Førstefender Startet 28.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2020 Har en pakkboks som ser ut som en vanlig pakkboks med talgpakning. 2 strammeskruer på gland osv.. "Problemet" er at det er et eget vanninntak til hver pakkboks (2 motorer), så de er kjølt/smurt med sjøvann. Sleipner hadde en en type tidligere kalt High-line pro, som var smurt og kjølt fra motorens kjølevann, denne hadde teflon fiber pakning. Så spørsmålet er, er det noen som har vært borti denne type pakkboks tidligere? Som kan fortelle meg hva slags type pakning jeg skal bruke? Kan vanlig talgpakning være greit? Akslinger er 50mm, er det en std for størrelse på pakkninger for 50mm? Gland er skrudd helt inn, så trenger snart nye pakninger. Sleipner kunne ikke hjelpe meg, noe jeg fant litt snodig.. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Sleipner er gode helt til du har betalt er min erfaring. Bilde av boksen så er det mulig noen som kjenner igjen den. Ville startet med båtfabrikanten de burde vite hva de har puttet inn i båten. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Jeg tror du ville være tjent med å legge ut et bilde. Generelt, talgpakning, grafit (ikke anbefalt på sjøvann), PTFE, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Får ikke tatt noe bilde før neste uke dessverre. Nærmeste jeg har funnet er en Princess 35, som har vann fra motorer. Disse hadde ordinære talgpakninger, men var anbefalt bytte til PTFE. Båten er en Cranchi 50, vet ikke hvor lett det er å få noe svar fra dem.. men kan jo prøve norsk importør. I instruksjonboka står det bare at pakkbokser skal overlates til proffene Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 (redigert) Det derre med proffer er ren bullshit. Det eneste du bør gjøre er å løsne glanden. Mål ytterdia på glanden og trekk fra akseldia. Del på 2, og du har tykkelsen på 'lissa' som skal inn. Altså, R1-r2= tykkelsen. Søk her på forumet, eller nettet, så finner du teknikken med å kappe lissa riktig. Feilen mange gjør, er at de strammer glanden for hardt. Da brenner lissa, og den lager spor i akslingen. Når akslingen snurrer, skal det lekke ett drypp eller to i minuttet. Helt tett når akslingen er i ro. Det er den vanlige pumpeprosedyren. Båt er samme saken. Redigert 28.Oktober.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Jeg har vannkjølt pakkboks fra retur kjølevannet fra motoren... Jeg byttet i våres....vanlig talgpakning... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 (redigert) Og det er etter fabrikken`s manual?. mener det bør være PTFE (teflon) som Hulda har på pekt. Redigert 28.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Førstefender Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 1 hour ago, Hulda said: Det derre med proffer er ren bullshit. Ingen planer om å overlate jobben til noen andre enn meg selv, lærte dette tross alt på skolen for 30år siden eller no ;) 42 minutes ago, Roger jo said: Og det er etter fabrikken`s manual?. mener det bør være PTFE (teflon) som Hulda har på pekt. Manual fra produsent skrev så ja. Hvorfor mener dere det bør PTFE? 1 hour ago, Ida Marie III said: Jeg har vannkjølt pakkboks fra retur kjølevannet fra motoren... Jeg byttet i våres....vanlig talgpakning... Ok, dette som er anbefalt for denne type pakkbokser? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 (redigert) Med to motorer er det vel vanlig med vanntilførsel til hver aksel fra motsatt motor? Det fordi lageret ikke skal risikere å gå varmt når du går for en motor og den andre akselen roterer fritt. Redigert 28.Oktober.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 (redigert) PTFE er glattere, lavere friksjon, sliter mindre på akslingen. PTFE er et høyere utviklingstrinn. Grafitt er enda høyere, men må ikke brukes mot sjøvann grunnet korrosjonsfare på akslingen. Det er for så vidt korrekt det NilsPils skriver, nesten. Grunnen til at sjøvann er koblet inn på tetningen, er at når båten går over en viss hastighet, vil det danne seg undertrykk i hylserøret. Dette medfører at vannet forsvinner og systemet begynner å gå på luft fra motorrommet. Som igjen medfører at tetningen går tørr og brenner. Tetningen må alltid ha en eller annen for for væskesmøring. Dette er også en av grunnene til at proffe foretak som tauer båter har utstyr for å låse propellakslinger så de ikke kan rotere fritt. Dette gjelder både tetninger, og ikke minst girkasser. Redigert 28.Oktober.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 19 minutes ago, NilsPils said: Med to motorer er det vel vanlig med vanntilførsel til hver aksel fra motsatt motor? Det fordi lageret ikke skal risikere å gå varmt når du går for en motor og den andre akselen roterer fritt. Hver pakkboks har eget vanninntak gjennom skroget hos meg, ingen retur. 16 minutes ago, Hulda said: PTFE er glattere, lavere friksjon, sliter mindre på akslingen. PTFE er et høyere utviklingstrinn. Grafitt er enda høyere, men må ikke brukes mot sjøvann grunnet korrosjonsfare på akslingen. Takk, da skal jeg handle inn PTFE lisser. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Førstefender skrev 2 minutter siden: Hver pakkboks har eget vanninntak gjennom skroget hos meg, ingen retur. Returen er ut gjennom hylserør og cutlesslager (hvis dette er montert som del av skroget/enden på hylserøret). Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 4 minutes ago, Hulda said: Returen er ut gjennom hylserør og cutlesslager (hvis dette er montert som del av skroget/enden på hylserøret). Ah.. naturligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Det vanlige er å også ha slange mellom pakkboksene ved twininstallasjon. Sleipner HighLine Pro ble levert med talgpakning. Og det er svært mye talgpakning å gå på før glandflensene er trukket sammen. Så jeg tipper her har en trukket til altfor hardt på glanden som Hulda sier. Sjekk akslingen for slitasjespor. Det virker som du har truffet feil person hvis Sleipner ikke kunne hjelpe deg. Manualen ligger nå i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 58 minutes ago, Mix said: Sleipner HighLine Pro ble levert med talgpakning. Og det er svært mye talgpakning å gå på før glandflensene er trukket sammen. Så jeg tipper her har en trukket til altfor hardt på glanden som Hulda sier. Hvis du ser litt ned på siden i denne linken ser du Sleiper skriver "teflon fiber" pakning: Mye mulig den er dratt altfor hardt til tidligere, men de er ikke evig varende og båten er 19år. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Hvor mange driftstimer har båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 3 minutes ago, Mix said: Hvor mange driftstimer har båten ? 1150timer Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 NilsPils skrev for 3 timer siden: Med to motorer er det vel vanlig med vanntilførsel til hver aksel fra motsatt motor? Jeg har 2 motorer, men de kjøler sin egen pakkboks... NilsPils skrev for 3 timer siden: Det fordi lageret ikke skal risikere å gå varmt når du går for en motor og den andre akselen roterer fritt. Tar ikke helt logikken i det resonomanget...går en for en motor...noe jeg ikke gidder lengre...så må event fremdeles begge ha kjøling...også det som driver.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Førstefender skrev 6 minutter siden: 1150timer Jeg har omtrent det samme men har bare ettertrukket en gang på 17 år. Sjekk for slitasjespor når du bytter pakninger. Jeg ville også byttet cutlass lagrene med det samme hvis du står på land under jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 En kan vel se det slik at en pumpe som kjører 4 bar på sugesiden, 1800 rpm 24/7, der gjør tetningen en mye større jobb enn propellakseltetningen i en båt. Eller når det er 50 Hz strøm, 1700 rpm :-) Eller det dobbelte. Nå har vel stort sett alle pumper gått over til mekaniske tetninger. Så gland packing er vel i så måte en dinosaur. Vi hadde slike gammeldagse tetninger i noen Mission Magnum mud-pumper tilbake på 80-tallet. Det var slike pumper som gikk et års tid, ble røsket av fundamentene og nye ble montert. Da var innmaten utslitt. Nå sklir jeg ut igjen. Når det gjelder turtall, til sammenligning, så ligger vel propellakslingen til Hulda og surrer på mellom 500- og 800 rpm, og trykket er rundt 0,1 bar. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 39 minutes ago, Mix said: Jeg har omtrent det samme men har bare ettertrukket en gang på 17 år. Sjekk for slitasjespor når du bytter pakninger. Jeg ville også byttet cutlass lagrene med det samme hvis du står på land under jobben. Tåler normalt ikke cutlass lagrene mer enn 1150timer? Hadde ikke tenkt jeg skulle dra ut akslinger for å bytte pakninger.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 (redigert) Det kommer an på hvor godt det er rettet opp, vedlikehold, antall rpm., etc. Lageret til Hulda viser ingen alvorlige svikt etter >1800 timer. På Hulda er akseltetning og lager originalmonteringen fra år 2000. Jeg måler slakken i lageret hver gang båten er på land, hvert annet år. Redigert 28.Oktober.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Tar ikke helt logikken i det resonomanget...går en for en motor...noe jeg ikke gidder lengre...så må event fremdeles begge ha kjøling...også det som driver.. Logikken skal visstnok være at propellstrømmen gir nok vanngjennomstrømnig til den siden som går for motor . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Førstefender Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 2 hours ago, Hulda said: Det kommer an på hvor godt det er rettet opp, vedlikehold, antall rpm., etc. Lageret til Hulda viser ingen alvorlige svikt etter >1800 timer. På Hulda er akseltetning og lager originalmonteringen fra år 2000. Jeg måler slakken i lageret hver gang båten er på land, hvert annet år. Ja, båten skal opp til våren noen dager, får ta en sjekk av cutless da, begynner jo og lukte mye jobb dette, mer styr enn med 2 drev jo ;) Relativt lave turtall på mine maskiner også, men akslingene snurrer vel med noe mer enn Hulda sine ofte.. Mellom 300 og 1100 blir det nok. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Det var litt rart at pakningene dine er oppspist etter så lite gangtid. Det var egentlig derfor jeg hadde byttet cutlasslageret inni pakkboksen med det samme. Det kan jo kanskje tyde på dårlig oppretting og mye vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.