Jump to content

Frostsikre KAD 42 m DP 290

CLT74

Recommended Posts

Jeg er rimelig fersk sjøl med 290, men har forstått at muffe er litt verre på VP. Kjøpte derfor en drevpose på Biltema, da var det veldig enkelt og greit å kjøre ferskvann. 
Nå skal jeg av med drevet, og kjøre frostvæske rett i inntaksslangen (s-slangen) og samle opp det som kommer ut igjen i drevposen så jeg kan gjenbruke frostvæska neste høst. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Skru av drevet, sett en forlengerslange som går rett inn i inntaksslangen så den enkelt går ned i en bøtte. Sett vannslangen i bøtta med fult trykk og start motor. La den gå i ca 20 min, på så høyt turtall som vanntrykket tillater (gradvis selvsagt). Stop motor. Så fyller du bøtta med frostvæske (50/50 vann/ublandet frostvæske), har du 15 liters bøtte er du sikker på at det er nok. Start motor. Frostvæsken suges inn og når den kommer ut av eksosen (det ser du på fargen) stopper du motoren. Så kan du spare restene av det du har igjen i bøtta til neste år.

Drevet spyler du bare godt gjennom med ferskvann (inn der innsugsslangen festes). Det trenger du ikke frostsikre. 

Da trenger du hverken drevpose eller klokker.

Lykke til:)

Drevpose er flott og fint, og veldig lettvindt, men det går myyyye frostvæske for å få nok til å fylle posen. Greit nok hvis du lagrer overskuddet mellom sesongene, ellers litt tungvint. På min Kad 32 slapp jeg unna med 5L frostvæske på en bøtte med slange rett inn på kjølevannsinntaket med drevet av. Å ta drevet av kan jo være greit uansett med tanke på inspeksjon av belger/kryss/lager i svinghjulskåpe.

ellers er tråden til Windy37GM fantastisk, fulgte denne selv 👍🏻

Redigert av Sturee (see edit history)
Sturee skrev for 2 timer siden:

Drevpose er flott og fint, og veldig lettvindt, men det går myyyye frostvæske for å få nok til å fylle posen. Greit nok hvis du lagrer overskuddet mellom sesongene, ellers litt tungvint. På min Kad 32 slapp jeg unna med 5L frostvæske på en bøtte med slange rett inn på kjølevannsinntaket med drevet av. Å ta drevet av kan jo være greit uansett med tanke på inspeksjon av belger/kryss/lager i svinghjulskåpe.

ellers er tråden til Windy37GM fantastisk, fulgte denne selv 👍🏻

Ja, drevposen er kun til ferskvannskjøring samt eventuell oppsamling av frostvæske til slutt. Går gjerne 60 liter i posen, så det hadde blitt mange kanner med frostvæske om man skulle fylt den med 50/50 :giggle:

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...