Jump to content

Sette båten på bakken

erlend mb

Recommended Posts

Hei, jeg har en 17 fots day cruiser som jeg skal sette på bakken i vinter. Jeg har bare fått lånt henger. Hvordan er prosedyren da? Skal jeg ha hengeren på bilen, eller løst? Nå er hengeren sånn balansert at jeg kan løfte fronten med en finger. Jeg tenker å løfte hengeren til hekken tar i planken jeg skal sette båten på, og så dra hengeren fremover mens båten sklir av. Men jeg er redd vinsjen kommer så høyt opp da, at jeg ikke vil nå den. 

Hvis den ikke er for tung, går det nok fint. Var slik jeg gjorde det med vår Rana 17DC. Fikk båten bakover til den balanserte hele hengeren. Da var det bare å sette ræva - hekken - nedpå en himabrent opplagsbukk og røske hengeren ut under båten. Var aldri et problem at hengeren ble for høy, men så stod ikke båten HELT nedpå bakken. Laga en «stige» i 2x8’’ satt på høykant, og så stod bukken oppå der igjen. Du kan bruke paller, lecablokker eller hva som helst. Forsøk å få høyden omtrent så høy som hengeren, så går det greit.

ps: for full kontroll kan du vinsje hengeren ut under båten.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Takk for avar begge to. Det endte med at jeg prøvde en kombinasjon av begge sine råd. Nå står bakenden på paller, og forenden hviler på ei lekablokk. Prøvde å få den av uten å være tilkobley bilen først, men det var håpløst å få båten til å rulle av hengeren. Endte med at jeg koblet hengeren på bilen, og knyttet hekken på båten fast i gjerdet til naboen, og kjørte bilen forover.

erlend mb skrev for 20 timer siden:

Prøvde å få den av uten å være tilkobley bilen først, men det var håpløst å få båten til å rulle av hengeren. Endte med at jeg koblet hengeren på bilen, og knyttet hekken på båten fast i gjerdet til naboen, og kjørte bilen forover.

Jeg skal også ha båten min opp med henger, og få båten av hengeren. Min båt er nok litt lettere. Gjorde du dette alene, evt hvor mange var med på operasjonen? Ser for meg at det bør være et par personer til å stabilisere båten sideveis men hengeren trekkes frem?

erlend mb skrev for 5 timer siden:

Ser dette ok ut?

IMG_20201104_151708.jpg

Nei, ikke i mine øyne. Stabelen oppå lecablokka framme ser alt for høy og rank ut, og du har ikke støttet opp hjørnene bak på hver side. Hvis du ser på bildet som @HiWard har lagt ut så er det gjort slik jeg beskrev. Da står båten mye lavere, og dermed sikrere, og stødig på tre punkter. Her har du satt båten på to punkter (under kjølen), og støttet den sideveis. Det er ikke noe poeng i å sette den på kjølen bak, bedre å sette den på hvert hjørne. Men for all del, det er mye som går :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...