Wiserguy Startet 30.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2020 ar kjøpt en båt med Victron BMV-712. Dette med batteriovervåking er nytt for meg, men jeg har OK elektronikkforståelse og forstår hvordan all batterilast går gjennom en shunt som måler spenningstap som igjen kalkulerer forbruk av ampere. Hvis jeg har forstått riktig, så beregnes gjenværende batterikapasitet i prosent basert på en oppgitt total-ampere kombinert med en manuell nullstilling av leseren når batteriet er fulladet. Det jeg ikke forstår, er hvorfor Victron melder om stadig lavere kapasitet selv om motor går eller landstrøm er tilkoblet. Det er først når batteriet er fulladet (og hovedstrøm er slått av og på hvis jeg ikke husker helt feil) at victronen plutselig hopper tilbake til 100% Så hvis jeg starter lading når kapasitet viser 60%, fortsetter verdien å synke. Dette virker meningsløst og tar jo bort halve vitsen med en batterimonitor. Skal det være sånn, eller er det noe som er feil med shunt, monitor, eller koblinger? Takker for svar 😃 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2020 Har du sett på hvordan ting er koblet til batteriet, spesielt hvordan shunten er koblet? Er det helt sikkert at minus på batteriet KUN er koblet til shunten? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Wiserguy Svart 30.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2020 Takker! Nei, jeg har ikke sjekket kablingen enda. Installasjonen ble gjort for et par år siden av et anerkjent verksted, så det burde forventes å være riktig. Tidligere eier har forøvrig hatt samme problem. Kan laster som bypasser shunten føre til et sånt problem? Eller kan det skyldes at både batterilader og dynamo er koblet utenom? Det høres mer logisk ut, men må i tilfelle være en kjempeblemme fra verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 (redigert) Ser du at det lades på 712en da? dvs at du se amperen øke når du lader og volten på batteriene øker? har du synkronisert SOC ? Dette skal gjøres regelmessig, ref manualen. SOC er betegnelsen på det du kaller kapasitet i %. Denne blir gradvis feil gjennom en sesong, og SKAL alltid gjøres etter at batteriene er koblet fra. Er SOC synkronisert regelmessig (1-2 ganger gjennom sesongen) så regner 712 ut resten selv, gitt et par ting. i set up menyen på 712: er det lagt inn rett batteribank størrelse? Er peukert effekt satt rett? Batteribank kapasiteten skal også justeres etterhvert som banken slites. Har du feks en bank som ny var 400 amp så er det ikke unaturlig at du etter et par år bør justere denne ned feks 10%. Fordi batteriene slites så det er litt å se på på 712en før du sjekker kablingen. Men det grunnleggende er at all minus skal gå via shunten. Det er også to små kabler på 712 som sitter midt på shunten. Det er sensekabler for spenning på en eller to banker. En av disse kan også være batteritemperatur. A er hovedbank B er startbatteri. 712 har bluetooth innebygd. Anbefaler deg å bruke victron appen. Da er det mye enklere å justere innstillinger på 712 og følge med hva som faktisk skjer. Se bilde fra min. jeg bruker SOC lite. Den har flere feilkilder. Jeg ser på ampere og volt. Redigert 31.Oktober.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreuf Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 (redigert) Høres veldig ut som lading er koblet direkte på batteri og forbruk er via shunt. Da vil den se alt forbruk og ikke noe lading. BMV skal synkronisere SOC selv når man utlader batteri til under 70% og lader det opp igjen til 100%. Men kan nok være greit å gjøre det manuelt i blant også. Edit: Kan jo også være nullstilling av shunt som er gjort når lader står på. Da vil du isåfall se ett stort strømforbruk selv når hovedstrømmen er skrudd av. Redigert 31.Oktober.2020 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilerslask Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Ta et bilde av batteriet shunten er koblet til, så tror jeg kanskje dette mysteriet kan oppklares på en grei måte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.