Førstefender Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 17 minutes ago, Mix said: Det var litt rart at pakningene dine er oppspist etter så lite gangtid. Det var egentlig derfor jeg hadde byttet cutlasslageret inni pakkboksen med det samme. Det kan jo kanskje tyde på dårlig oppretting og mye vibrasjoner. Hmm ja takk for tips, skal få sjekket oppretting og og lagre. Tror neppe disse motorene har vært ute av båten siden båten forlot fabrikken, men kan jo ha flytet seg litt på labber osv.. Har ikke vært spart på noe ang vedlikehold det meste av båtens levetid, har i bla en 10års tid kun vært på vannet 2 mnd i året. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Det har ingen hensikt å bytte lager uten først å sjekke at det er slakk på mer enn 1 mm. Og har du mer slakk enn det, så kan det være at Mix har et poeng, slik jeg ser det. Nå har ikke jeg vært borti pakkbokser med cutlesslager i samme monteringen. De jeg har sett har et hvitmetallager (babbit bearing) på sjøsiden av 'lissa', fettsmurt. Sikkert mye jeg ikke har sett. Her er bilder av en slik tetning som jeg har liggende, denne er beregnet på å skrus fast på pumpe eller hylserør, 40 mm aksling: Over er gland med kontramutter, fettkopp for smøring. Over er glanden skrudd av, og man kan se hvitmetallageret. Lissa ligger og trykker mot dette lageret og krymper rundt akslingen. Og gir tettefunksjon. Det er prinsippet. Så er det en rekke forskjellige utforminger og variasjoner over dette temaet. Hvis du har varianten der hele tetningen sitter på en gummislange, er det ikke mulig å måle slitasjen på lageret. Og lagerets eneste funksjon er å støtte tetningen relativ til akslingen. Vibrerer akslingen, så vibrerer tetningen med. Men den lider, og slites, og vil lekke. Det er ikke fordi det er en dårlig løsning, men en følgeskade av en annen feil, et annet sted. Sjekke opprettingen er uansett ikke bortkastet energi. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 NilsPils skrev for 2 timer siden: Logikken skal visstnok være at propellstrømmen gir nok vanngjennomstrømnig til den siden som går for motor . . Men kjølingen til pakkboksen kommer ikke fra propellen, men fra returkjølevannet (sjø ) fra motor, via en slange, inn i forkant av pakkboks.. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Er det denne du har??? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 4 minutes ago, nor star 290.. said: Er det denne du har??? Om det ikke er helt likt, så er det i alle fall temmelig likt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Ida Marie III skrev 1 time siden: Men kjølingen til pakkboksen kommer ikke fra propellen, men fra returkjølevannet (sjø ) fra motor, via en slange, inn i forkant av pakkboks.. Det jeg beskriver er noe som jeg har blitt fortalt av en som har to motorer med aksel og et system som jeg beskriver. Dersom du har en direkte slangeforbindelse mellom pakkboksene vil begge kunne få kjølevann uansett hvilken motor som går. I min båt har jeg en motor med rett aksel. Den får kjølevann som du beskriver. Det er nødvendig fordi det ellers ikke ville blitt noen naturlig vanngjennomstrømning slik det er arranget hos meg. de Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 NilsPils skrev 3 minutter siden: Dersom du har en direkte slangeforbindelse mellom pakkboksene vil begge kunne få kjølevann uansett hvilken motor som går. Ja, det er korrekt montering ved dobbeltinnstallasjon. En Sleipner HighLine Pro pakkboks ser slik ut: Jeg hadde også ett bilde av den innvendig liggende. Her ser en tydelig pakningene og cutlasslageret: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 Og da vil cutlesslageret, så sant det det aldri har gått tørt, holde noen tusen timer. Det er maskinert til oppretting innenfor spec. Dette lageret gjør samme jobben som det tidligere hvitmetallageret. No worry. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 NilsPils skrev for 11 timer siden: Det jeg beskriver er noe som jeg har blitt fortalt av en som har to motorer med aksel og et system som jeg beskriver. Dersom du har en direkte slangeforbindelse mellom pakkboksene vil begge kunne få kjølevann uansett hvilken motor som går. Ok, da forstår jeg...du mener begge pakkboksene/akslingene har forbindelse med begge motorene...ok... Nei slik er det ikke oss meg... Hver motor leverer bare til sin egen pakkboks.. NilsPils skrev for 11 timer siden: I min båt har jeg en motor med rett aksel. Den får kjølevann som du beskriver. Det er nødvendig fordi det ellers ikke ville blitt noen naturlig vanngjennomstrømning slik det er arranget hos meg. de Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.