Jump to content

Ustabilt hovedstrømsrele til Princess 45, 2002

Kjelli

Recommended Posts

En kammerat har problem med å få hovedstrømsreleet til å stå inne:

20201031_123452.jpg.ec88440846175e087ecc7cd03f0f1ed6.jpg

Hvis jeg dra det over mekanisk, så  står det inne hver gang.

Hvis han bruker bryteren i strømtavlen, må han slå det på 3-10 ganger før det står inne. Det slår inn hver gang, men det detter tilbake i utgangsposisjon, av de fleste ganger.

Hvis han prøver å slå det på, og jeg hjelper mekanisk med å trekke det over når han holder inne bryteren, detter det også tilbake.

Noen som har vært borti det problemet og klart å løse det?

Noen som har link til tilsvarende produkt hvis det skal byttes?

Kan det være av/på bryteren i styreskapet som er problemet?

Kan være at selve solenoidspolen får for lite strøm og dermed ikke klarer å trekke bryter langt nok? Ville prøvd å kjøre det med strøm direkte fra batteri eller en 12V lader/strømforsyning for å se om det blir forskjell.

Kommer opp mye om ‘obsolete - no replacement’ når en søker på Thoma Magnettechnik 6040 HSLX, men kan jo være det finnes noe på eBay. Skulle heller ikke være vanskelig å bytte til et annet fabrikat.

• 2 uker senere...

Er spenning nok frem til spolen over 27v, der slår godt over, men sliter med å få det til å stå i den posisjonen. Byttet over styrestrømsbryter uten at det hjalp, så feilen må ligge i det store releet. 

Noen som vet hva det er som holder releet på? Ser der er et par ledninger på undersiden, men det ser ut til å være hjelpekontakt og ikke holdefunksjon. 

Er veldig trangt å komme til med å måle på kontakt settene på undersiden. 

Er vel muligens et såkalt bistabilt rele som endrer posisjon ved en puls, dvs når en slår av og på styrestrøm. Antar det er en fjærkraft som holder det i posisjon når det har passert midten enten ene eller andre veien. Er spenningsmålingen utført når releet sjalter? En dipp i spenning pga strømtrekk kunne muligens ført til beskrevet oppførsel, og kan være så kortvarig at den er vanskelig å måle. Var derfor jeg foreslo å ‘tvangskjøre’ det direkte med separat strømkilde, feks en batterilader.

Det kan sikkert også være en annen patent - var ikke lett å finne dokumentasjon..

Er vant med impulsrele, men dette er ikke slik. Det trekker til og slår seg på med spenning inn på spole (ikke hver gang..). Hvis jeg trekker av ledningene til spolen, slår det seg fremdeles av når en betjener bryteren i skapet, så noe annet løser det ut.

Styre bryteren har av nedover og på oppover som impuls, og går tilbake i hvile stilling når den ikke betjenes.

Problemet er at styrebryteren må betjenes 10-20 ganger før den står.

Om en trykker på bryteren, og jeg hjelper til i tillegg, står den ikke inne.

Trykker jeg spolen over for hånd, står den inne hver gang.

Jeg har byttet styrebryter, det hjalp ikke.

Som sagt så kommer jeg ikke til å få målt et par tynne ledninger på undersiden, må lage meg forlenger til de, så får jeg til å måle, men hadde håpet noen viste om virkemåte, hva som holder releet på.

Hjälpkontakten ovanpå spolen är en termobrytare åtminstone på mina ETA-brytare.

Såvitt jag förstår skyddar den spolen mot överhettning om styrpulsen ligger på för länge.

Kan det vara att det är en sådan som sitter på sidan av spolen på TS bild?

Ett spänningsfall där skulle ju rent av kunna vara problemet?

Redigert av ebonita (see edit history)

Har kansje ikke relevans til dette spesifikke problemet. Men:

En AC relespole endrer "motstanden" (induktiviteten) når den legger inn, og strømmen gjennom spolen reduseres.

(Slike spoler brenner hvis jernekjernen ikke "sluttes" helt)

Dette er ikke tilfelle på DC.

For å hindre at spolen blir for varm så kan det f.eks legges in en motstand i seriekopling på holdekontakten.

Alternativt, holdekontakten er koplet på en spole med høyere motstand.

Jeg kan ikke se fra bildet om slike triks er brukt her, det var bare ett forslag til sjekking.

Redigert av trixie2 (see edit history)

Termo bryter er en enkel form for sikring, som løser ut når bimetall har blitt for varm, f.eks der går for mye strøm igjennom. 

Jeg mener den sitter der for å finne en plass å feste den, da den henter strøm fra hovedkabelen, rett fra batteriene. 

Og den vil løse ut hvis spole blir veldig varm, men blir spole veldig varm, så trekker den mye strøm, og da blir sikring varmet opp av strømtrekk og også varme fra spolen. 

Spolen blir bare aktivert i sekunder når den legger over. 

Den er lett å aktivere med å bruke fingrene, så bevegelsen i bryteren er ok. 

Min poäng är att om det är dålig strömgenomgång i denna komponenten så blir ju resultat just det problem Du har att elektromagneten har svårt att slå över batteribrytaren.

Har Du mätt resistensen över den?

Och som sagt - den kanske skulle må bra av att motioneras...

Eller bytas?

Eller kan man ju kortsluta den tillfälligt för prov?

I närbild ser den ut så här

image.jpeg.b959ee51e5fb35ea6ed2b969f716ab18.jpeg

Kan inte få fram exakta data, men det ser ju ut att vara någon typ av /temperatur?/säkring som kan återställas?

• 2 måneder senere...

Da er jeg videre på feilsøking. Har ikke funnet ut hva årsaken til at dette ikke virker, så jeg har tatt med hjem på benken for å teste. Spolen bare trekker bryteren på, der er en tilkobling på undersiden av sikringen som slår denne ut.

Når jeg setter spenning på spolen, så slår den over, men dette av hver gang. Når jeg har testet den har jeg fått den til å stå 2 ganger av ca 30-40 ganger test.

Hvis jeg skyver over manuelt, så står den inne hver gang. Hvis jeg lar spolen slå over, og så hjelper til med å holde, så vil den heller ikke stå på. Når jeg skyver for hånd, så er det roligere en når spolen slår inn, har begynt å tenke på om der kan være noe innvendig som ikke faller på plass når spolen slår dette hard over.

Kan ikke begynne å sprøyte smøreolje inn i en bimetallsikring, tror ikke det er så smart. 20210202_174338.jpg.c9f45745e940a8343b164e3e419dd373.jpg

20210202_174225.jpg.aadab4531ce6125749ca701b75b5acc9.jpg

Noen forslag til hva som kan være galt?

Ser ut som det nærmer seg ny hovedbryter...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...