mmosberg Startet 25.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2020 I helga har jeg montert en ekstra 4 kW dieselvarmer i båten, en Skilsø 35 Panorama. Fikk levert båten med en Eberspracher på 4 kW, men med bare den tar det noen timer å få skikkelig varme i båten vinterstid. Var lenge fast bestemt på enda en Eber. Men Eberspracher sine siste generasjon varmere kan kun fjernstartes ved å kjøpe en ekstra modul til ca 5k kroner og deretter årlig abonnement til deres server. Da jeg reiser offshore på arbeid og båten skal ligge på vann i vinter ønsker jeg en backup med fjernstart av dieselvarmeren i tilfelle strømbrudd og de elektriske frostvaktene ikke fungerer. Valget fallt da på Servitek.no som leverer Autoterm varmere. Denne kan fjernstartes bare ved å lukke et rele som jeg har kontroll på over Telldus Z-Net overvåkningen i båten. Enda bedre er at man trinnløst kan forhåndsdefinere hvilken effekt mellom 1 og 4 kW varmeren skal gå på når den fjernstartes. Det passer mitt behov midt i blinken. At prisen er ca halvparten av hva en Eber koster er også selvsagt et stort pluss. Innehaveren av Servitek er super å handle med og yter god service når man trenger det. Han kjenner produktene godt. Monteringen gikk forsåvidt fint. Plasserte varmeren i forkant av septiktanken på bb side og tok hull i skroget for eksosgjennomføringen i samme høyde, men 20 cm bortenfor den eksisterende varmeren. Koblet et T-stykke på eksisterende dieseluttak til Eberen og la frem dieselrør. Fyllte opp røret med en sprøyte og dieselvarmeren startet da opp på første forsøk Luftdistribusjonen og legging av 90mm APK rør var det som tok mest tid. Det var trangt og j_vlig å få til for en kropp på 46 år og 112 kg. Men alt går. Og det er noe eget med følelsen av å gjøre ting selv. I tillegg blir man meget godt kjent med båten og utstyret ombord! Jeg koblet bort Eberen fra vendespjeldet til uttaket på akterdekket og koblet Autotermen på der i tillegg til et uttak inne i salongen. Uttakene i lugarene og på badet er fremdeles kun forsynt fra Eberen. Varmeren går stille og fint og leverer varme som bare det. Strømforbruket på fullt pådrag (etter at glødingen er ferdig) er på snille ca 4A, det samme som Eberen. Det som eventuelt gjenstår er å sette på et rør på luftinntaksenden på varmeren og føre det opp bak luftinntaket til maskinrommet. Så nå kan vinteren bare komme for min del! Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Bisse Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Hei. Hvor langt er det fea T-stykket og til inntak i tank? Mao hvor langt fra pumpen til der hvor diesel suges inn i rør fra tank. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
mmosberg Svart 25.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Det er nok en 5 til 6 meter. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Bisse Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 mmosberg skrev for 5 timer siden: Det er nok en 5 til 6 meter. Så det er ikke for langt for pumpa? Snakket med Servitek og de sier det ikke skal være mere enn en meter. Skal sette inn i løpet av helga. Har et dieselfilter i nærheten av der hvor brenneren skal stå. Det går til generator og har en ledig utgang. Prøver meg der. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
mmosberg Svart 25.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Så lenge du bruker den stive slangen skal det gå med noen meter. Funker hos meg hvertfall. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Brigg Svart 26.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 Er det ok å montere varmeren liggende på siden som du har gjort? Synes å huske fra instalasjonsveiledningen til Eber D4 at eksosutløpet skal vende ned med tillatt avvik på et oppgitt antall grader. Men dette er kanskje annerledes på Autoterm. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mmosberg Svart 26.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 Ja. Iflg Servitek er det Ok. Ligger en fin installasjonsveiledning i esken. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Per Erik Løvdal Svart 26.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 (redigert) Ser at du har angitt watt forbruk i Telldus appen. Hvordan får du til det? Redigert 26.Februar.2021 av Kæpten noob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 26.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 Det er bare å tappe på den bryteren i appen så toggler du mellom V, W, A og kW/t. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Enzo Svart 26.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 Super varmer, vi har en sånn som har gått ca 5000 timer på 2 sesonger nå, går prikkfritt men lite tips. Har du det digitale displayet, slå av lys i knapper og lys i display ellers vil disse varme opp displayet så mye at tempføleren som er inne i panelet viser feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.