD954DC-ADBA-420A-841C-A2FE903A3E49.jpeg

Link to post
Share on other sites

glalaks skrev 1 minutt siden:

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/batmaling/trepleie/batlakk-uretanalkyd-2000022672

 

Denne tror jeg. Ikke helt sikker. Er noen år siden. 

 

Fin kajakk forresten👍👍

Takk for det :)

 

det er samme lakk som jeg har prøvd på noen småting. Det meste fungerer nok hvis man legger på nok lag, men denne lakken bygger så tynne lag i forhold til skikkelig vare at jeg ikke kommer til å kjøpe den igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
index skrev 1 time siden:

Lekker kajakk! Hvor lang er den? Ser litt ekstra lang ut?

Takk :)

 

Den er 533 lang, og 51 cm bred. Originalen er 559 lang, men jeg har kortet den ned for å senke lastekapasiteten litt slik at den passer min kroppsvekt også uten last og ligger riktig i vannet :) 

 

Cockpitiåpningen er ekstremt liten, så det er nok derfor den visuelt ser litt lengre ut. Den er nøye målt ut slik at jeg akkurat klarer å skli nedi fra bakdekket med tynne neoprensko på.

 

Vanlig havakakklengde er ca 4,8-5,5 meter.

Redigert av Marius Engel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

 

OK! Ikke så mye lengre enn min plastsak da. Men betydelig smalere, og med mindre cockpitåpning. Hadde vært skummelt med min kropp og mine ferdigheter:lol:.


Hehe.

Denne kajakken er en rullemaskin, og med liten cockpit og så lavd bakdekk blir den enda bedre å rulle. Og om man svømmer er det kun reentry-and-roll som fungerer. Cowboyredning kan man glemme i bølger, siden man må sitte på bladet på grønlandsåren for å entre cockpit. Derfor har jeg paddeflatt dekk bak cockpit, for da blir grønlandsåren stabilt forankret som utrigger når man entrer.

Link to post
Share on other sites

index skrev 58 minutter siden:

 

Den tenker jeg ikke å prøve engang. Takke meg til bred kajakk og cowboyredning. Men imponerende med de som får det til da!

I vanskelige forhold, med mye krapp sjø og vind, er det faktisk mye lettere og raskere enn cowboy-/årepose redning. Det forutsetter selvfølgelig at man kan det, har gode ruller og er trygg under vann, men alt er vel «enkelt» når man kan det ;)

Redigert av Marius Engel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...