landfisk Startet 1.November.2020 Del på Facebook Startet 1.November.2020 Hei! Jeg har lenge hatt lyst til å bygge en husbåt på 3 x 10 meter og bo der året rundt. Er marinaer/båtforeninger generellt skeptisk til husbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.November.2020 Del på Facebook Svart 1.November.2020 De fleste ønsker nok helst å ha noe som ser ut som en båt liggende. Men, ingen regel uten unntak. Kommer nok litt an på hvor du tenker holde til. Her jeg ligger (privat/kommersiell havn i Stavanger-området) er det kun krav til maks bredde og lengde i forhold til plassen, at ikke fartøyet detter fra hverandre/forurenser og at det er forskriftsmessig fortøyd. Ellers er det fritt fram, både når det gjelder utseende på fartøyet og bruken. Mens enkelte kommunale havner i området ikke liker om båten blir brukt til helårs bolig, sikkert på grunn av slitasje på bryggeanlegg og med tanke på avfall/septik. Ville tatt en telefon til, eller enda bedre; møtt opp selv, der det er aktuelt for deg å bo og spørre hva havneledelsen tenker. Sikkert en fordel å ta med seg ei skisse og to av hvordan du ser for det utseendet blir også. Svært få havner ønsker «ølbrakker» på flåte liggende, så sikkert en fordel å få dem til å forstå at du er seriøs og faktisk ønsker bo der på fast basis. Kan du tilby noe, som for eksempel en form for vakthold, at du ser etter når det stormer osv. (noe som er naturlig hvis du bor der fast) kommer de kanskje mer på gli. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 1.November.2020 Del på Facebook Svart 1.November.2020 Hakkannen -> Er det i Galeivågen du holder til? (Holder til i Stavanger jeg også.) Hvis jeg skulle bo i båt, da tror jeg at jeg ville prøvd det litt før jeg la så mye penger i det. 10 meter i lengden og 3 meter i bredden det blir ganske lite til å bo i hvis det dreier seg om en "vanlig båtfasong". En annen side ved saken det er at litt skvulping og vipping, det er all right for en periode, men etter hvert så synes jeg at man blir litt lei. Bodde i båt ca 2 mnd i sommer, men da de to månedene hadde gått, så var det i bunn og grunn ganske all right å komme seg på land igjen. Tror ellers at hadde båten vært 40-45 fot og ikke 30 fot og hvis den hadde ligget på et sted med lite vind og sjø, så hadde det nok fungert noe bedre. Tro at Galeivågen i Stavanger må være et meget bra sted, men har ikke hatt båtplass der selv. (Foreløpig.) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 1.November.2020 Del på Facebook Svart 1.November.2020 Vi har båten på Rennesøy Marina. Vet det er/har vært båtboere der ute. Litt langt til jobb etter mitt syn hvis du skal til sentrum/Forus hver ukedag. Det er flere BP medlemmer i havnen og godt miljø Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 1.November.2020 Del på Facebook Svart 1.November.2020 Nå er det også blitt litt mere vanlig med typiske pontong båter som bolig. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Pequod Svart 2.November.2020 Del på Facebook Svart 2.November.2020 Jeg er overbevist om at jeg før eller siden, kanskje helst før, kommer til å bli båtboer. Jeg trives uansett bedre i båten og på sjøen enn jeg gjør på land. Men slike firkantede husbåter er ikke noe for meg - jeg vil bo i en "ordentlig" båt, som tåler litt sjø og har nok motorkraft til å komme seg avgårde i noenlunde fart. Og jeg vil heller ikke binde meg til å ligge noe fast sted, bortsett fra om vinteren, da jeg ser klare fordeler med det.. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
S/Y Emma Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 Husbåter er nok ikke så praktisk i Norge. For det første, er man ganske prisgitt marinaen man leier hos og kommunen man bor i. Bergen kommune har satt seg skikkelig på bakbeina og rett og slett laget et forbud mot husbåter i kommunen. Flere ble tvunget til å flytte i fjor. Andre kommuner har heldigvis en mer fornuftig tilnærming til boformen, men man vet aldri hva som kan skje... I andre land, som Nederland, er det lagt godt til rette for en flytende livsstil i alle slags former. Slik jeg ser det, får man i Norge en del ulemper med husbåt, uten at man får fordelene av en vanlig båt. Større husbåter har sjelden et skrog som er beregnet til å tøffe rundt i skjærgården. Det blir helst at den ligger permanent fortøyd der man får lov til det. Bare de aller minste får plass i en vanlig marina. Se heller på en trawler eller liknende. Da kan man kjøre til Shetland om man vil, samtidig som man har komforten til et lite hus innvendig. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
.Olsen Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 (redigert) Å legge til rette for husbåt starter vel stort sett med kommunal regulering av ett område til formålet. Eller mulig en kan ta en privatregulering også? Men klart, reguleringsprosesser tar tid og etablering av nødvendig infrastruktur, strøm, VVS, vei/parkering og tomtekjøp er ikke billig. Har ett visst inntrykk av at en del gjør det motsatt. Skaffer seg husbåt og begynner å lete etter "tomt" etterpå, og oppdager at det ikke finnes der de vil bo ;-). Eller ikke er villig til å ta den faktiske tomtekostnaden. Lettere oppgitt over gjentatte oppslag i aviser osv om folk som ikke får lov å ligge mer eller mindre permanent med huset sitt på tilfeldige plasser. Må si det er veldig langt inn i "burde skjønt". Og hva sitter en igjen som da? En som ønsker å ta seg til rette. Jeg bare tar denne tomta her jeg.... ........ Å bo i en båt blir noe annet, det blir ett forhold mellom båteiere og den som leier ut en plass. Redigert 3.November.2020 av Hper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.