Kanalkapteinen Startet 5.November.2020 Link til dette innlegget Startet 5.November.2020 (redigert) Båten vår ligger til daglig i ferskvann, avbrutt av 4-6 uker i sjøen midt på sommeren. Skal bytte anoder nå, og velger å gå for aluminium. Jeg har liksom en følelse av at det er viktigere å beskytte den i perioden den ligger i sjøen, men kan hende jeg tar feil? Hvor mye tæring får man egentlig i ferskvann? Har jo hatt påhengsmotor i ferskvann i mange år uten å oppleve noe tæring... Vet det er hoder her inne som er over snittet informert om temaet. Innspill mottas med takk. Redigert 5.November.2020 av Kanalkapteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
bellen Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Hva skal du beskytte? Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 5.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 bellen skrev 5 minutter siden: Hva skal du beskytte? Drev og installasjon fra VP. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
bellen Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Så lenge du har vann, så har du en elektrolytt som må til for at elektroner i metallene skal kunne vandre. Metall tærer også i ferskvann, men som regel mye saktere enn i sjøvann. Du må ha anoder på drevet, og aluminium er nok helt topp å bruke. Egentlig er det vel magnesium-anoder du bør bruke i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Du forteller ikke hvor ferskt dette ferskvannet er. Er det møkkete/brakt, bruk aluminiumanoder. Det hele handler om anodens drivende spenning og vannets ledningsevne. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 6.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Takk for innspill! @bellenJa, det er helt uaktuelt å ikke ha anode. Slik jeg ser det har jeg valget mellom å ikke ha optimal beskyttelse i saltvann ved å bruke magnesium, eller ikke ha optimal beskyttelse i ferskvann ved å bruke aluminium eller sink. Håper derfor jeg velger det minste av to onder ved å gå for aluminium... @HuldaDette med anoder, spenninger og tæring vet jeg Hulda har stålkontroll på (pun intended) Hjemmehavn er i Sundkilen, en liten sidearm nesten øverst i Telemarkskanalen. I Sundkilen er det forholdsvis grumsete vann med mye humus og slam som kommer ut i elva innerst i "fjorden". Med en gang man kommer ut i Bandak/Kviteseidvannet er det krystallklart fjellvann man ferdes i. Snodig nok så har man funnet ut at på dypet i Bandak, fra ca 150 meter og nedover, ligger gammelt sjøvann fra før landet hevet seg, så der er det ramsalt! Håper jo ikke min kjære Lilly har tenkt seg ned på slike dyp, selv om hun allerede har prøvd seg en gang... Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Hulda Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Uansett. Sink vil passivere i ferskvann. Da har du null anode uansett hvilket vann du er i. Aluminium passiverer uansett ikke. Da har du fungerende anode i salt- og forurenset ferskvann. Magnesium må kun brukes i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Jeg bruker aluminium. Heddalsvannet/Frier/sjøen. Dårlig utvalg i sjappene her hjemme, kjøper fra Marinelageret i Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 6.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Takk, da føler jeg meg rimelig trygg på at aluminium går greit for meg. @SamH jeg kjøpte alusett på Biltema til mitt 290dp. Ikke akkurat tett mellom båtrekvisitabutikkene her nei... «Det får du tak i hos din lokale VP-pusher» blir da et rimelig meningsløst begrep for vår del Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.