Kanalkapteinen Startet 22.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2020 Holder på med vinterklargjøring. Har et VP290dp drev, som jeg antar er fra slutten av åttitallet. Vet noen hvilket verktøy som må til for å demontere propeller? Det "normale" passer kun fra 1992 og oppover, i følge marinedeler.no https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1000000096 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Faxen Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Tatt etter dårlig hukommelse: Mener jeg brukte 13mm pipe. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kanalkapteinen Svart 22.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Takk for svar @Faxen. Hadde jo vært knall hvis man kan klare seg uten spesialverktøy, jeg får kanskje ta av bakre propellen og se hvordan det ser ut inni der. Hvis flere har tips, er det bare å rope ut! Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Brigg Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Den gang jeg hadde 290DP drev brukte jeg aldri noe annet enn en vannpumpetang for å få av mutteren på innerste propell. Ytterste propell var 13 (?) mm pipe til låseskruen og deretter en lang stang for å dreie konen. Jeg mener dette drevet var fra 1991. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bodehode Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 (redigert) Ytterste propell: Inne kon er det en bolt, finnes i to størrelser. Denne løsnes og kon kan skrues av ned et rør/stang som passer i slissene på kon. min hjemmelagde: Innerste propell: Bøy ut lås og bruk en stor vannpumpetang eller bank forsiktig med en hard trekloss innerst på «finnene». red. veldig fornuftig å ta av propellene en gang i året, så slipper du at de «setter seg» og blir umulige å få av.... Mistet bakre propell, så nå jeg bruker mild loctite gjengelåsing på bolt inni kon. Det er ikke angitt i servicemanual, men gjort etter anbefaling fra mer erfarne båtfolk enn meg (selvsagt kom det rådet etter at jeg hadde mistet propellen...). Redigert 22.Oktober.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Kanalkapteinen Svart 23.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 Tusen takk for bra svar @Bodehode😊👍 Da håper jeg å få demontert drev i helga! Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Bodehode Svart 23.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 Skal du demontere selve drevet vil jeg anbefale å få tak i en drevvogn/bukk. Det gjør jobben utrolig mye lettere, det finnes tråder om hvordan lage her på forumet. Her er bilde av min: det finnes mer proffe utgaver... Bilde fra Internett: Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Faxen Svart 23.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 Oj, den var helt fantastisk. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kanalkapteinen Svart 23.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 Lekkert @Bodehode! Det skal bygges ei vogn ja. Men hvordan må høyden på vogna være i forhold til kavitasjonsplata på drevet? Det må vel passe på millimeteren for å få det til å gli på plass i festene igjen til våren? Båten min står ute på en grusplass, og det er ikke helt jevnt underlag. 🤔 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Kanalkapteinen Svart 23.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 Og hvis noen med sikkerhet kan identifisere dette drevet, blir jeg veldig glad😁 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Brigg Svart 23.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.