Bodehode Startet 2.November.2020 Link til dette innlegget Startet 2.November.2020 (redigert) Var på Facebook og meldte min interesse for å teste QMI produktet «Lekk vekk», fikk tilsendt en flaske med dette stoffet for utprøving. Jeg er ikke forhandler eller fagmann i hverken olje eller båtbransjen, men tenkte å dele min erfaring her på Båtplassen. Bakgrunn: Har vært plaget med at drevet siger, både opptiltet og under kjøring med båten (gikk rett i posisjon -3). Hadde båten oppe på land en snartur i august for propellbytte, sjekket da trimsylindre for utvendig lekkasje. Trimsylindrene virket tette både ved koblinger og stempel. Så tanken min er at grunnen til sig er innvendig i stempel eller ventilblokk. Motorrom: Brukte en pad for å ikke grise olje, vanskelig å komme til for rengjøring Brukte vakuumsuger og dro ut gammel olje fra tanken, den var rød og fin. Ikke lekkasje mellom sjøvann og olje. Fylte på ny olje og 1/2 flaske "lekk vekk". Kjørte drev opp og ned flere ganger for å få blandet dette ned i trimsylinderne. Brukte pumpen til drevoljen for å nå inn til tanken for påfylling Kjørte så drevet opp og lot det stå en stund - minimalt med sig, fra posisjon 33 til 32 på 30min (kunne være målefeil på drevindikator). Men det hold seg i posisjon neste 20min. Kjørte ned drev (Posisjon +3) og satte båten i gir i fortøyningen 1000rpm/5 minutter - OK, ingen tegn til endring posisjon drev. Fikk ikke testet dette under fullt pådrag siden det var meldt 12 m/s vind og det fristet ikke å gå ut en tur i mørket (kan være vel spennende i saltenfjorden/vestfjorden på denne tiden med mye vind). Tenker det blir en tur ut når været tillater det :-) Redigert 2.November.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
jørn Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Jeg trodde det var lurium, men gav det en sjangse. Jeg brukte det på en girkasse som hadde en lekkasje, ble potte tett den, og var det i alle fall det de tre årene jeg hadde den. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Hvordan virker slike stoff egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
torebåt Svart 3.November.2020 Link til dette innlegget Svart 3.November.2020 Virker ved å få pakninger til å svelle. Fikk samme resultat ved å slå en kork bremsevæske i en servostyringoljebeholder. Servosnekka lakk mye, men ble pottetett i de ti årene jeg hadde bilen. Sitér dette innlegget Link to post
FarbrorMelker Svart 1.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2021 Hvordan gikk det med dette stoffet? Skulle gjerne visst om det fungerte. Jeg har det samme problemet med tilten på båten min. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 1.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2021 Jeg har brukt QMI på veteranbil. Lakk i motor og gear. Ble tett. Brukte et annet produkt fra QMI på en Volvo S80. Forbruk ble lavere, automatgearet som var trøblete ble meget bra. Jeg tror Båtmagasinet testet OMI på båtmotor,mener de ikke var særlig positive. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2021 Der er ALLTID noen som har bestemt seg for at slike stoff er rent luruim men de kan virke godt, det spørs rett og slett på HVORFOR der er lekkasje. Er simmerringen/pakningen sprukket hjelper det ikke samme hvilket stoff du fyller på... Jeg har ikke prøvd dette stoffet men har hatt stor suksess med Omega 917. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Chiefengineer Svart 1.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2021 SveinHa skrev 14 minutter siden: Der er ALLTID noen som har bestemt seg for at slike stoff er rent luruim men de kan virke godt, det spørs rett og slett på HVORFOR der er lekkasje. Er simmerringen/pakningen sprukket hjelper det ikke samme hvilket stoff du fyller på... Jeg har ikke prøvd dette stoffet men har hatt stor suksess med Omega 917. Omega 917 benyttes en del i den maritime industrien og man finner det ofte ombord i tilfelle det skulle være behov i en nødssituasjon. Det er ikke ved bruk av slike stoffer man utfører planlagte overhalingsjobber men de kan i høyeste grad fungere, også over lang tid. O917 har bevist sin funksjon i en rekke tilfeller der tetningene er intakte men ikke holder tett. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 2.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2021 Har alltid brukt QMI som forebygging. Aldri hatt problemer med noen motorer. Automatkassen på min xc70 begynte å smelle i girene. Flushet men det hjalp lite. Hev på en flaske QMI automatoljetilsetning, voila all smelling borte vekk. Dette er 2 år siden og kassen girer like mykt enda. Så alt eg har av motorer og gir får en behandling med QMI så snart som mulig. Gamle V70'en rullet 500.000 før eg solgte den. Girkassen like fin som ny etter 500.000. Har knalltro på QMI produktene. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 4.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Har nå hatt enn hel sesong med QMI på drevet. Har fungert forbausende bra. Drevet holder posisjonen mye bedre enn før. Med høy belastning over tid siger det litt ned, det er ikke verre enn at det bare er å kjøre drevet ut igjen. Blir nok å overhale trimsylinderne, men foreløpig fungerer det greit nok. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Svart 4.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Kan for ordens skyld nevne at jeg ble så fornøyd med QMI på drevet at jeg brukte QMI oljetilsetning i motoroljen ved forrige oljeskift. Motoren er en eldre GM V8 med hydrauliske løftere. Det ble merkbart mindre mekanisk støy og tomgangen måtte justeres ned. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.