Jump to content

Victron registrerer ikke lading


Wiserguy

Recommended Posts

ar kjøpt en båt med Victron BMV-712. Dette med batteriovervåking er nytt for meg, men jeg har OK elektronikkforståelse og forstår hvordan all batterilast går gjennom en shunt som måler spenningstap som igjen kalkulerer forbruk av ampere. Hvis jeg har forstått riktig, så beregnes gjenværende batterikapasitet i prosent basert på en oppgitt total-ampere kombinert med en manuell nullstilling av leseren når batteriet er fulladet. 

 

Det jeg ikke forstår, er hvorfor Victron melder om stadig lavere kapasitet selv om motor går eller landstrøm er tilkoblet. Det er først når batteriet er fulladet (og hovedstrøm er slått av og på hvis jeg ikke husker helt feil) at victronen plutselig hopper tilbake til 100%

 

Så hvis jeg starter lading når kapasitet viser 60%, fortsetter verdien å synke. Dette virker meningsløst og tar jo bort halve vitsen med en batterimonitor. Skal det være sånn, eller er det noe som er feil med shunt, monitor, eller koblinger? 

 

Takker for svar 😃

Link to post
Share on other sites

Har du sett på hvordan ting er koblet til batteriet, spesielt hvordan shunten er koblet?

Er det helt sikkert at minus på batteriet KUN er koblet til shunten?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker! Nei, jeg har ikke sjekket kablingen enda. Installasjonen ble gjort for et par år siden av et anerkjent verksted, så det burde forventes å være riktig. Tidligere eier har forøvrig hatt samme problem. 

 

Kan laster som bypasser shunten føre til et sånt problem? Eller kan det skyldes at både batterilader og dynamo er koblet utenom? Det høres mer logisk ut, men må i tilfelle være en kjempeblemme fra verkstedet. 

Link to post
Share on other sites

Ser du at det lades på 712en da? dvs at du se amperen øke når du lader og volten på batteriene øker?

har du synkronisert SOC ? Dette skal gjøres regelmessig, ref manualen. SOC er betegnelsen på det du kaller kapasitet i %. Denne blir gradvis feil gjennom en sesong, og SKAL alltid gjøres etter at batteriene er koblet fra. Er SOC synkronisert regelmessig (1-2 ganger gjennom sesongen) så regner 712 ut resten selv, gitt et par ting. 
i set up menyen på 712: er det lagt inn rett batteribank størrelse? Er peukert effekt satt rett? Batteribank kapasiteten skal også justeres etterhvert som banken slites. Har du feks en bank som ny var 400 amp så er det ikke unaturlig at du etter et par år bør justere denne ned feks 10%. Fordi batteriene slites 

 

så det er litt å se på på 712en før du sjekker kablingen. Men det grunnleggende er at all minus skal gå via shunten. Det er også to små kabler på 712 som sitter midt på shunten. Det er sensekabler for spenning på en eller to banker. En av disse kan også være batteritemperatur. A er hovedbank B er startbatteri. 

 

712 har bluetooth innebygd. Anbefaler deg å bruke victron appen. Da er det mye enklere å justere innstillinger på 712 og følge med hva som faktisk skjer.  Se bilde fra min. 
 

jeg bruker SOC lite. Den har flere feilkilder. Jeg ser på ampere og volt. 


 

5E21266B-32F4-4BD9-A15C-C3DA06FDEB57.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres veldig ut som lading er koblet direkte på batteri og forbruk er via shunt.

Da vil den se alt forbruk og ikke noe lading.

BMV skal synkronisere SOC selv når man utlader batteri til under 70% og lader det opp igjen til 100%. Men kan nok være greit å gjøre det manuelt i blant også.

 

Edit:

Kan jo også være nullstilling av shunt som er gjort når lader står på. Da vil du isåfall se ett stort strømforbruk selv når hovedstrømmen er skrudd av. 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...