cheetah Startet 3.November.2020 Del på Facebook Startet 3.November.2020 (redigert) Hei allesammen😊 prøvde en dag å starte motoren mens dieselvarmeren gikk og da gikk alt av strøm i båten men kom igjen. Men får nå ikke start på motoren. Vrir om tenningen men skjer ingenting på motoren. Har bare et batteri men har planer om et til. Er det en sikring som har gått her eller bare batteriet som er dødt? Har satt det på lading. Legger med noen bilder av det elektriske osv😊 Redigert 3.November.2020 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 Batteriet er bare tilkoblet på ene polen.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
cheetah Svart 3.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2020 (redigert) Dette var før jeg prøvde å starte. Har den av når båten ikke er i bruk siden jeg ikke har bryter. Var koblet til osv når jeg prøvde å starte😉 Tenningen piper men skjer ikke mere enn det. Redigert 3.November.2020 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 (redigert) Kjøp deg multimeter 👍 men den C-tek laderen din har vel symbol som indikerer om det er lite eller mye strøm på batteriet Redigert 3.November.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 Det høres jo umiddelbart ut som en sikring. Foreslår at du starter med å gå over alle sikringer og evt. hovedsikring. Har du sjekket om det kommer strøm til starter? Selv om batteriet skulle være "dødt" så tviler jeg på at det er så dødt at det ikke er noe spenning på det i det hele tatt. Dieselvarmer trekker lite strøm når den går, men kan trekke mye under start eller stopp. Den og motor er vel kanskje de som trekker mest strøm ombord, da skal du ikke utelukke at du kan ha overbelastet noe og brent av sikring. Du har sjekket at alle ledninger sitter som det skal og at det ikke er dårlig kontakt noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 3.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2020 (redigert) Tenkte å få målt ja. Har ikke strøm i nærheten av båten så måtte ta batteriet hjem for å lade med en annen lader. Lurte på om smeltesikringen ved tenningsnøkkelen var gåen men da ville det vel ikke lyse der og lage lyd eller? Skal sjekke ledningene men er ikke så gale det elektriske i båten. Kan det ha noe å si at tenningen ble vridd over før pipingen ga seg? Redigert 3.November.2020 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 Jeg tipper lite spenning på batteriet eller deffekt batteri. Laddet du fult opp batteriet etter du prøvde å starte første gangen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 Jeg ville ha pusset rene poler og polsko på batteriet, samt også på starter og motorblokk. Typisk dårlig kontakt, har opplevde dette før. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 (redigert) cheetah skrev for 9 timer siden: Hei allesammen😊 prøvde en dag å starte motoren mens dieselvarmeren gikk og da gikk alt av strøm i båten men kom igjen. Kan tyde på at batteriet er defekt eller dårlig kontakt i f.eks. batteripol, hovedbryter (om du har) eller tilkobling for batterikabel på startmotor. Når du belaster med startmotor synker spenningen så mye at dieselvarmer stopper. Når du avslutter startforsøket stiger spenningen og det er nok strøm til forbrukere med lavt strøm-trekk. NB! Feil kan også ligge i minus-gren på strømforsyning. Edit: Ser jeg er enig med bellen og index. Redigert 4.November.2020 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
HiWard Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 cheetah skrev for 10 timer siden: Hei allesammen😊 prøvde en dag å starte motoren mens dieselvarmeren gikk og da gikk alt av strøm i båten men kom igjen. Det er litt uklart for meg hva som skjedde her? Gikk strømmen da du forsøkte å starte motoren, men var tilbake etter at du gav opp? I så fall taler dette mot at en sikring har gått i mine øyne. Da ville min første mistanke vært at strømtrekk fra starter og dielselvarmer har ført til et spenningsfall som fikk alt til å gå i svart. Det igjen tyder på et utladet eller dårlig batteri, eventuelt dårlig kontakt, men nå er jeg bare et ekko av forslag du allerede har fått fra andre her. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
cheetah Svart 4.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2020 (redigert) Strømmen gikk da jeg prøvde å starte motoren mens varmeren gikk. Når jeg begynte å lade batteriet så pøset den på en god del Amp i begynnelsen så tyder på veldig utladet. Satser på at det hjelper på😊 Hvis ikke så er det nok en sikring og. Den smeltesikringen ved tenningen sitter godt fast så fikk ikke sjekket den sist. Må ha ei nebbtang osv. regner med at dynamoen ikke er gåen? Skal vel gå ei sikring før den? Motoren er normalt sett veldig lettstartet. Redigert 4.November.2020 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 (redigert) Du burde høre det klikker når starteren slår inn.Hvis ikke kan innslaget ditt være ødelagt. Lite strøm kan brenne/ødlegge innslaget på starter om uheldig. Opplevd det samme selv. Redigert 4.November.2020 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 4.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2020 Stjernen ! skrev 52 minutter siden: Du burde høre det klikker når starteren slår inn.Hvis ikke kan innslaget ditt være ødelagt. Lite strøm kan brenne/ødlegge innslaget på starter om uheldig. Opplevd det samme selv. Er det en dyr prosess å skifte ut innslaget? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 (redigert) Om innslagsreleet/solenoid er istykker koster det nok under 500 for nytt. Usikker på hvilken lombardini motor du har,ellers skulle jeg søkt det opp. Men ville målt om innslaget var i orden før du kjøper nytt. Innslaget er en elektromagnet som skyver tannhjulet på starter inn i kransen på motor. I enden av innslaget sitter det kontaktflater som fører støm videre til startmotor,så den begynner og spinne. Klikker det bare når du prøver starte ? Redigert 4.November.2020 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 4.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2020 Stjernen ! skrev 7 minutter siden: Om innslagsreleet/solenoid er istykker koster det nok under 500 for nytt. Usikker på hvilken lombardini motor du har,ellers skulle jeg søkt det opp. Men ville målt om innslaget var i orden før du kjøper nytt. Innslaget er en elektromagnet som skyver tannhjulet på starter inn i kransen på motor. I enden av innslaget sitter det kontaktflater som fører støm videre til startmotor,så den begynner og spinne. Klikker det bare når du prøver starte ? Er en Lombardini LDW 1404M. Blinket i batteri lampen eller alle lampene der til slutt så tenkte det var batteriet. Etter at strømmen gikk så har jeg ikke hørt noe som helst lyd fra starteren. Har ikke prøvd enda med fulladet batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 (redigert) Prøv med fulladet batteri først. Gå over alle kabler til starter etc og sørg for god konntakt hele veien. Du kan jo måle om innslaget får strøm evt spenningsfall. Det kan være ett brudd eller en sikring også på veien fra batteriet til starter også. Så prøv med fullt batteri og god kontakt først. Gjorde ett kjapt søk og fant hele starteren til 700kr på ebay. Mistenkelig billig igrunn. https://www.ebay.com/itm/Anlasser-passend-fur-Lombardini-3LD-4LD-Microcar-Ligier-mit-Ritzel-30-mm/401503278506?hash=item5d7b75d5aa:g:Ut8AAOSwg3Zanv-E Men om du googler Lombardini LDW 1404M start solenoid så kommer det flere forslag. Redigert 4.November.2020 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2020 Stjernen ! skrev for 23 timer siden: Om innslagsreleet/solenoid er istykker koster det nok under 500 for nytt. Usikker på hvilken lombardini motor du har,ellers skulle jeg søkt det opp. Men ville målt om innslaget var i orden før du kjøper nytt. Innslaget er en elektromagnet som skyver tannhjulet på starter inn i kransen på motor. I enden av innslaget sitter det kontaktflater som fører støm videre til startmotor,så den begynner og spinne. Klikker det bare når du prøver starte ? Er en Lombardini LDW 1404M. Blinket i batteri lampen eller alle lampene der til slutt så tenkte det var batteriet. Etter at strømmen gikk så har jeg ikke hørt noe som helst lyd fra starteren. Har ikke prøvd enda med fulladet batteri. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2020 (redigert) Prøvde å starte motoren i kveld. Når jeg vridde tenningen så var det ingen liv i displayet men startmotoren jobbet når jeg tok det videre. Holdt bare på litt uten å få start på motoren for måtte sjekke årsaken til dødt display. Så at den ene ledningen fra smeltesikringen var slitt av. Sikringen var hel. Hvor får jeg tak en ny sånn sikringsholder? Legger med bilde. Redigert 5.November.2020 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2020 (redigert) Bypasset den sikringen for å sjekke og laget den pipelyden osv men når jeg slo den over så var det bare et klikk og ikke noe mere. Når jeg prøver igjen så er det en durelyd fra startmotoren og batterilampen lyser. Er det batteriet som har tatt kvelden her selv om det er på 12.96V eller noe galt med startmotoren som antatt tidligere? Jeg har pusset polene osv. Redigert 5.November.2020 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Dette tror jeg dessverre det blir vanskelig for oss å svare på via Båtplassen, da det mest sannsynlig kun blir synsing og gjetting. Jeg anbefaler deg sterkt å få tak i noen med mekanisk og elektroerfaring som kan se over anlegget ditt. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2020 (redigert) Prøver å finne koblingskjema på instrumentpanelet osv men finner ikke. Noen som kan hjelpe? Hvorfor går starteren rundt når de to ledningene var løsnet fra sikringen men ikke når de er sammen igjen? Er nok lurt å få noen sakkyndige til å se på men det beste er selvfølgelig å finne ut av det selv😊 Det elektriske anlegget er ikke så rotete så skal ikke være altfor gale å finne ut av. takker for alle tips og hjelp her. Setter veldig stor pris på det😊 Redigert 5.November.2020 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 (redigert) Om starteren går rundt kan du nok friskemelde den og batteri. Instrument panelet får vel strøm fra tenning ved første punkt. Som sagt over blir det mye synsing og gjetting uten og være tilstede. Her er work manual https://www.deltaservicedieselengines.com/en/26-lombardini-engine-ldw-1404.html Der finner du nok det eletriske skjema over motor styring/panel. Redigert 6.November.2020 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 (redigert) Med forbehold om sviktende hukommelse: Glødingen på denne motoren er styrt av relé på motoren. Med sikringen på panelet tilkoblet vil glødingen starte med nøkkelen. Da trekker starter og gløding antagelig så mye strøm at batteriet ditt ikke klarer å levere, og starter vil ikke slå inn. Med sikringen ute (ledningen av) vil ikke motoren gløde. Da går all strøm til startmotor, og da virker denne (antagelig såvidt). konklusjon: batteriet er antagelig dårlig. Redigert 6.November.2020 av ooma (see edit history) Sitér dette innlegget Oso Link to post
cheetah Svart 6.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2020 Holder en knapp på batteriet jeg og så har anskaffet meg et brukt men godt batteri som skal kobles på og så får man se om det gamle kan brukes som forbruksbatteri eller om jeg trenger et nytt. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 6.November.2020 Del på Facebook Svart 6.November.2020 ooma skrev for 13 timer siden: Med forbehold om sviktende hukommelse: Glødingen på denne motoren er styrt av relé på motoren. Med sikringen på panelet tilkoblet vil glødingen starte med nøkkelen. Da trekker starter og gløding antagelig så mye strøm at batteriet ditt ikke klarer å levere, og starter vil ikke slå inn. Med sikringen ute (ledningen av) vil ikke motoren gløde. Da går all strøm til startmotor, og da virker denne (antagelig såvidt). konklusjon: batteriet er antagelig dårlig. Dette kan man vel observere med et multimeter i form av et betydelig spenningsfall? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.