Jump to content

Problem med å få start på lombardini motor etter strømproblemer


cheetah

Recommended Posts

Hei allesammen😊 prøvde en dag å starte motoren mens dieselvarmeren gikk og da gikk alt av strøm i båten men kom igjen. Men får nå ikke start på motoren. Vrir om tenningen men skjer ingenting på motoren. Har bare et batteri men har planer om et til. Er det en sikring som har gått her eller bare batteriet som er dødt? Har satt det på lading. Legger med noen bilder av det elektriske osv😊

3A48447E-B43A-4994-AD6B-C2E381B1944F.jpeg

00FF39E5-13B3-4B87-BB19-687162BCBDE2.jpeg

A08314D3-DF01-4E0F-9EB5-5F137D9901F6.jpeg

5503E043-A2BF-4F17-BFD2-A583DF9BD20B.jpeg

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post

Det høres jo umiddelbart ut som en sikring. Foreslår at du starter med å gå over alle sikringer og evt. hovedsikring. 
Har du sjekket om det kommer strøm til starter? Selv om batteriet skulle være "dødt" så tviler jeg på at det er så dødt at det ikke er noe spenning på det i det hele tatt.

Dieselvarmer trekker lite strøm når den går, men kan trekke mye under start eller stopp. Den og motor er vel kanskje de som trekker mest strøm ombord, da skal du ikke utelukke at du kan ha overbelastet noe og brent av sikring.

Du har sjekket at alle ledninger sitter som det skal og at det ikke er dårlig kontakt noe sted?

Link to post

Tenkte å få målt ja. Har ikke strøm i nærheten av båten så måtte ta batteriet hjem for å lade med en annen lader. Lurte på om smeltesikringen ved tenningsnøkkelen var gåen men da ville det vel ikke lyse der og lage lyd eller? Skal sjekke ledningene men er ikke så gale det elektriske i båten. Kan det ha noe å si at tenningen ble vridd over før pipingen ga seg?

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
cheetah skrev for 9 timer siden:

Hei allesammen😊 prøvde en dag å starte motoren mens dieselvarmeren gikk og da gikk alt av strøm i båten men kom igjen.

 

Kan tyde på at batteriet er defekt eller dårlig kontakt i f.eks. batteripol, hovedbryter (om du har) eller tilkobling for batterikabel på startmotor. Når du belaster med startmotor synker spenningen så mye at dieselvarmer stopper. Når du avslutter startforsøket stiger spenningen og det er nok strøm til forbrukere med lavt strøm-trekk.

NB! Feil kan også ligge i minus-gren på strømforsyning. 

 

Edit: Ser jeg er enig med bellen og index:smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
cheetah skrev for 10 timer siden:

Hei allesammen😊 prøvde en dag å starte motoren mens dieselvarmeren gikk og da gikk alt av strøm i båten men kom igjen.

 

Det er litt uklart for meg hva som skjedde her? Gikk strømmen da du forsøkte å starte motoren, men var tilbake etter at du gav opp?

 

I så fall taler dette mot at en sikring har gått i mine øyne. Da ville min første mistanke vært at strømtrekk fra starter og dielselvarmer har ført til et spenningsfall som fikk alt til å gå i svart. Det igjen tyder på et utladet eller dårlig batteri, eventuelt dårlig kontakt, men nå er jeg bare et ekko av forslag du allerede har fått fra andre her. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Strømmen gikk da jeg prøvde å starte motoren mens varmeren gikk. Når jeg begynte å lade batteriet så pøset den på en god del Amp i begynnelsen så tyder på veldig utladet. Satser på at det hjelper på😊 Hvis ikke så er det nok en sikring og. Den smeltesikringen ved tenningen sitter godt fast så fikk ikke sjekket den sist. Må ha ei nebbtang osv. regner med at dynamoen ikke er gåen? Skal vel gå ei sikring før den? Motoren er normalt sett veldig lettstartet.

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post

Om innslagsreleet/solenoid er istykker koster det nok under 500 for nytt.

Usikker på hvilken lombardini motor du har,ellers skulle jeg søkt det opp.

Men ville målt om innslaget var i orden før du kjøper nytt.

 

Innslaget er en elektromagnet som skyver tannhjulet på starter inn i kransen på motor.

I enden av innslaget sitter det kontaktflater som fører støm videre til startmotor,så den begynner og spinne.

Klikker det bare når du prøver starte ?

 

 

 

 

Redigert av Stjernen ! (see edit history)
Link to post
Stjernen ! skrev 7 minutter siden:

Om innslagsreleet/solenoid er istykker koster det nok under 500 for nytt.

Usikker på hvilken lombardini motor du har,ellers skulle jeg søkt det opp.

Men ville målt om innslaget var i orden før du kjøper nytt.

 

Innslaget er en elektromagnet som skyver tannhjulet på starter inn i kransen på motor.

I enden av innslaget sitter det kontaktflater som fører støm videre til startmotor,så den begynner og spinne.

Klikker det bare når du prøver starte ?

 

 

 

 

Er en Lombardini LDW 1404M. Blinket i batteri lampen eller alle lampene der til slutt så tenkte det var batteriet. Etter at strømmen gikk så har jeg ikke hørt noe som helst lyd fra starteren. Har ikke prøvd enda med fulladet batteri.

Link to post

Prøv med fulladet batteri først.

Gå over alle kabler til starter etc og sørg for god konntakt hele veien.

Du kan jo måle om innslaget får strøm evt spenningsfall.

Det kan være ett brudd eller en sikring også på veien fra batteriet til starter også.

Så prøv med fullt batteri og god kontakt først.

 

Gjorde ett kjapt søk og fant hele starteren til 700kr på ebay.

Mistenkelig billig igrunn.

https://www.ebay.com/itm/Anlasser-passend-fur-Lombardini-3LD-4LD-Microcar-Ligier-mit-Ritzel-30-mm/401503278506?hash=item5d7b75d5aa:g:Ut8AAOSwg3Zanv-E

 

Men om du googler  Lombardini LDW 1404M start solenoid så kommer det flere forslag.

Redigert av Stjernen ! (see edit history)
Link to post
Stjernen ! skrev for 23 timer siden:

Om innslagsreleet/solenoid er istykker koster det nok under 500 for nytt.

Usikker på hvilken lombardini motor du har,ellers skulle jeg søkt det opp.

Men ville målt om innslaget var i orden før du kjøper nytt.

 

Innslaget er en elektromagnet som skyver tannhjulet på starter inn i kransen på motor.

I enden av innslaget sitter det kontaktflater som fører støm videre til startmotor,så den begynner og spinne.

Klikker det bare når du prøver starte ?

 

 

 

 

Er en Lombardini LDW 1404M. Blinket i batteri lampen eller alle lampene der til slutt så tenkte det var batteriet. Etter at strømmen gikk så har jeg ikke hørt noe som helst lyd fra starteren. Har ikke prøvd enda med fulladet batteri.

Link to post

Prøvde å starte motoren i kveld. Når jeg vridde tenningen så var det ingen liv i displayet men startmotoren jobbet når jeg tok det videre. Holdt bare på litt uten å få start på motoren for måtte sjekke årsaken til dødt display. Så at den ene ledningen fra smeltesikringen var slitt av. Sikringen var hel. Hvor får jeg tak en ny sånn sikringsholder? Legger med bilde.

0183A00A-CF46-4489-BF56-D454D524B933.jpeg

634C3559-CF19-4AE7-89A7-0ED4DFE848D8.jpeg

C295E052-29B5-4B7A-AD3E-FB19B08D7AC2.jpeg

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post

Bypasset den sikringen for å sjekke og laget den pipelyden osv men når jeg slo den over så var det bare et klikk og ikke noe mere. Når jeg prøver igjen så er det en durelyd fra startmotoren og batterilampen lyser. Er det batteriet som har tatt kvelden her selv om det er på 12.96V eller noe galt med startmotoren som antatt tidligere? Jeg har pusset polene osv.

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post

Prøver å finne koblingskjema på instrumentpanelet osv men finner ikke. Noen som kan hjelpe? Hvorfor går starteren rundt når de to ledningene var løsnet fra sikringen men ikke når de er sammen igjen? Er nok lurt å få noen sakkyndige til å se på men det beste er selvfølgelig å finne ut av det selv😊 Det elektriske anlegget er ikke så rotete så skal ikke være altfor gale å finne ut av. takker for alle tips og hjelp her. Setter veldig stor pris på det😊

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post

Om starteren går rundt kan du nok friskemelde den og batteri.

Instrument panelet får vel strøm fra tenning ved første punkt.

Som sagt over blir det mye synsing og gjetting uten og være tilstede.

 

Her er work manual  https://www.deltaservicedieselengines.com/en/26-lombardini-engine-ldw-1404.html

Der finner du nok det eletriske skjema over motor styring/panel.

 

 

Redigert av Stjernen ! (see edit history)
Link to post

Med forbehold om sviktende hukommelse: Glødingen på denne motoren er styrt av relé på motoren. Med sikringen på panelet tilkoblet vil glødingen starte med nøkkelen. Da trekker starter og gløding antagelig så mye strøm at batteriet ditt ikke klarer å levere, og starter vil ikke slå inn. Med sikringen ute (ledningen av) vil ikke motoren gløde. Da går all strøm til startmotor, og da virker denne (antagelig såvidt). 
konklusjon: batteriet er antagelig dårlig. 

Redigert av ooma (see edit history)

Oso

Link to post
ooma skrev for 13 timer siden:

Med forbehold om sviktende hukommelse: Glødingen på denne motoren er styrt av relé på motoren. Med sikringen på panelet tilkoblet vil glødingen starte med nøkkelen. Da trekker starter og gløding antagelig så mye strøm at batteriet ditt ikke klarer å levere, og starter vil ikke slå inn. Med sikringen ute (ledningen av) vil ikke motoren gløde. Da går all strøm til startmotor, og da virker denne (antagelig såvidt). 
konklusjon: batteriet er antagelig dårlig. 

Dette kan man vel observere med et multimeter i form av et betydelig spenningsfall?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...