Jump to content

Test av QMI «Lekk vekk»


Bodehode

Recommended Posts

 

Var på Facebook og meldte min interesse for å teste QMI produktet «Lekk vekk», fikk tilsendt en flaske med dette stoffet for utprøving. Jeg er ikke forhandler eller fagmann i hverken olje eller båtbransjen, men tenkte å dele min erfaring her på Båtplassen.

 

Bakgrunn:

Har vært plaget med at drevet siger, både opptiltet og under kjøring med båten (gikk rett i posisjon -3). Hadde båten oppe på land en snartur i august for propellbytte, sjekket da trimsylindre for utvendig lekkasje. Trimsylindrene virket tette både ved koblinger og stempel. Så tanken min er at grunnen til sig er innvendig i stempel eller ventilblokk.

Motorrom:

E1FC150F-3B09-452C-9CB7-0BF15F5A0B8B.jpeg.85742d36bbed3e843dd4bef8ab6d8271.jpeg

 

Brukte en pad for å ikke grise olje, vanskelig å komme til for rengjøring

3C57A516-E6D6-45B5-87B7-600D3FF639E2.jpeg.4979bf609500b8af0c6d8771a604618f.jpeg

 

Brukte vakuumsuger og dro ut gammel olje fra tanken, den var rød og fin. Ikke lekkasje mellom sjøvann og olje.

15884C91-216C-4A27-9D48-1477542B3DF9.jpeg.8237a29b5fc977b087019d617f3dc8a9.jpeg


Fylte på ny olje og 1/2 flaske "lekk vekk".

Kjørte drev opp og ned flere ganger for å få blandet dette ned i trimsylinderne.

07E96B33-9F44-448C-941E-1F181BF2B8BC.jpeg.ec7e9831fd862644b72697ba3eb993d0.jpeg
Brukte pumpen til drevoljen for å nå inn til tanken for påfylling

64F47163-712D-44C8-9C0D-86337DF1F428.jpeg.a0a71f9ba02886cfcbbe74f1ae28ed3a.jpeg


0C1F4465-2D62-400F-B0A1-FEB52B70A77B.jpeg.c13377cb60c0330bfae845c6845f1af0.jpeg
 

Kjørte så drevet opp og lot det stå en stund - minimalt med sig, fra posisjon 33 til 32 på 30min (kunne være målefeil på drevindikator).

4EA34D18-1624-410A-B66F-09F9C1A9B67C.jpeg.45951bfbcd18378ce55e7349aa877616.jpeg

13A19CD8-C771-4EFC-86A2-4DAF77D86D0B.jpeg.3562e319e11d6715b4828b2b2ac62116.jpeg

Men det hold seg i posisjon neste 20min.

CFB49876-E705-45A6-A470-438283B7509B.jpeg.2727a198655ee346319bd6af5a35de50.jpeg


Kjørte ned drev (Posisjon +3) og satte båten i gir i fortøyningen 1000rpm/5 minutter - OK, ingen tegn til endring posisjon drev.

Fikk ikke testet dette under fullt pådrag siden det var meldt 12 m/s vind og det fristet ikke å gå ut en tur i mørket (kan være vel spennende i saltenfjorden/vestfjorden på denne tiden med mye vind).

Tenker det blir en tur ut når været tillater det :-)

 

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
  • 10 måneder senere...

Der er ALLTID noen som har bestemt seg for at slike stoff er rent luruim men de kan virke godt, det spørs rett og slett på HVORFOR der er lekkasje. Er simmerringen/pakningen sprukket hjelper det ikke samme hvilket stoff du fyller på...

 

Jeg har ikke prøvd dette stoffet men har hatt stor suksess med Omega 917.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
SveinHa skrev 14 minutter siden:

Der er ALLTID noen som har bestemt seg for at slike stoff er rent luruim men de kan virke godt, det spørs rett og slett på HVORFOR der er lekkasje. Er simmerringen/pakningen sprukket hjelper det ikke samme hvilket stoff du fyller på...

 

Jeg har ikke prøvd dette stoffet men har hatt stor suksess med Omega 917.

 

Omega 917 benyttes en del i den maritime industrien og man finner det ofte ombord i tilfelle det skulle være behov i en nødssituasjon.

Det er ikke ved bruk av slike stoffer man utfører planlagte overhalingsjobber men de kan i høyeste grad fungere, også over lang tid. O917 har bevist sin funksjon i en rekke tilfeller der tetningene er intakte men ikke holder tett.

Link to post

Har alltid brukt QMI som forebygging. Aldri hatt problemer med noen motorer.

Automatkassen på min xc70 begynte å smelle i girene. Flushet men det hjalp lite. Hev på en flaske QMI automatoljetilsetning, voila all smelling borte vekk. Dette er 2 år siden og kassen girer like mykt enda.

 

Så alt eg har av motorer og gir får en behandling med QMI så snart som mulig.

 

Gamle V70'en rullet 500.000 før eg solgte den. Girkassen like fin som ny etter 500.000. 

 

Har knalltro på QMI produktene.

Link to post

Har nå hatt enn hel sesong med QMI på drevet. Har fungert forbausende bra.

Drevet holder posisjonen mye bedre enn før. Med høy belastning over tid siger det litt ned, det er ikke verre enn at det bare er å kjøre drevet ut igjen.

Blir nok å overhale trimsylinderne, men foreløpig fungerer det greit nok.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...