Kjelli Startet 6.November.2020 Link til dette innlegget Startet 6.November.2020 En kammerat har problem med å få hovedstrømsreleet til å stå inne: Hvis jeg dra det over mekanisk, så står det inne hver gang. Hvis han bruker bryteren i strømtavlen, må han slå det på 3-10 ganger før det står inne. Det slår inn hver gang, men det detter tilbake i utgangsposisjon, av de fleste ganger. Hvis han prøver å slå det på, og jeg hjelper mekanisk med å trekke det over når han holder inne bryteren, detter det også tilbake. Noen som har vært borti det problemet og klart å løse det? Noen som har link til tilsvarende produkt hvis det skal byttes? Kan det være av/på bryteren i styreskapet som er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Kan være at selve solenoidspolen får for lite strøm og dermed ikke klarer å trekke bryter langt nok? Ville prøvd å kjøre det med strøm direkte fra batteri eller en 12V lader/strømforsyning for å se om det blir forskjell. Kommer opp mye om ‘obsolete - no replacement’ når en søker på Thoma Magnettechnik 6040 HSLX, men kan jo være det finnes noe på eBay. Skulle heller ikke være vanskelig å bytte til et annet fabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 På min P40 (12V) sitter ETA batterifrånskiljare om det kan vara ett alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Modellen har vel hovedstrømbryter til motor og forbruk? Ser ut som identisk rele til høyre i bildet. Kan vel koble ut styre strøm fra den bryteren og koble til styrestrøm fra venstre rele. Virker alt da er rele defekt. Samme feil så er ikke feil i rele. Sitér dette innlegget Link to post
Noreide Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Hadde nesten samme problem i min båt. Der var det slik at jeg ofte måtte trykke flere ganger på panelbryteren for at rele skulle slå inn. Skiftet rele og etter det har alt virket fint. https://shop.princessyachts.no/product/switch-battery-remote-24v-1521202m/ Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 7.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Takk for diverse forslag, skal prøve litt neste helg, starter med noe som er enklest å bytte styre bryter først. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Hva med å begynne enda enklere ved å måle spenning på styrestrøm inn på releet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kjelli Svart 8.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Brigg skrev for 13 timer siden: Hva med å begynne enda enklere ved å måle spenning på styrestrøm inn på releet? Ja, det er enkelt og fort gjort, starter der. Håper å få sjekket dette neste helg. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 16.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2020 Er spenning nok frem til spolen over 27v, der slår godt over, men sliter med å få det til å stå i den posisjonen. Byttet over styrestrømsbryter uten at det hjalp, så feilen må ligge i det store releet. Noen som vet hva det er som holder releet på? Ser der er et par ledninger på undersiden, men det ser ut til å være hjelpekontakt og ikke holdefunksjon. Er veldig trangt å komme til med å måle på kontakt settene på undersiden. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 18.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Ingen som vet virkemåten til dette releet? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Er vel muligens et såkalt bistabilt rele som endrer posisjon ved en puls, dvs når en slår av og på styrestrøm. Antar det er en fjærkraft som holder det i posisjon når det har passert midten enten ene eller andre veien. Er spenningsmålingen utført når releet sjalter? En dipp i spenning pga strømtrekk kunne muligens ført til beskrevet oppførsel, og kan være så kortvarig at den er vanskelig å måle. Var derfor jeg foreslo å ‘tvangskjøre’ det direkte med separat strømkilde, feks en batterilader. Det kan sikkert også være en annen patent - var ikke lett å finne dokumentasjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 18.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Er vant med impulsrele, men dette er ikke slik. Det trekker til og slår seg på med spenning inn på spole (ikke hver gang..). Hvis jeg trekker av ledningene til spolen, slår det seg fremdeles av når en betjener bryteren i skapet, så noe annet løser det ut. Styre bryteren har av nedover og på oppover som impuls, og går tilbake i hvile stilling når den ikke betjenes. Problemet er at styrebryteren må betjenes 10-20 ganger før den står. Om en trykker på bryteren, og jeg hjelper til i tillegg, står den ikke inne. Trykker jeg spolen over for hånd, står den inne hver gang. Jeg har byttet styrebryter, det hjalp ikke. Som sagt så kommer jeg ikke til å få målt et par tynne ledninger på undersiden, må lage meg forlenger til de, så får jeg til å måle, men hadde håpet noen viste om virkemåte, hva som holder releet på. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Jeg har ingen erfaring med disse, men det ser ut for meg på bildet som en mekanisme montert på en automatsikring. Er det en sikringsfunksjon også i denne? Kan den slå ut på dette pga den blir lagt inn mot last med høy startstrøm? Om du kobler fra ledningen ut av bryteren, er den like ustabil da, altså uten last? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 (redigert) Hjälpkontakten ovanpå spolen är en termobrytare åtminstone på mina ETA-brytare. Såvitt jag förstår skyddar den spolen mot överhettning om styrpulsen ligger på för länge. Kan det vara att det är en sådan som sitter på sidan av spolen på TS bild? Ett spänningsfall där skulle ju rent av kunna vara problemet? Redigert 18.November.2020 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 19.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Det er en vanlig sikring, de henter + til spolen rett fra batteriene, da må der en sikring til. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 (redigert) Har Du funderat på varför dom skulle montera den sikringen ute på spolen? På mina ETA-brytare som verkar ganska lika (se bild ovan) är det som sagt en termobrytare. Därför är det logiskt att den sitter mot spolen. Har Du provat att motionera den? Redigert 19.November.2020 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 (redigert) Har kansje ikke relevans til dette spesifikke problemet. Men: En AC relespole endrer "motstanden" (induktiviteten) når den legger inn, og strømmen gjennom spolen reduseres. (Slike spoler brenner hvis jernekjernen ikke "sluttes" helt) Dette er ikke tilfelle på DC. For å hindre at spolen blir for varm så kan det f.eks legges in en motstand i seriekopling på holdekontakten. Alternativt, holdekontakten er koplet på en spole med høyere motstand. Jeg kan ikke se fra bildet om slike triks er brukt her, det var bare ett forslag til sjekking. Redigert 19.November.2020 av trixie2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 19.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Der står ikke strøm på spolen når releet er i koblet, er kun strøm til spolen når den skal aktiveres, altså skal slå på. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 19.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Termo bryter er en enkel form for sikring, som løser ut når bimetall har blitt for varm, f.eks der går for mye strøm igjennom. Jeg mener den sitter der for å finne en plass å feste den, da den henter strøm fra hovedkabelen, rett fra batteriene. Og den vil løse ut hvis spole blir veldig varm, men blir spole veldig varm, så trekker den mye strøm, og da blir sikring varmet opp av strømtrekk og også varme fra spolen. Spolen blir bare aktivert i sekunder når den legger over. Den er lett å aktivere med å bruke fingrene, så bevegelsen i bryteren er ok. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Kjelli skrev for 2 timer siden: Der står ikke strøm på spolen når releet er i koblet, er kun strøm til spolen når den skal aktiveres, altså skal slå på. Hvordan skal bryter normalt deaktiveres? Finnes det ledninger ut-inn av "sikringsautomaten"? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Min poäng är att om det är dålig strömgenomgång i denna komponenten så blir ju resultat just det problem Du har att elektromagneten har svårt att slå över batteribrytaren. Har Du mätt resistensen över den? Och som sagt - den kanske skulle må bra av att motioneras... Eller bytas? Eller kan man ju kortsluta den tillfälligt för prov? I närbild ser den ut så här Kan inte få fram exakta data, men det ser ju ut att vara någon typ av /temperatur?/säkring som kan återställas? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 2.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2021 Da er jeg videre på feilsøking. Har ikke funnet ut hva årsaken til at dette ikke virker, så jeg har tatt med hjem på benken for å teste. Spolen bare trekker bryteren på, der er en tilkobling på undersiden av sikringen som slår denne ut. Når jeg setter spenning på spolen, så slår den over, men dette av hver gang. Når jeg har testet den har jeg fått den til å stå 2 ganger av ca 30-40 ganger test. Hvis jeg skyver over manuelt, så står den inne hver gang. Hvis jeg lar spolen slå over, og så hjelper til med å holde, så vil den heller ikke stå på. Når jeg skyver for hånd, så er det roligere en når spolen slår inn, har begynt å tenke på om der kan være noe innvendig som ikke faller på plass når spolen slår dette hard over. Kan ikke begynne å sprøyte smøreolje inn i en bimetallsikring, tror ikke det er så smart. Noen forslag til hva som kan være galt? Ser ut som det nærmer seg ny hovedbryter... Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 2.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2021 Følger.... Har samme problemet på begge mine brytere (forbruk og Start). Begynte slik du beskriver, men etterhvert sluttet de helt å virke. Startstrømmen kan jeg slå av de fleste tilfeller, men ikke på. Har løst det foreløbig med å slå over manuellt. Er vel nye brytere som må til, men usikker på hva jeg skal velge. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 2.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2021 Jeg ville filmet den i sakte film. Se hva som skjer når den kommer til enden. Kan det være vibrasjon som gjør ar den ikke holder seg inne om den i det hele tatt kommer helt frem? Kan du ta ut jernkjernen av spolen? Kan være noe møkk inni der etter mange års bruk Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 2.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2021 Klarer ikke å filme slik at det blir noe fornuftig ut av det. Spolen er fin, og det glir lett frem og tilbake, helt ren og glatt. Har prøvd å justere litt på plasseringen av spolen, det hjalp ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.