Jump to content

Overhaling av trykkbryter i vannpumpe

NilsPils

Recommended Posts

Det er sikkert flere enn meg som har registrert at trykkbryteren er et svakt punkt i automatiske trykkvanpumper. Da spylepumpa mi streiket i fjor fikk jeg ikke tak i ny trykkbryter og kjøpte derfor ny pumpe av et annet merke. I år streiket den nye pumpa også pga. svikt i trykkbryteren. Da ble jeg forbannet og litt nysgjerrig. Dette måtte ha en spesiell årsak.

Jeg plukket delene fra hverandre og fant ut at feilen ligger i en mikrobryter som aktiveres av en fjærbelastet memran. Bryteren er tilkoblet med to ledninger. Det viste seg at jeg har en liten lekkasje fra dekket, slik at når jeg bruker spylepumpa drypper det saltvann på pumpa, og det følger ledningen rett inn i mikrobryteren. Dette er et meget svakt punkt. På min pumpe kommer ledningene inn fra siden. På nyere utgaver ser jeg at trykkbryteren er snudd slik at ledningene komme inn fra undersiden, så det er nok flere enn meg som har oppdaget dette.

Jeg fant tilsvarende brytere hos Farnell Norge. To stykker for 30 kr/stk pluss frakt. Kr 90 for frakt var veldig greit da jeg handlet andre vare med det samme. Det var en ganske enkle operasjon å bytte mikrobryter. Jeg byttet da i den gamle pumpa også (som jeg selvfølgelig ikke hadde kastet . . !), så nå har jeg en komplett pumpe i reserve. Lekkasjeproblemet fra dekket blir selvfølgelig også fikset. Og jeg legger ledningen med en bøy slik at eventuelle vanndråper ikke renner inn i bryteren. Og så kobler jeg selvfølgelig som vanlig alle ledninger via klemlist, også mikrobryteren.

Den nye bryteren (grå på bildene) skal være "aktivert av". den har en har en ekstra tilkobling for "aktivert på" som må skjæres bort.

Jeg kan ellers sterkt anbefale Farnell Norge for elektronikkomponenter. Kjempeutvalg av kvalitetskomponenter og rask ekspedering. Varene kom i postkassa to dager etter at jeg hadde bestilt . . !

IMG_8975.JPG

IMG_8974.JPG

IMG_8978.JPG

IMG_8980.JPG

Edited by NilsPils

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

• StoreAlme
      By StoreAlme
      Har kjøpt bryterpanel fra biltema det med 6 brytere. Står at det er. Fra 5 til 10 ampere på nettsiden. 5 5 6 6 8 10. I denne rekkefølgen. Noen som veit om det går fra opp til ned på panelet eller omvendt? Og i samme slengen noen som veit hvor tykk kabel som bør gå fra batteri til automatisk lensepumpe som ligger ca. 4 meter fra batteri. Står 5A sikring ifølge bruksanvisning. Setter stor pris på all hjelp. Mvh. Steffen S
    • kiknutsen
      By kiknutsen
      Hei. 

har montert rorgiver til min Ac 100 og p70r, men den viser babor når jeg styrer  styrbord 🙈. 

må jeg flytte rorgiver fysisk? Altså snu den slik at den forandrer vei eller kan dette programeres til å skifte styrbord/babor?

• seilfred
      By seilfred
      Har en nyinnkjøpt simrad tp 32 er koblet på nmea2000 nettverket via en simnet-nmea2k adapter. Instrumentene finner hverandre, men når autopiloten er aktiv, viser plotteren ca 45 grader feil (se bilde). 
      hvis jeg setter den til å styre etter waypoint, vrenger den helt over til styrbord først, før den langsomt retter opp. Men helt bra blir det ikke… dvs, det virker som at simraden faktisk tror den er ca 45 grader off hele tiden. 

har kalibrert autopiloten, men ble ikke bedre. 
      Er der en innstilling et eller annet sted som jeg overser??

• Swingswong
      By Swingswong
      Noen som har erfaring med dette panelet?
      Vurderer å lime to slike på dekk. 

https://www.sparelys.no/solcellepanel-100watt-fleksibelt-unocell-2231?gclid=EAIaIQobChMIrZjr48ij-AIVyRoGAB2K_gQdEAQYAiABEgI9JvD_BwE#tab-1

• Solhaugen
      By Solhaugen
      Hei min 20 liters isotemp tank er frosset i stykker, det vil si vannet renner rett ut, er det en type mekanisme her som skal gå i stykker før selve tanken sprekker?, ser ny tank koster tett over 7000.-
      tanken ligger også ganske trangt til så får ikke inspisert så veldig mye uten å ta den ut, er en plastdeksel rundt selve varmeelement som har sprukket å selve elementet er ligger bare løst, 
      Må jeg kjøpe ny tank eller er det mulig å redde den jeg har ved å kjøpe noen ny deler?
  • Create New...

Dette nettstedet er avhengig av reklameinntekter for å finansiere driften.

Vennligst skru av annonseblokkering for baatplassen.no i nettleseren din.