Jump to content

Perkins 4-236 Varmeveksler og litt info.

Bråttsjø

Recommended Posts

Hei.
Fantastisk å ha denne nettsiden :-) 
Håper noen her kan hjelpe meg med litt info.
Det gjelder en gammel Perkins 4-236 marine motor, som jeg nå ønsker å koble en sløyfe fra kjølevannet via en varmtvannstank, defroster og en Dieselvarmer.
Så vidt jeg ser, så er det bare saltvanns slangene som ligger utenpå motoren. 
Hvor kobler jeg eventuelt til vann?  Inn og ut? 
Det blir jo en del mer vann, ettersom jeg nå vil koble til mer utstyr på "ferskvann siden". Har det noen betydning?
Lokket til Varmeveksler ligger inn under dørken. Det vil si at det er veldig vanskelig å komme til. Kan jeg nå også koble på en ekspansjonstank der det er lettere og følge med på kjølevannet? 
Denne motoren er jo blitt en gammel sliter, men det er også eieren og båten, så det står liksom i stil. 
Om det er noen Perkins "eksperter i Arendals området, så betaler jeg gjerne, om en hadde tatt seg bryet med og stikke hode ned i motoren og peke litt.
Jeg kan litt om motorer og prinsippene, men båtmotorer er nytt felt for meg... 

Håper noen kan gi meg noen tips.

Her ser du et bilde av min gamle 4236. Et beist av en maskin, men uslåelig kvalitet.

Først et bilde av fronten, som viser orginal ekspansjonstank

20201110_095248.jpg.e8046017b189fbe238d24ceecfe19350.jpg

Neste bilde viser hvor min vvbereder var koblet på styrbord side av motor.

20201110_095116.jpg.d6b5fba27e746868fd38e2fe640e42a5.jpg

Bildet under er babord side av vvbereder kobling.

20201110_095205.jpg.4c79a1885252c0a751ee6750a9f8bd60.jpg

Under ser du varmeveksler Olje /saltvann

20201110_095004.jpg.4bf9e699bf53b09008373f0c9ecf21cf.jpg

Slik som dette var det på min motor. Det kan se annerledes ut på din motor. Kommer litt an på hvem som har marinert motoren. 

Endelig ble det Bobåt

Takk for tips.
Nå ser jeg hvor jeg skal koble meg inn på varmeveksler. 
Jeg har fått overhalt dieselpumpa og ser at den ikke er lik som på bildene. Ellers er det mye likt her :yesnod:
Jeg har (vist) hydraulisk styrt diesel pumpe. Den er en del mindre enn mekanisk styrt..
Vet ikke årstall på motoren, men den malte som en katt da den gikk. Og jeg tror på at dette er en "evighets" maskin.. :saint:
Flott å ha denne siden. Mange takk for hjelp. 

Redigert av Bråttsjø (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...