Kanalkapteinen Startet 30.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2020 Flytter dette fra en annen tråd og over hit. Rop om hjelp fra kjelleren... Har en bankelyd i min 41A som er særlig hørbar på tomgang. Generelt om tilstand på motoren: Motoren går som ei kule, fin effekt. Max turtall er 4000. Marsjer fint på 3550. Jevn og fin temperatur uansett belastning, ca 82 grader ved marsj og litt over 90 på full trøkk. Kjører jo aldri på fullt over tid, men. Ryker lite til 41a å være, selvsagt noe røyk ved kaldstart men ellers svært lite Oljetrykk er stabilt og fint Motoren starter veldig lett ved normale utetemperaturer. Har ikke forvarming. Må kinne kanskje 10 sekunder når temperaturen ute ligger rundt frysepunktet. Dieselforbruk er normalt (billig i drift) Motoren spytter olje (en fin dusj) et sted bak på høye turtall over tid, jeg mistenker at det kommer fra veivhusventilasjonen. Den er bygget om til ventilasjonsslange fra bakre ventildeksel og til luftfilter, som på B-versjonen. Har fylt på en drøy liter i løpet av sesongen. Irriterende med oljefilm på hele babord side av motorrommet. Dynamo er litt tungstartet, det vil si at jeg må gi motoren en liten rusing for å få dynamo til å gå. Skal skifte reimer og se om det hjelper. Det er en jevn luftstrøm ut av veivhusventilasjonen når motoren går, økende ved økende turtall Det kommer noe damp/luft ut av oljepåfyllinga når jeg åpner dette. Har lurt på om det lukter eksos, men ikke sikker. Motoren har gått mellom 1200 og 1500 timer Hadde det ikke vært for denne oljespyttinga i bakkant pluss bankelyden som har kommet i løpet av sesongen, hadde jeg vært helt ubekymra (tanken om revne sylindre er selvsagt tenkt). Har kjørt ca 150 timer i år med motoren slik, uten noen problemer eller forverring. Starta sesongen (og eierskapet) med at slange for veivhusventilasjon bretta seg og motoren blåste olje ut av sugerør for oljeskift. Kan lese mer om det her. Her er lyd av motoren: Når det gjelder denne lyden så er jeg veldig i tvil hvordan jeg skal gå fram for å feilsøke. Jeg skal ta en ventiljustering i løpet av vinteren. Kan det være en ventil som slår? Ellers er vel dysebank en mulighet, men hvordan lokalisere den i så fall? Kan det være et lager som slår? Kan nevne at det også er en bankelyd i drevet (VP290) på tomgang når den står på land. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Lars H. Svart 30.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2020 Kanalkapteinen skrev 14 minutter siden: Jeg skal ta en ventiljustering i løpet av vinteren. Kan det være en ventil som slår? Ellers er vel dysebank en mulighet, men hvordan lokalisere den i så fall? Et nyttig verktøy til dette er et stetoskop. BT har disse, og det "analoge" funker helt fint. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kanalkapteinen Svart 30.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2020 Takk for tips @Lars H.! Er jo ikke alle steder skrutrekker-mot-øret-trikset kommer til 🙂 Noen nevnte at jeg kunne løsne på en og en dysekobling. Gjøres dette oppe på dysa eller ned ved pumpa, og må det skiftes tettinger etterpå? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
index Svart 30.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2020 Kanalkapteinen skrev 1 time siden: Noen nevnte at jeg kunne løsne på en og en dysekobling. Gjøres dette oppe på dysa eller ned ved pumpa, og må det skiftes tettinger etterpå? På dysemutteren. Og neida, du trenger ikke skifte tetninger etterpå. Om det ikke hjelper ville jeg tatt av toppdekslene og sjekket ventilene. Det kan være en ventil som henger litt, alt en justeringsskrue som har løsnet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kanalkapteinen Svart 30.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2020 index skrev 20 minutter siden: På dysemutteren. Og neida, du trenger ikke skifte tetninger etterpå. Om det ikke hjelper ville jeg tatt av toppdekslene og sjekket ventilene. Det kan være en ventil som henger litt, alt en justeringsskrue som har løsnet. Takk @index! Da skal jeg prøve det. Skal uansett kontrollere ventilklaringer i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
mawilu Svart 30.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2020 Fin vinterjobb akkurat ferdig med min kald motor 0,40 på alle enkel jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 30.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2020 mawilu skrev 16 minutter siden: Fin vinterjobb akkurat ferdig med min kald motor 0,40 på alle enkel jobb. Bra! Da klarer jeg det sikkert også 🙂 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
KongKing Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Ang olje-lekkasje på høyre side så har jeg opplevd at den tynne slangen mellom modifisert ventillokk og luftfilter er sensitiv. Jeg hadde problemer med oljesøl bak høyre, men satte på en større slange fra ventilhus og ned i en kanne. Problem solved 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 31.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 KongKing skrev 18 minutter siden: Ang olje-lekkasje på høyre side så har jeg opplevd at den tynne slangen mellom modifisert ventillokk og luftfilter er sensitiv. Jeg hadde problemer med oljesøl bak høyre, men satte på en større slange fra ventilhus og ned i en kanne. Problem solved 👍 Det er det jeg mistenker også. Tenker å lage meg en catch-tank i vinter, håper det kan hjelpe 👍 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Lite trolig at det er lager/rådebank. Motoren har få timer. Godt oljetrykk. Rådebank kjennetegnes ved å øke ubelastet turtall, og så brått slå ned turtallet. Rådebank vil avsløre seg når turtallet snur på vei ned. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 31.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Hulda skrev for 1 time siden: Lite trolig at det er lager/rådebank. Motoren har få timer. Godt oljetrykk. Rådebank kjennetegnes ved å øke ubelastet turtall, og så brått slå ned turtallet. Rådebank vil avsløre seg når turtallet snur på vei ned. Takk for svar @Hulda! Ja, motoren fungerer akkurat som den skal, og jeg har sikkert kjørt 100 timer med den slik den er nå. Forhåpentligvis avdekker jeg noe som forklarer bankelyden i løpet av vinteren. Kan det være en eksosventil? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Hulda Svart 1.November.2020 Del på Facebook Svart 1.November.2020 Det kan det være. Merk at ventilstøy fra en ventil vil knakke med frekvens omtrent halve motorturtallet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.