Jump to content

Hvor tjukk kabel trenger man til 140 watt, og kan jeg ta minus fra gods på alubåt?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg vurderer å smekke en lysbjelke på båten, til de gangene der jeg trekker krepseteiner og blir forsinket av et eller annet. Jeg har en i siktet som jeg tror kan funke greit hvis at jeg setter den til å lyse framover, så det blir strølys på dekket til å jobbe, i tillegg til at jeg kan kjøre innover uten å dra fram lommelykta. Og før den vanlige "få deg nattsyn, og slutt å plage folk" og sånt kommer, så pleier det ikke å være andre ute i det området der jeg går på denne tiden, så jeg plager ingen. Dette er bare til bruk i vinterhalvåret. :giggle:

 

Men hvor tykk kabel trenger jeg til det lyset, som ifølge informasjonen krever 140 watt i 12V for å gi knapt 10 000 lumen? Det er snakk om rundt to-tre meter kabel ført skjult inni aluminiumsrørene, og jeg har en fortinnet 2,5-kvadrats kabel som allerede ligger opp til taket. Den er selvsagt mer enn god nok. Men problemet er at det bare er den ene lederen i den som er ledig, og det blir umulig å få trukket flere kabler inni rørene som går til taket. Så derfor lurte jeg på om jeg skulle ta minus fra gods, men jeg vet ikke hvor lurt det er på en aluminiumsbåt. Hvis jeg ikke skal gjøre det, må jeg ta minus fra kabelen som går opp til lanternene, og den er bare 1,5-kvadrats. Et tredje alternativ er å ta minus fra høyttalerkablene, som også er 2,5-kvadrats. Men jeg vet ikke om det kan skade lysbjelken å ta minus derfra. Egentlig tror jeg ikke det, for minus er vel minus, men det ville være greit å høre fra noen som vet sånt sikkert.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La en aluminiumsbåt være del av elektrisk anlegg er smekk over fingrene. Udiskutabelt. 

Dog, om dette lyset kun brukes noen få timer i året, og det ellers ikke kan kjøre krypstrømmer i opplegget, skal du få en godkjenning på dispensasjon. Uten reklamasjonsansvar. Men sjekk at det er et skikkelig fysisk skille mellom batteri og det famøse opplegget. 

Link to post
Share on other sites

Takk! Det høres strengt ut! :lol: Jeg har jo allerede disp fra i sommer for å montere aktiv DAB-antenne i taket der (det er den som ha en ledig kabel fordi det bare går pluss til den, siden den tar minus fra det godset den er montert i). Jeg skal bruke et relé av Biltemas ekstralystype fordi lyset skal kunne slås på både med fjernstrømbryter (styrt av Node-RED i båtens Pi og en bryter på panelet på dashbordet. Det burde vel telle som fysisk skille?

 

Hvis noe skulle gå galt i et sånt oppleggg, vil det da tære på det stedet der det skjer, eller risikerer jeg at det tærer et helt annet sted, som da nesten helt sikkert vil bli under vannlinjen?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet det strengt i alu, og jeg vet hvorfor. Det jeg ikke vet, er hvor mye som skal til for å gjøre skade. Og den "stående feilen" heter nesten helt sikkert Suzuki DF140. :giggle: Jeg tror du skal lete veldig lenge etter en motor som ikke overfører 12V minus til gods i en metallbåt.

 

Link to post
Share on other sites

Blir det gjort på Buster eller lignende? Det er iallfall ikke standard på de aluminiumsbåtene jeg har sett på. Og det er jo heller ikke helt lett å gjøre i ettertid, man må bore opp hullene til festeboltene og bruke noen j... solide plastrør som boltene skal gå i, samtidig som man har isolerende plastplater eller kraftige skiver av plast eller gummi både på innsiden og utsiden.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 21 minutter siden:

 Det jeg ikke vet, er hvor mye som skal til for å gjøre skade. Og den "stående feilen" heter nesten helt sikkert Suzuki DF140. :giggle: Jeg tror du skal lete veldig lenge etter en motor som ikke overfører 12V minus til gods i en metallbåt.

 

Det trengs vel ikke mer enn litt over teoretiske 60 til 80mA
eller der omkring (Hulda korrigerer sikkert)
for å senke båten innen veldig kort tid når denne strømmen
går over Aluminium på feil stedt.

Siden det ofte finnes "litt" pga andre feil allerede
gjelder egentlig null-toleranse for å installere flere feil i tillegg. 

Og ang. isolert minus.
Enten isolert, eller ikke isolert.
Resten er bare et spørsmål om hvor dårlig vedlikeholdet og reparasjoner gjennomføres.

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Joerg Becker Spenningsfallet  er ikke så farlig, etter det de sa da jeg ringte, tåler bjelken ned mot 10V uten å miste effekt. Den tåler også opp til rundt 28V.

 

@index Minuskabelen til høyttalere på de fleste forsterkere jeg har vært borti, er ikke isolert fra godset på forsterkeren. Og i bilforsterkere tror jeg heller ikke minus inn til forsterkeren er det, selv om jeg ikke vet det, derfor spurte jeg. Men jeg har ikke sjekket om akkurat denne er det, det kan være at den har isolert kretser. Og hvis du hadde lest første post ordentlig, ville du sett at jeg ikke plager noen fordi det ikke pleier å være noen der jeg går. Jeg skrev ikke at det aldri er noen der av den enkle grunn at jeg har truffet noen et par ganger på de siste 3-4 årene. Den jeg traff i mørket i fjor vinter, var redningsskøyta. Og den gikk med lys på som ville gjort enhver råner grønn av misunnelse.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker litt på det du skriver med å både lyse opp på dekket, og som det jeg oppfatter som kjørelys. Om du lyser på egen båt, vil ikke det gjøre at du ikke får så mye gled av det som kjørelys? Har inntrykk av at det ikke skal så mye lys til på eget dekk, før det blir litt blendende motlys.

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Vinkelen på bjelken kan justeres veldig enkelt fra dekket. Og jeg tror at hvis jeg har den som kjørelys, vil det fremdeles være nok strølys til at det lyser opp dekket passe, den skal stå rundt 40 cm over hodehøyde. Men det ser jeg jo når jeg prøver. Hvis det ikke funker, finner jeg en annen løsning, eventuelt med eget dekkslys og kjørelys.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 13 minutter siden:

@Joerg Becker Spenningsfallet  er ikke så farlig, etter det de sa da jeg ringte, tåler bjelken ned mot 10V uten å miste effekt. Den tåler også opp til rundt 28V.

Jeg er da ikke engstelig ang masta du har.
Men når vi snakker lys og andre forbrukere betyr f.eks. 0,5V spenningsfall på 12V system ca. 10% mindre effekt og da tydelig dårligere lys når man ser på vanlige lyspærer.

Med 1,5mm² betyr det 1,0V spenningsfall = 20% effekt tap over kabelen og forbruker.
Et posisjonslys ville da levere -tydelig- dårligere rekkevidde.

Siden du først spør skal jo også alle våre etterkommere få riktig svar,
selv om det til slutt er opp til den enkle å følge rådene eller ikke.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 5 timer siden:

@Joerg Becker Spenningsfallet  er ikke så farlig, etter det de sa da jeg ringte, tåler bjelken ned mot 10V uten å miste effekt. Den tåler også opp til rundt 28V.

Jeg sliter med å forstå det der. Alle de lykter jeg har vært borti med led mister mye effekt når spenningen på batteriet synker. Kanskje noen med mer elektronikk-kunnskaper kan forklare hvordan man ikke mister lyseffekt ved å senke spenningen fra 28 til 10 volt?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Og der kom løsningen til meg som ved et lynnedslag, etter at lysbjelken er hentet men ikke montert: Jeg kan legge opp 12V+ og 12V- i to passe feite kabler fra hovedbryteren gjennom alurørene bak på "styrehuset" (jeg har liggende en godt isolert, 10 mm2 silikonkabel der det aldri bør komme noen krypstrøm), til en IP67 koblingsboks jeg monterer opp under taket. Oppi den plasserer jeg fire ekstralysreleer (ett til arbeidslys bak, ett til arbeidslys framme, ett til lysbjelken og ett til lanternene, med plass til et til hvis jeg får lyst til å ha horn i båten).

 

Så bruker jeg de tynne kablene som går opp fra bryterpanelene framme i "styrehuset" til å svitsje releene og fører 4 mm2-kabel til lysbjelken, dermed kan hver kabel styre to lys, så jeg har alltid noe i reserve. Og for å være helt sikker, lar jeg disse styrekablene gi minus til releene, ikke pluss. Da går det ikke noe gjennom de tynnere kablene som kan skade noe som helst i båten. Problem løst, tror jeg.

 

Edit: Og for ekstra sikkerhet kan jeg jo legge strømmen inni røret opp til taket inni en myk gummislange, jeg har liggende en etter en elendig spylepumpe jeg brukte i den forrige båten.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...