Jump to content

Overhaling av trykkbryter i vannpumpe


NilsPils

Recommended Posts

Det er sikkert flere enn meg som har registrert at trykkbryteren er et svakt punkt i automatiske trykkvanpumper. Da spylepumpa mi streiket i fjor fikk jeg ikke tak i ny trykkbryter og kjøpte derfor ny pumpe av et annet merke. I år streiket den nye pumpa også pga. svikt i trykkbryteren. Da ble jeg forbannet og litt nysgjerrig. Dette måtte ha en spesiell årsak.

 

Jeg plukket delene fra hverandre og fant ut at feilen ligger i en mikrobryter som aktiveres av en fjærbelastet memran. Bryteren er tilkoblet med to ledninger. Det viste seg at jeg har en liten lekkasje fra dekket, slik at når jeg bruker spylepumpa drypper det saltvann på pumpa, og det følger ledningen rett inn i mikrobryteren. Dette er et meget svakt punkt. På min pumpe kommer ledningene inn fra siden. På nyere utgaver ser jeg at trykkbryteren er snudd slik at ledningene komme inn fra undersiden, så det er nok flere enn meg som har oppdaget dette.

 

Jeg fant tilsvarende brytere hos Farnell Norge. To stykker for 30 kr/stk pluss frakt. Kr 90 for frakt var veldig greit da jeg handlet andre vare med det samme. Det var en ganske enkle operasjon å bytte mikrobryter. Jeg byttet da i den gamle pumpa også (som jeg selvfølgelig ikke hadde kastet . . !), så nå har jeg en komplett pumpe i reserve. Lekkasjeproblemet fra dekket blir selvfølgelig også fikset. Og jeg legger ledningen med en bøy slik at eventuelle vanndråper ikke renner inn i bryteren. Og så kobler jeg selvfølgelig som vanlig alle ledninger via klemlist, også mikrobryteren.

 

Den nye bryteren (grå på bildene) skal være "aktivert av". den har en har en ekstra tilkobling for "aktivert på" som må skjæres bort.

 

Jeg kan ellers sterkt anbefale Farnell Norge for elektronikkomponenter. Kjempeutvalg av kvalitetskomponenter og rask ekspedering. Varene kom i postkassa to dager etter at jeg hadde bestilt . . !

 

IMG_8975.JPG

IMG_8974.JPG

IMG_8978.JPG

IMG_8980.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...