5nacks Startet 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2020 Hei, Har forsøkt å finne en tråd som tar for seg bruktbåtpriser, spesielt med fokus på sammenligning av utropspris/ønskepris og reell salgspris. Sistnevnte er vanskelig å finne ut av, men hadde uansett vært interessant å få noen betraktninger rundt dette. Vet for eksempel om en Bavaria 40 cruiser som lå til nesten 600', men ble solgt for 350', tidligere i år. Har av egen interesse fulgt litt med på prisene for Bavaria 38-42 cruiser, og har lagt merke til at prisene i år har skutt i været sammenlignet med 2019 og 2018. Det har bla. sammenheng med corona og flere som har lyst til å prøve ut alternativ feriering. I 2019 lå det for eksempel ute 2 stk bavaria 42 cruiser til 700-850'. Nå ligger det ute noen 42 cruiser i tilsvarende stand/utstyr hvor den billigste ligger til 975' og den dyreste 1,2 mill!! For ordenes skyld snakker jeg her om 2005-2008 modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 Snakket med en megler som hadde regnet ut at etter over 30 år og et par tusen solgte båter, var gjennomsnittlig differanse mellom prisantydning og salgspris 8%. Det stemmer noenlunde med min erfaring. I familien min er det solgt tre seilbåter de siste 4 - 5 årene. Den ene gikk til prisforlangende, den andre 8% undrer og den tredje 14% under. Alle var priset i nedre sjikt for den aktuelle modellen og alle ble solgt i løpet av en uke. Den som måtte mest ned var den mest slitte av båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 (redigert) Det kommer gjerne an på presentasjon av båten, timingen osv. Jeg er båtmegler og en av båtene vi solgte i båtpanikken i vår en Hallberg-Rassy ble lagt ut med beregnet pris ut fra en båtprisprogramvare og tilsvarende båt i markedet som hadde ligget en stund. Vi hadde 5 budgivere og solgte den 12% over utropspris, mens det som oftest prutes 5-15% om båten ikke er brennaktuell så det er veldig vanskelig å si noe konkret. Mange prøver seg jo også, det kom akkurat ut en 50foter nå på finn nå til 2mill som har gått for ca 1,5 de siste par årene, om dette fanges opp av en som ser etter akkurat en sånn båt og ikke har fulgt med på prisutviklingen så kan det fort hende at den går for prisforlangende og dermed "overpris" Redigert 21.Oktober.2020 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 scamπ skrev 1 time siden: Vet for eksempel om en Bavaria 40 cruiser som lå til nesten 600', men ble solgt for 350', tidligere i år. Det må ha vært store feil med den båten? Kan det ha blitt avdekket ytterligere feil? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 21.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 19 minutes ago, Havelle said: Det må ha vært store feil med den båten? Kan det ha blitt avdekket ytterligere feil? Det skal jeg ikke uttale meg om, for det vet jeg faktisk ikke. Fikk vite sluttprisen av en kompis som kjenner han som kjøpte båten. Han var i hvert fall fornøyd tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 21.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 30 minutes ago, Enzo said: Det kommer gjerne an på presentasjon av båten, timingen osv. Jeg er båtmegler og en av båtene vi solgte i båtpanikken i vår en Hallberg-Rassy ble lagt ut med beregnet pris ut fra en båtprisprogramvare og tilsvarende båt i markedet som hadde ligget en stund. Vi hadde 5 budgivere og solgte den 12% over utropspris, mens det som oftest prutes 5-15% om båten ikke er brennaktuell så det er veldig vanskelig å si noe konkret. Mange prøver seg jo også, det kom akkurat ut en 50foter nå på finn nå til 2mill som har gått for ca 1,5 de siste par årene, om dette fanges opp av en som ser etter akkurat en sånn båt og ikke har fulgt med på prisutviklingen så kan det fort hende at den går for prisforlangende og dermed "overpris" Hva tror du om bruktbåtmarkedet i 2021 og 2022? Tror du det kommer til å kjøle seg ned, hvis for eksempel coronasituasjonen avtar og reiserestriksjoner opphever? Artig med det programmet du nevner, jeg antar at dette kun er tilgjengelig for lisensierte brukere, eller er det egenutviklet? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 scamπ skrev for 4 timer siden: Hei, Har forsøkt å finne en tråd som tar for seg bruktbåtpriser, spesielt med fokus på sammenligning av utropspris/ønskepris og reell salgspris. Sistnevnte er vanskelig å finne ut av, men hadde uansett vært interessant å få noen betraktninger rundt dette. Har du forsøkt å google? Jeg opprettet denne tråden i 2013 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
5nacks Svart 21.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 42 minutes ago, Komodo said: Har du forsøkt å google? Jeg opprettet denne tråden i 2013 Forsøkte å "google" i søkemotoren på båtplassen ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 scamπ skrev for 1 time siden: Forsøkte å "google" i søkemotoren på båtplassen ? Jeg tror det er mer effektivt å bruke Google, og heller skrive inn "baatplassen" i tillegg til det man leter etter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 Jeg har fulgt med på diverse båter denne sommeren, og når en båt har blitt endret til "solgt" på Finn, har jeg sendt melding og spurt hva salgsprisen ble. Fått svar hver gang, og har tegnet meg ett bedre bilde av hva man kan by, og hva man må forvente å betale. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
5nacks Svart 22.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 8 hours ago, nomen said: Jeg har fulgt med på diverse båter denne sommeren, og når en båt har blitt endret til "solgt" på Finn, har jeg sendt melding og spurt hva salgsprisen ble. Fått svar hver gang, og har tegnet meg ett bedre bilde av hva man kan by, og hva man må forvente å betale. Og hvordan ser det bilde ut? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 nomen skrev for 10 timer siden: Jeg har fulgt med på diverse båter denne sommeren, og når en båt har blitt endret til "solgt" på Finn, har jeg sendt melding og spurt hva salgsprisen ble. Fått svar hver gang, og har tegnet meg ett bedre bilde av hva man kan by, og hva man må forvente å betale. Gjorde det samme på aktuelle båter, da jeg var i kjøpsmodus for 2 år siden. Da gikk de for prisantydning og tilnærmet prisantydning. I år gikk det ganske bananas har jeg inntrykk av. Snakket med flere som hadde budrunder, og mye som gikk godt over prisantydning. Mange som ikke har fått kjøpt, da objektene har forsvunnet før de får ringt. Har en 17 fot meg påhenger, og de har vært annonsert for mere enn jeg ga for 4-5år siden på samme årsmodell, og stort sett solgt på en uke. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 scamπ skrev for 19 timer siden: Hva tror du om bruktbåtmarkedet i 2021 og 2022? Tror du det kommer til å kjøle seg ned, hvis for eksempel coronasituasjonen avtar og reiserestriksjoner opphever? Artig med det programmet du nevner, jeg antar at dette kun er tilgjengelig for lisensierte brukere, eller er det egenutviklet? Jeg tror ikke det er noen som vet noe om markedet framover men om man tenker litt høyt så tror jeg ikke vi ser våren 2020 igjen når vi kommer til våren 2021 uansett om Covid-19 er en ster påvirker eller ikke. Nå har jeg personlig bare jobbet med båtsalg i 2 sesonger men i vår og sommer har det vært mangel på båter og vi har solgt båter utenfor markedet, ved å rett og slett spørre eiere av aktuelle båter som vi har i nettverket om de vil selge og derigjennom kunnet skaffe båt som ikke er mulig å finne. Slik var det nok ikke for et par år siden. Programvaren vi bruker er online men ikke gratis. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 scamπ skrev for 7 timer siden: Og hvordan ser det bilde ut? At samtlige båter ble solgt minst 50 000 under annonsert pris, noen hadde blitt prutet nærmere 100'. 3-fot syken har imidlertid roet seg nå, så jeg beholder Skarpnesen i noen år til. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ida Marie III Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 Var med å formidlet et salg av en Saga 32 i sept i år ...gikk 30,000 under annonsert pris...og da var den lavt priset i utgangspunktet... Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 Solge i høst ca 100 under annosert pris, men fikk likevel en god del mer enn jeg kjøpte for i 2015.. "Alle" forventer å få prutet endel. Men pris opp og nedgang intresserer meg nesten ikke.. Båt skal jeg ha, så blir å selge og kjøpe i samme marked. Så min båt synker eller øker vel i pris omtrent like mye som den jeg skal kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 Syns markedet har vært helt spesielt denne sesongen. Solgte selv en demobrukt båt jeg kjøpte for 1 år siden, og fikk 10 % mer for den enn det jeg selv gav, selv etter tøff bruk som pendlerbåt ett år. I samme marked kjøpte jeg en dagsturseiler for langt under normal markedspris og ca 50k under det den var annonsert for. Mitt inntrykk generelt var at velholdte seilbåter i prisklassen 50-150k som var store nok til at man kunne dra på tur med familien i de stort sett gikk på dagen til annonsert pris. Også nyere kurante seilbåter i prisklassen 400-800k gikk utrolig raskt om de var av kjent fabrikat og velholdt. Tror markedet vil normalisere seg i 2021. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 En ny Bavaria 42 Cruiser ligger til salgs for 3 500 000,- kr En 12 år gammel Bavaria 42 Cruiser ligger til salgs for 1 200 000,- kr. En Euro kostet Kr 9, i 2017 kr 7,50 i 2012 I dag koster den kr 11, i mars var den oppe i kr 12,50. Det kan jo være at alt ikke handler om Covid-19. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 dobsen62 skrev 15 minutter siden: En ny Bavaria 42 Cruiser ligger til salgs for 3 500 000,- kr En 12 år gammel Bavaria 42 Cruiser ligger til salgs for 1 200 000,- kr. En Euro kostet Kr 9, i 2017 kr 7,50 i 2012 I dag koster den kr 11, i mars var den oppe i kr 12,50. Det kan jo være at alt ikke handler om Covid-19. Det kommer jo også veldig an på utstyr. I motsetning til de som er 25+ år gamle har 10 år gamle båter nesten like gode løsninger til å leve i som de som lages i dag. Om den 12 år gamle Bavariaen har gode seil og oppdatert utstyr får man veldig mye mer for pengene for den enn for dagens modell. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Jeg solgte min 03 Bavaria 32 seilbåt i juni. Ut ifra hva jeg betalte for båten for 4år siden og hva tilsvarende båter ble solgt for i 18 og 19 så vurderte jeg 399 som en ok salgspris. Når jeg hadde fått den på land og klargjort den for salg så ble det lagt ut en tilsvarende for 475 som gikk på en dag. Siden min var ganske strøken og godt oppgradert (ny elektronikk, gode seil. Gjennomføringer, belg og eksosbend byttet+++) så tenkte jeg at jeg måtte prøve på samme pris. Båten ble solgt på første visning til annonsert pris og jeg hadde 3stk på venteliste hvorav en sa at om jeg solgte til oppgitt pris så ville han kjøpe usett. Det lå samtidig ute en tilsvarende båt uten oppgraderinger for 420ish som lå en stund før den ble solgt. I mitt hode ble den solgt til overpris, men siden jeg hadde flere kjøpere så var det markedspris (i år). Så en "riktig" båt tror jeg selger raskere og dyrere enn en som er litt "rufsete" i kantene. Dessverre så jeg greide jeg ikke å være båtløs lenge, så jeg solgte og kjøpte i samme marked. Betalte sikkert 100 "for mye" for nye båten... Men var en fin sommer da :) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 I tillegg tror jeg salgslokasjon har en del å si, spesielt på mindre båter. Har ett par venner som har gjort business av å handle båter i Stavanger, Bergen og Trondheim. For så å selge de til en høyere pris i Oslofjorden.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 (redigert) Jeg kan gi deg 3 eksempler på oppnådde priser jeg vet om i 2019-2020: 2007 38 Cruiser 740.000 (Østlandet, høsten 2019) 2007 39 Cruiser 840.000 (Østlandet, høsten 2020, solgt gjennom megler) 2007 39 Cruiser 800.000 (Østlandet, høsten 2019) Redigert 23.Oktober.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Alternativet til å kjøpe en brukt båt er å kjøpe en ny båt og da betaler man etter en kurs på euro på rundt 11 kroner. Mange som selger båten har kjøpt denne for alt fra 7.50 til 9 kroner (eller noe sånn) og har hatt glede av verdiøkningen grunnet svak kronekurs, men hva hjelper det hvis man skal handle ny båt. Med andre ord reflekter bruktprisene BÅDE årets situasjon med reiseforbud OG valutakurs. Hadde selv flaks og kjøpte nesten ny båt i januar og hadde gleden av å selge den gamle i mai. Fikk prutet båten jeg kjøpte ned 10 prosent og kunne ha solgt den gamle mange ganger til prisantydning! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tilplan Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Solgte selv en 2007 Scand Baltic på forsommeren for 20k mindre enn vi gav for den i 2013. Lå ute for 30k mer enn vi solgte for. Veldig godt fornøyd med timing av kjøp og salg. La også merke til at antall treff på annonsen ble tredoblet da jeg endret adressen fra Jæren til hytteadressen på Sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 24.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2020 Dersom båtene er registrert i skipsregisteret står ofte pris der. Så et eksempel i år på en båt som vi ute til 1.290.000 i mai/juni. Den ble omsatt i juni 2019 for 860.000 og ble solgt nå i høst for 1.090.000... Komodo skrev On 21.10.2020 at 22.23: Jeg tror det er mer effektivt å bruke Google, og heller skrive inn "baatplassen" i tillegg til det man leter etter. BP søkemotor er Google med ‘site:baatplassen.no’ i tillegg til andre søkeord. Bruken av site: er ganske smart. Kan brukes site:.no for å vise treff bare fra .no domener Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.