Knallipadden Startet 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2020 Kjøpte en båt fra en forhandler i Bergen tidligere i sommer. Båten var et kommisjonssalg. Når jeg besiktiget og prøvde båten observerte jeg mye groe og skjell under. Jeg sa at hvis jeg skal ha båten vil jeg at den skal rengjøres og bunnsmøres slik at den ser bra ut. De lovet dette. Fikk en telefon fra selger som sa at de hadde hatt båten oppe, og etter en runde med spyling var den helt strøken under. De kunne bunnsmøre den, men de mente det ikke var nødvendig fordi den så helt strøken ut, og da ville det bare bli et nytt tykkere lag. Jeg ville komme å se på båten, men da hadde de i følge han alt fått den på sjøen. Jeg fikk med andre ord ikke besiktiget den, så jeg ble tvunget til å si at det var greit fordi de hadde ikke tid til å ta den opp igjen med det første. I dag tok jeg båten på land for sesongen. Jeg stusset over at det var mye vite flekker som ser ut som kalkrester fra rur under. Det var nesten ikke noe utvokst rur eller groe på båten, bare de hvite flekkene. Spørsmålet mitt er om de hvite flekkene kan være starten på at det begynner å vokse rur, eller om det er rester etter de har spylt den? Jeg forsøkte å spyle de bort men var nesten helt umulig. Hvordan kan jeg få bort de hvite restene? Har jeg noen rettigheter mot forhandler? Det er noen måneder siden jeg kjøpte båten nå, så de vil vel bare si at det har grodd mye. Forsøkte å ta et bilde men var litt mørkt. Dette var det beste bildet. Dette er lengre oppe på kjølen hvor det er mindre slike flekker. De går bort hvis jeg spyler på de, men resten av kjølen er så full at det er ikke mulig å ta en og en. Da må jeg sikkert bruke noe syre eller liknende. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Ut i fra bildet, så ser det ut som om det enten er rester etter rur som er spylt bort med rotordyse, men en del av flekkene kan også være hvit gelcoat der rotordysa har tatt med bunnstoffet. Jeg bruker ikke stoffe hele båten hvert år. Etter spyling, så flekker jeg under der det er tynt, men vannlinja tar jeg hver gang. Dette for å unngå tykke lag med gammelt bunnstoff. Fjernet alle lag (og det var mange) på en båt jeg hadde og den jobben har jeg ikke lyst til å gå på igjen om jeg ikke må. Mitt forslag er i hvertfall å høyttrykkvaske, og er det kalkrester etter rur, så syrevask. Viktig med briller og hansker. Gjerne en kjeledress også, det er sterke saker og ikke noe du vil ha på hud eller øyne. Og så bare flekke der det er behov for ny eller mer bunnsmurning. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Rur rester skrapes enkelt bort med en trepinne, eller et par drag med litt grovt slipepapir også. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 26.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Bunnstoffet er helt men de hvite flekkene sitter godt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Tor Arild skrev for 15 timer siden: Ut i fra bildet, så ser det ut som om det enten er rester etter rur som er spylt bort med rotordyse, men en del av flekkene kan også være hvit gelcoat der rotordysa har tatt med bunnstoffet. Setter minst en krone på det svaret. En båten slik under, hadde selger rett, tydligtvis nok bunnstoff, etter det jeg kan se.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Knallipadden skrev for 15 timer siden: Har jeg noen rettigheter mot forhandler? Det er noen måneder siden jeg kjøpte båten nå, så de vil vel bare si at det har grodd mye. Litt usikker på hva du mener. Hva tenker du på angående rettigheter mot forhandler? Har du funnet noen skader under båten, eller snakker du om bunnstoffets tilstand etter en sesongs bruk? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 For meg ser disse hvite flekkene ut som gelcoat uten bunnstoff på og ikke rester av rur. Fra bildene ville jeg for egen del ikke dele selgers syn på at dette er "greit". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Festus56 Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Ser tilsvarende hvite flekker når vi har vasket og skrapet båtene fri for rur for påsmøring av nytt bunnstoff. Vi har ikke registrert at det går dypere inn i gelcoaten. Har heller ikke hatt noen annen påvirkning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Forstår jeg det slik at du lurer på å reklamere på en brukt båt fordi den har spor etter rur flere måneder etter kjøp? Jeg ville heller kjøpt en flaske saltsyre og vasket bort ruren. Det er jo ikke snakk om skader i skroget akkurat. Kun vasking. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Førstefender Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 27 minutes ago, index said: Forstår jeg det slik at du lurer på å reklamere på en brukt båt fordi den har spor etter rur flere måneder etter kjøp? Jeg ville heller kjøpt en flaske saltsyre og vasket bort ruren. Det er jo ikke snakk om skader i skroget akkurat. Kun vasking. Helt enig, kan ikke være lett å være båtselger her i landet.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 (redigert) Spør du meg skulle den vært løftet på land igjen før endelig betaling. De tok nok en snarvei - som vanlig - men livet er for kort til å kødde med slike håpløse reklamasjoner. Neste gang betaler du ikke før du har fått levert det du bestilte - dvs bunnstoffet båt.. Redigert 27.Oktober.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Det er selvfølgelig en mulighet for at du er på noe vis lurt her, men ut i fra bildene etter noen måneders bruk, så ser dette veldig normalt ut. Jeg tror personlig at det er større sjans for at båten ble satt i vannet strøken og med nytt bunnstoff enn noe annet. De bildene du la ut ser ut som helt normal bunn etter noen måneder i vann der man får groe under. Se også hva Komodo skriver: Ser du noen tegn til skader under båten? Om det ikke er skader, så var nok båten trolig "strøken" når den ble satt ut, og det er naturen som har gått sin gang på bunnstoffet ditt. Ville heller brukt energien på å fjerne evt gjenstående kalk etter rur med syre (eller sandpapir) og så lagt på nytt bunnstoff så tynt du kan. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Som andre har skrevet, du valgt jo selv å kjøpe båten uten mulighet til å se under. Jeg synes ikke du har blitt lurt Er jo vanskelig å så fra en bild, men... Det ser virkelig ut som om de større hvite flekkene er flak av bunnstoff som er borte og den hvite gelcoaten lyser gjennom. De små hvite prikkene til høyre i bilde ser ut som tynnt bunnstoff etter høytrykkspyleren. Har du kjent på flekkene, rur bygger utover, en bit bunnstoff som er borte lager fordybning? Rester av rur er runde og tas som nevnt over bort med saltsyre. Fant en bild på hvordan det pleier å se ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Den ble neppe satt på vannet med nytt bunnstoff når selger iflg TS ringte for å opplyse om at den så så bra ut etter spyling at det ikke var nødvendig. Beleilig nok var den selvsagt også satt på vannet og ‘de hadde ikke tid’ til å ta den opp igjen for besiktigelse. If it looks like a duck sier nå jeg.. Uansett så er det fjorårets snø og nytteløst å mase om nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Jeg vet at jeg sannsynligvis ikke kommet noe vei med å klage på det nå siden det er så lang tid siden. Jeg har hatt båt i mange år på samme plass og har aldri opplevd at båten ser slik ut under. Da har båtene mine vanligvis lagt ute 2-3 måneder lengre. Jeg tror de har tatt en snarvei. Bare spylt løs rur og groe, og gitt blaffen i å få mer resten. Bunnstoffet under er helt, det er ikke gelcoaten som synes i gjennom. Skraper, høytrykkspyler, eller pusser jeg forsvinner det hvite. Problemet er at det sitter så hardt at det må kraftigere lut til enn vanlig høytrykkspyler. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 20 hours ago, Knallipadden said: Det er noen måneder siden jeg kjøpte båten nå, så de vil vel bare si at det har grodd mye. Ja, de vil nok det men de har vel et grunnlag da du faktisk må reklamere innen rimelig tid. I tillegg har du jo faktisk tatt valget om å betale båten og kjøpe den etter de hadde sjøsatt igjen så akkurat det er vel ikke forhandler sin feil. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Knallipadden skrev 17 minutter siden: Bunnstoffet under er helt, det er ikke gelcoaten som synes i gjennom. Skraper, høytrykkspyler, eller pusser jeg forsvinner det hvite. Problemet er at det sitter så hardt at det må kraftigere lut til enn vanlig høytrykkspyler. Dersom de hvite områdene kun er tynne rester efter groe, er det vel bare å "kline på" nytt bunnstoff til våren som på samme måten der det er tynnslitt bunnstoff? Litt stoffing har du vel uansett tenkt å ta til våren? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Knallipadden skrev 30 minutter siden: Jeg vet at jeg sannsynligvis ikke kommet noe vei med å klage på det nå siden det er så lang tid siden. Jeg skjønner fremdeles ikke hva du ønsker å klage på i tilfelle. Er det noen skader under båten? Stilte også det spørsmålet lenger opp, men kan ikke se at du har svart på det. Knallipadden skrev 30 minutter siden: Bunnstoffet under er helt, det er ikke gelcoaten som synes i gjennom. Skraper, høytrykkspyler, eller pusser jeg forsvinner det hvite. Problemet er at det sitter så hardt at det må kraftigere lut til enn vanlig høytrykkspyler. Er problemet ditt at det sitter rester av rur utenpå bunnstoffet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abro Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Jeg tenker at om dette ikke var der når du kjøpte båten, så kan det likevel komme i tiden etterpå. Dette regner jeg vel med som helt normalt å måtte rengjøre/fikse etter en sesong. Skjønner derfor ikke helt problemstillingen. I mitt syn vil dette uansett neppe kunne kalles en skjult feil eller mangel som det kan reklameres over, men heller et resultat av en sesong i sjøen. Hadde dette vært å definere som skjult feil/mangel så tror jeg at jeg aldri hadde turt å selge båten min noen gang. Fjerne det, stoffe båten og glede seg til en ny sesong er mitt tips? Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 (redigert) Komodo skrev for 1 time siden: Jeg skjønner fremdeles ikke hva du ønsker å klage på i tilfelle. Er det noen skader under båten? Stilte også det spørsmålet lenger opp, men kan ikke se at du har svart på det. Er problemet ditt at det sitter rester av rur utenpå bunnstoffet? Som jeg sa så lovet de meg å bunnsmøre båten hvis jeg kjøpte den. I stedet høytrykkspylte de den og sa at den "så ut som ny" under vannlinjen. De mente derfor at det var unødvendig å bunnsmøre den, og hadde alt satt den på vannet før jeg fikk mulighet til å vurdere det selv. Hvis de skulle bunnsmøre båten måtte jeg i følge de ha ventet lenge på å få båten siden de ikke hadde tid til å ta den opp igjen med det første. Jeg fikk dermed valget om å vente noen uker eller å ta båten som den var. Nå ser det imidlertid ut til at den ikke var like godt rengjort under som de hevdet. Det virker som de bare har tatt en enkel spyling. Siden det har gått en del måneder siden jeg kjøpte båten i juni er det vanskelig å komme noen vei med å klage siden det alltid vil gro litt, men jeg har vel lov til å være misfornøyd. Vanligvis pleier det å være nok å høytrykkspyle den. Det vokser lite rur der båten min ligger. Jeg tror derfor de har gjort en dårlig jobb når de har rengjort den. Redigert 27.Oktober.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Knallipadden skrev 1 time siden: Som jeg sa så lovet de meg å bunnsmøre båten hvis jeg kjøpte den. I stedet høytrykkspylte de den og sa at den "så ut som ny" under vannlinjen. De mente derfor at det var unødvendig å bunnsmøre den, ... ... , men jeg har vel lov til å være misfornøyd. Ok, da skjønner jeg Og ja, jeg synes du har grunn til å være litt misfornøyd. Men dette kanskje mer i kategorien at de burde gi deg en boks med bunnstoff til neste sesong som plaster på såret, enn en reklamasjonssak overfor marinaen. Ingen stor sak altså, men slike småting kan allikevel være jæ... irriterende. Noen virksomheter har en tendens til å ta snarveier i alle svinger, og du som kunde får følelsen av å stå igjen med svarteper hver gang Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
.Olsen Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Hvis mangel på sesongnytt bunnstoff er eneste anken etter bruktkjøpt av båt så har du gjort et knallkjøp! Gratulerer! :-) ---- Nesten så en må be om navn på forhandler, dette er god reklame. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Komodo skrev 4 minutter siden: Ok, da skjønner jeg Og ja, jeg synes du har grunn til å være litt misfornøyd. Men dette kanskje mer i kategorien at de burde gi deg en boks med bunnstoff til neste sesong som plaster på såret, enn en reklamasjonssak overfor marinaen. Ingen stor sak altså, men slike småting kan allikevel være jæ... irriterende. Noen virksomheter har en tendens til å ta snarveier i alle svinger, og du som kunde får følelsen av å stå igjen med svarteper hver gang Er ikke det eneste. De lovet meg også service i løpet av sommeren inkludert i prisen, men gjorde ikke alt som var avtalt slik at jeg måtte komme inn en gang til. Var uten båt i til sammen 5 uker fordi de ikke klarte å gjøre jobben når den var avtalt. Hadde time og alt, men de kom stadig med unskyldninger slik at båten ble liggende hos dem. Når jeg fikk tilbake båten var den full i olje og diverse, så måtte bruke dagen på å vaske den. Jeg så i papirene at de hadde kjøpt 2T olje til servicen, men måtte stoppe å fylle på veien hjem fordi den lyste på lavt oljenivå. Er heldigvis 2 takt så var lett, men likevel irriterende. Det med bunnstoffet blir derfor bare ennå en ting å irritere seg over hvis du skjønner. Jeg har ikke tenkt å reklamere på det, jeg ønsker bare å få få bekreftet at det er en stor mulighet for at de har tatt nok en snarvei. Kommer ikke til å handle båt der igjen. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Knallipadden skrev 4 minutter siden: Er ikke det eneste. De lovet meg også service i løpet av sommeren inkludert i prisen, men gjorde ikke alt som var avtalt slik at jeg måtte komme inn en gang til. Var uten båt i til sammen 5 uker fordi de ikke klarte å gjøre jobben når den var avtalt. Hadde time og alt, men de kom stadig med unskyldninger slik at båten ble liggende hos dem. Når jeg fikk tilbake båten var den full i olje og diverse, så måtte bruke dagen på å vaske den. Jeg så i papirene at de hadde kjøpt 2T olje til servicen, men måtte stoppe å fylle på veien hjem fordi den lyste på lavt oljenivå. Er heldigvis 2 takt så var lett, men likevel irriterende. Det med bunnstoffet blir derfor bare ennå en ting å irritere seg over hvis du skjønner. Jeg har ikke tenkt å reklamere på det, jeg ønsker bare å få få bekreftet at det er en stor mulighet for at de har tatt nok en snarvei. Kommer ikke til å handle båt der igjen. Ok, DET er irriterende. For å si det mildt. Krysser fingrene for at båten er ok og at du slipper å ha noe med forhandler å gjøre fremover. Se om det er mulig å finne noen andre til å utføre service osv på båten, hvis du ønsker å sette det bort. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Hper skrev 15 minutter siden: Ok, DET er irriterende. For å si det mildt. Krysser fingrene for at båten er ok og at du slipper å ha noe med forhandler å gjøre fremover. Se om det er mulig å finne noen andre til å utføre service osv på båten, hvis du ønsker å sette det bort. Det er det heldigvis :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.