Jump to content

Pioner 15 - Selvdrenerende ???

hgsd300

Recommended Posts

Har en Pioner 15 ( 2019 modell ) med en 9,9 hk. 

Denne båten skulle lense seg selv ifølge reklamen.

Opplever til stadighet at det er en 20 cm vann i båten og må ause en gang i uken. 

Lurer på om noen har en lignende båt og sliter med samme problem, eller noen som har en god ide til løsning av dette problemet. Liker båten godt og har ikke så lyst og bytte den ut.

Slik var det i en pioner active min bror hadde og, samlet seg vann alle mulige plasser. Måtte på land og løftes høyt opp i baugen for å få ut vannet og plukke ut de "pølsene" i bunn og sette de på høykant for å få ut det som samlet seg i dem ? Den ble bølgete i skroget og, når den var på land sto den på henger beregnet for slik båt. Han fikk ny båt og den gamle ble kondemnert, men solgte den med en gang.

Redigert av Vdub (see edit history)
hgsd300 skrev for 1 time siden:

Det står vann over rennene, dvs. må bruke støvler.

Det skal det ikke gjøre, da ligger dørken (båten) for dypt i vannet. Har du sjekket om det er kommet vann i skroget? 

Selvlensinga skal holde vannet så det er maksimalt på nivå med rennene.

Har opplevd at den tar inn litt ekstra hvis den ligger med hekken mot bølgene, da kan det skvette litt inn gjennom lensinga, men aldri så mye... 

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Har hatt samme båt (noe eldre) og der måtte man bruke støvler når 9,9 Tohatsu var påmontert...

Vannet gikk et stykke oppover, men bare opp til et visst nivå.

Med motor av, var vannet under dørken. (nede i rennene)

Klaget til forhandler da den var annonsert som "selvlensende", ikke "selvdrenerende"

Kom ingen vei med klagen...

Redigert av alidal (see edit history)
Kanalkapteinen skrev On 4.11.2020 at 15.01:

Det skal det ikke gjøre, da ligger dørken (båten) for dypt i vannet. Har du sjekket om det er kommet vann i skroget? 

Selvlensinga skal holde vannet så det er maksimalt på nivå med rennene.

Har opplevd at den tar inn litt ekstra hvis den ligger med hekken mot bølgene, da kan det skvette litt inn gjennom lensinga, men aldri så mye... 

Vil tro båten ligger for tungt i vannet, har en 9,9 / 15 som veier noen kilo. Men det var den motoren de anbefalte.

hgsd300 skrev 18 minutter siden:

Vil tro båten ligger for tungt i vannet, har en 9,9 / 15 som veier noen kilo. Men det var den motoren de anbefalte.

Det skal gå helt fint med de motorene. 
Hadde først 9,9 Tohatsu 2t på vår, nå har vi 15/20 hk Suzuki 4t nå, og det går også fint. 
Går båten ellers greit? Den skal plane veldig greit med tre voksne og 9,9 hvis den ikke er full av vann i skroget.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Etter erfaring med tidligere modell av Pioner 15 tror jeg det beste er å montere lensepumpe med nivåbryter helt akter - da vil du slippe vannet som ligger nede i "pølsene".  Jeg hadde dette på en 15 fots RIB, og den holdt båten tørr uten å tømme batteriet.

Har hatt pioner både ny og gammel med «pølser».

I den nye er det vann opp til dørken men ikke over. 
I den gamle var det lekkasjer in i pølsene så der kom vannet over dørken. 

Den nye lenser ut det meste av vannet når jeg kjør men ikke alt. 
Men ved bruk av båten kommer det likevel inn vann og legger seg i rennene. 
Pleier å skru på et lokk på gjennomføringen slik at båten er tort ved bruk. 

Det er vel ikke en helt vellykket konstruksjon...
Det finnes en lensebrunn lengst bak i båten men jeg har ikke batteri i den. 
Motor er en Yamaha 10hk 4t så den er ikke tung. 
Har heller ikke noe ekstra utstyr. 

On 11/6/2020 at 7:22 AM, hgsd300 said:

Jada, båten planer fint med 3-4 personer. Muligens jeg må sjekke grundigere den kula som sitter i hullet. Har vært mye ur og groe i år så muligens den tetter seg for lett ?

Noen som har en ide, hva skjer hvis en fjerner denne kula ? 

Da blir båten stående med vann sirka i høyde med gulvet men du risikerer ikke at den tetter seg så lett av løv og synker. 
Så kan du tette med ett lokk ved bruk etter du har øst. 

Hvis du ikke går for lensepumpe da..

Grufolf skrev for 17 timer siden:

Vi har hatt noe av det samme problemet på en pioner multi vi har på jobben. Det løste seg når vi snudde båten i båsen sin og på med nesen mot vinden mesteparten av tiden. Det er to kuler inni selvlenser hullene som sliter med å holde bølger ute. 

For prøve og snu den når den settes ut til våren, takk for tips.

Hadde tidligere en "flapp" montert av tidligere eier. Den hang ned og stengte for sjø som slo inn bakfra. Båten var samme type som denne, men i glassfiber.
Ellers har vel Pioneeren dobbelskrog? Har du sjekket at det er helt tomt?

På mindre båter er det ofte slik selvlensingen kun holder dørken fri for vann om båten er lett (og riktig) lastet. Om du har noe last og i tillegg motor bakpå, kan du ende opp med at lensingen ikke tar ut alt. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...