Jump to content

1001 spørsmål om min Askeladden 2210


Aleksander1988

Recommended Posts

Dette er min første båt og jeg har akkurat fått den på land for første gang. Jeg har tatt den opp for å se hvordan ting står til under den og for å få fikset en hel del små og store ting så bra som jeg kan. 

 

Siden jeg er ny i dette gamet og ikke direkte handy (jævlig lite handy altså) så tenkte jeg at jeg kunne bruke denne tråden som en slags dagbok sånn at jeg slipper å lage ørten nye tråder hver gang jeg skulle lure på noe under prosessen med å få gjort litt små reprasjoner. 

 

Som dere ser så har jeg måtte mekke meg en kalesjeløsning (dere kan godt le) da alle skruene på bakerste del er tatt eller revet vekk av tidligere eier. Så mitt første spørsmål er hvor jeg kan få tak i flere av disse kalesjeskruene eller finnes det andre og bedre løsninger? 

 

IMG_20201028_162529.jpg

IMG_20201028_162423.jpg

IMG_20201028_185019.jpg

Link to post

Har en jobb til deg: når du skal erstatte alle kalesjeknappene, må du bore opp hullet skruene stod i. Hullet fyller du med glassfiberarmert sparkel (Biltema sin er knall). Tips: bruk en brytebladkniv, sånn skyv ut og knekk av når det blir sløvt, og skjær vekk overskuddet så snart det har herda nok til å ikke klebe, men ikke er blitt steinhardt. Da slipper du å slipe så mye. Slip etter en times tid, da er det ikke fullherdet og det blir veldig enkelt.

Er du arbeidssky... jeg mener smart, fester du en bit blå maskeringstape over hullet før du borer opp. La maskeringstapen stå til du har fått klinet inn i hullet, så drar du av tapebiten. Minimalt etterarbeid!

Så borer du opp på nytt for skruen (bruk nye skruer, syrefaste) og skrur på plass kalesjeknappene.

 

Husk å bruke engangshansker når du holder på med sånn gugge. Bruk støvsuger når du pusser eller bruk maske. I disse munnbindtider er det vel neppe noe problem. :smash: 

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Vidar F.H. skrev 53 minutter siden:

Har en jobb til deg: når du skal erstatte alle kalesjeknappene, må du bore opp hullet skruene stod i. Hullet fyller du med glassfiberarmert sparkel (Biltema sin er knall). Tips: bruk en brytebladkniv, sånn skyv ut og knekk av når det blir sløvt, og skjær vekk overskuddet så snart det har herda nok til å ikke klebe, men ikke er blitt steinhardt. Da slipper du å slipe så mye. Slip etter en times tid, da er det ikke fullherdet og det blir veldig enkelt.

Er du arbeidssky... jeg mener smart, fester du en bit blå maskeringstape over hullet før du borer opp. La maskeringstapen stå til du har fått klinet inn i hullet, så drar du av tapebiten. Minimalt etterarbeid!

Så borer du opp på nytt for skruen (bruk nye skruer, syrefaste) og skrur på plass kalesjeknappene.

 

Husk å bruke engangshansker når du holder på med sånn gugge. Bruk støvsuger når du pusser eller bruk maske. I disse munnbindtider er det vel neppe noe problem. :smash: 

Tusen takk! Dette skal jeg få prøvd meg på! 

Link to post

Plata på akterspeilet du tenker på? Den kan du kaste. Erstatt den med en plate laget av forskalingsplate / tilhengerplate, som du forsegler i kantene med oljemaling (2-3 strøk blir knall). Fest den på akterspeilet med sikaflex (du trenger bare legge en streng rundt og et kryss tvers over plata) etter at du har rengjort og avfettet området. Skader ikke å dra litt sandpapir korning 120 lett over sånn at det blir mattet litt. Du skal bare matte, ikke slipe ned. Klem plata på plass og sett på en skrutvinge. Ikke dra til så voldsomt hardt, bare såpass at du kjenner at du kan klare å skru 1/2-1 omdreining til på håndtaket uten å drite på deg. Klemmer du ut sika på sidene, holder det. Sånn sett er det ikke dumt å bruke maskeringstape langs kantene sånn at du ikke kliner sikaen utover. Evt. sika som skvises ut, skjærer du bort med brytebladkniven etter noen dager.

Den plata er bare for å bygge opp tykkelse sånn at motoren ligger an mot ei plan flate på akterspeilet. Du kan også bruke ei tjukk skjærfjøl av nylon, sånn som slaktere og fiskehandlere bruker.

Jeg ville laga ny plate som stopper 5mm fra ripa. Om du skal ta på ny ripelist, kan det hende du må ha den avstanden som er der nå.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Da var akterspeilorådet reparert etter beste evne. Listen som hang og slang har blitt satt skikkelig på plass, det samme med braketten :yesnod:

 Nå er det bare å lage til en liten løsning for den midterste kalesjefoten og noen kalesje skruer så er den good to go. Ihvertfall til våren når jeg tar bunnsmøring, helt ny fenderlist og ny maling på det orange dekselet og i dørken. 

 

IMG_20201031_125031.jpg

Link to post
  • 1 måned senere...

To spørsmål til XD

 

Etter en kjempefin tur på fjorden i går så bestemte min lille 4hk Yamaha at den ikke lengre ville settes i gir. Hverken revers eller fremover kun nøytral. Noen som har en formening om hva som kan være galt og hva som skal til for å fikse dette? Ble en jævlig fin rotur på et par timer med "godt" humør som et resultat av dette. 

 

Har fått tilbud om å låne en 20hk 4 takter av en slektning som jeg kan få levert om et par uker. Men er ikke disse grusomt tunge? Eller burde det gå fint på min Askeladden? 

Link to post
Havelle skrev 19 minutter siden:

Ikke ekspert, men kan åpne spekulasjonene med det enkleste: Du har sjekket at det er nok girolje? Hvordan ser giroljen ut?

 

Vil tro båten fint skulle tåle en 20hk, men det kan nok bekreftes av andre :)

Godt mulig jeg har oversett giroljen ja. Fikk beskjed at den nettopp var skiftet når jeg kjøpte båten. Lærer etterhvert her i gårdenXD

 

Har sett litt på finn, og de fleste tilsvarende båtene der har motorer som er større enn 20hk så tror du har rett. 

Link to post

Båten er godkjent for 15hk, av typen "lettere" 2-takt. Det kan også tenkes at akterspeilet har sett bedre dager, først og fremst mtp. sprekken i mellom bakre fenderlist (over utvendig motorplate). Det er ikke usannsynlig at det har gått en del vann imellom her, og det burde derfor tettes med Tec7 for å unngå ytterligere lekkasje og råte. 

 

Når det er sagt, så er det forskjell på hva en båt er godkjent for, og hva akterspeilet tåler. 

 

Kan også anbefale å ta av motordekselet og inspisere mens du forsøker å sette den i gir. Kanskje noe har løsnet eller knekt.

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post

Ja, eller brytepinnen. Eldre utgaver hadde det. En liten metallpinne som går gjennom propellakslingen på tvers. Propellen har et spor som passer med pinnen, slik at det er pinnen som drar propellen rundt med akslingen. Brytepinnen er konstruert for å brekke dersom propellen treffer noe hardt, slik at propell og gir skånes. Du må ha av propellen for å sjekke om brytepinnen er intakt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...