Jump to content

Prosjekt - Rana 17 og 8 tommeltotter.

Korsfjord

Recommended Posts

Tar du utfordringen er det ikke akkurat vanskelig å sy trekk, skjære skumplast og evt. stifte fast på ei kryssfinerplate. Jeg sydde babynest til yngstejenta, og det var egentlig superlett. Følte meg som et skikkelig mannfolk - trygg nok på egen legning til å kjøre sytraktor med selvtillit! ?

Ang. kryssfiner 5 vs 9 mm: det har nok ikke så veldig mye å si, egentlig. Muligens om det kurver mye, men da kan du evt. høvle av akkurat den plata. Høvle av på innsiden mot skaien.

Skumplast skjærer du vanvittig enkelt med Glava isolasjonskniv. Så lange og sammenhengende kutt du klarer, så blir det jevnt og fint.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev 16 minutter siden:

trygg nok på egen legning til å kjøre sytraktor med selvtillit! ?

Sytraktor, det er et uttrykk jeg kan like :lol:

Joda, når det gjelder legning, er jeg trygg på hvor jeg står, trenger ikke grom bil eller båt eller annet for å overbevise meg selv :giggle:

Dette er jo et lavbudsjettsprosjekt, så å prøve å sy selv er nok i "riktig ånd". Men vil en "sytraktor" av husholdingstypen være kapabel til å sy putetrekk i vinylstoff? 

Redigert av Korsfjord (see edit history)

Om du ikke gir full pu...spiker, går det vel greit. Muligens sette på litt tjukkere nål enn den du bruker på kniplingsdukene.

I verste fall unnskyldning for å kjøpe en industrimaskin. Da kan du nemlig ta opp konkurransen med Alf Hansen og hans geistlige fetter Hellige.

En må tenke bærekraftig, langsiktig og synergieffekt når en kjøper verktøy! Hele partiprogrammet til [sett inn favorittlygergruppa di her] sitt repertoar av superlativer, altså.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 6 timer siden:

En må tenke bærekraftig, langsiktig og synergieffekt når en kjøper verktøy! Hele partiprogrammet til [sett inn favorittlygergruppa di her] sitt repertoar av superlativer, altså.

Du glemte robust, dynamisk og fremtidsrettet:giggle:

Jeg får kanskje godsnakke med familiens kvinner i håp om at en av dem tar sjansen på å låne meg en symaskin, og så prøve meg litt frem. Det er vel ikke allverdens å tape på å gjøre et forsøk :smiley: Det får bli dersom vinteren  blir uutholdelig lang, står midt oppi en endring av livssituasjonen som gjør at det blir en del mer fritid. 

• 2 måneder senere...

Det har skjedd fint lite med båten nå i vinter, nærmere bestemt ingenting. Bortsett fra at den havnet på fremsiden av en lokal bokutgivelse IMG_20210207_100001.jpg.35a2f270f029f79001ac16ea2ec10c3f.jpg

Men nå er det lysere ettermiddager, og til tross for bitende kulde og noe så sjeldent som skiføre, har jeg begynt å tenkte på å gjøre meg klar til varmegradene og vårdagene kommer. En av planene er å bytte vinduer, som er "pene langt fra, men langt fra pene" og gir redusert sikt i motlys. I tillegg er vinduslistene gamle, utette og for korte slik at det på noen vinduer blir gliper ettersom endene bokstavelig talt ikke møtes. Det hender det kommer regnværsdag her vest, og da hadde vindusviskere vært kjekt å ha. Noe som krever herdet glass. På sidene kan jeg ha Lexan/polykarbonat dersom det er billigere (noe jeg regner med at det er).

Jeg tenker å ta ut dagens vinduer og bruke som maler. Ser Biltema har polykarbonat i sortimentet sitt, og om disse har riktig tykkelse, tenkte jeg å prøve å sage de ut selv. Regner med at utsaging hos glassmester vil fordyre det hele en del. Noen som har erfaring med å sage ut vinduer i dette materialet? 

Er spent på å høre priser på herdet glass. Dette prosjektet er jo i lavbudsjettklassen, så det må jo vurderes om man i det hele tatt skal ha glass, eller bare gå for lexan hele veien rundt. Det har jo båten hatt fra starten. Men da må vindusviskere droppes også. Fint for lommeboka, negativt for praktisk bruk :worry: Ein lyt sjå... 

• 1 måned senere...

Jeg har nå tatt ut vinduene, for å bruke dem som mal for nye vinduer. En lokal glassmester har tatt på seg jobben, han mente at vanlig glass (ikke herdet) skulle gå helt fint til frontvinduene, siden arealet er såpass lite. Til sidevinduene blir det plexiglass. Gummilistene rundt blir også byttet, da de var begynt å sprekke, og dessuten hadde gliper på grunn av litt knepen lengde, som nevnt tidligere i tråden.

Mens vinduene likevel er ute, tenkte jeg å prøve å shine opp hele overbygget, altså dekk og vindskjerm. Dette er preget av tidens tann og ikke altfor mye vedlikehold. Gelcoaten har små "korn" i overflaten som jeg ikke klarer å vaske vekk. Jeg tenkte å prøve våtsliping for hånd, og deretter rubbing og polering. Ser at f.eks thansen har ark i ulike korninger. Men hvor mye trenger jeg? Må papiret stadig byttes, eller vil et ark holde en stund? Har skumlest gjennom noen gamle tråder, men finner ikke noe om akkurat hvor mye slipepapir som går med. Frykter mest for å kjøpe for lite, slik at jeg ikke får fullført jobben uten å måtte ta en ny handlerunde. Noen som kan gi en pekepinn? 

Korsfjord skrev for 2 timer siden:

En lokal glassmester har tatt på seg jobben, han mente at vanlig glass (ikke herdet) skulle gå helt fint til frontvinduene.

Skrekk og gru!

Hvilken glassmester er det du har kontaktet?

Vanlig glass i frontvinduene er noe du vil ha bare om du ønsker å kutte opp unger og medpassasjerer skikkelig ved et uhell. Livsfarlig!

Få i det minste glassmesteren til å laminere glasset for deg. Det er ingen heksekunst.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Vidar F.H. skrev On 15.11.2020 at 17.35:

orsterke hekken og hive på 200 Rex Rodney bakpå, men da får du større svingradius enn Helge Ingstad hadde. Både før og etter at den ble ombygget til ula-klasse.

Morsomste jeg har lest på lenge. Skriv mer..........

• 1 måned senere...

Lenge siden forrige oppdatering nå, og fremdriften har ikke vært helt som jeg hadde sett for meg. Uten å brette ut privatlivet, så har det skjedd endringer i livssituasjonen som har hatt konsekvenser for både tid, overskudd og økonomi. Dessuten oppdaget jeg fuktskade på campingvognen, som også måtte håndteres. 

Men litt har skjedd. Båten har fått 5 nye vinduer, det vil si alle. Det var faktisk ganske tidkrevende, særlig siden innkjøpt spesialverktøy til låselisten i vinduspakningene ikke passet. Det var for smalt til at låselisten kunne gli gjennom, og jeg lykkes heller ikke med å bøye det til så den passet. Så da ble det å lirke låselisten på plass med sløve skrujern, millimeter for millimeter. Tykkelsen i vindusåpningene i vindskjermen varierte fra 3-9 mm, og i samråd med selger av listene ble det til en mellomting, altså 5mm spor på pakning. Der plasten i vindskjermen var tykkest, knep det veldig i sporet til låselisten, så der var det en prøvelse å få listen på plass. Men med tålmodighet, svette, bannskap og varmepistol måtte den gi seg til slutt.

Burde nok heller slipt av litt akkurat der pakningen ligger.

Ellers har jeg prøvd å få tilbake noe av fordums glans på overbygget. Gelcoat er ganske slitt, og har til dels store innslag av fastgrodde "korn" i seg, vet ikke hvordan jeg skal forklare tilstanden på annen måte. Jeg har prøvd å fange det hele på ett av bildene. På styrbord side gikk jeg løs på det med våtslipepapir med økende korning, etterfulgt av rubbing og polering. Det ble ikke så verst, men det var en stor jobb. Hva er egentlig disse kornene, og hvordan fjernes de best? 

IMG_20210508_213318.jpg.49ca2d8fb230e7a672adb96a95eb8423.jpg

IMG_20210509_134450.jpg

IMG_20210508_213346.jpg

En annen ting jeg kunne tenke meg å ordne opp i er kontrollboksen til motoren. I fjor måtte jeg holde på spaken for at den ikke skulle sige tilbake og senke farten når jeg var i marsjfart. Hvordan kan jeg stramme dette opp? 

IMG_20210509_133454.jpg

Nei, overflaten kjennes ut slik som matt, upolert gelcoat gjør. Disse kornene sitter liksom nedi overflaten. Har prøvd å skure med Hugos, uten synlig resultat. En kar i båthavnen mente kornene var kalk. Prøvde derfor med WC-rens, som noen hadde brukt til båtvask når jeg søkte litt her på forumet. Helt bortkastet i dette tilfellet. Nederste bildet mitt viser et område der jeg har våtslipt. Her var det også litt kornete, og det ble bedre etter MYE sliping med våtslipepapir (800-1200-2000), men man kan fortsatt se noen korn om man går helt inntil. Men så er det jo andre steder som er mye hardere angrepet, og jeg tør ikke tenke på hvor mye jeg må slipe for å får det bort i de områdene. Våtsliping gjør man vel kun for hånd, eller? Kanskje poleringsmaskin og ett eller annet lurium hadde gjort susen? Har noen tips, setter jeg stor pris på det. Det hadde vært moro å få båten til å skinne. Jeg synes det er så flott med gamle båter som skinner som nye. Skroget er ikke så aller verst, da.

Det kan hende jeg ikke gjør så mye mer ut av dette før sjøsetting, for nå er vi snart midt i mai, og jeg vil på sjøen :smiley: 

• 9 måneder senere...

Blåser støvet av denne tråden igjen. Der ble ikke gjort noe med innredningen i fjor, prioriterte å få båten på sjøen og bruke den i stedet. Og etter å ha tenkt, tror jeg at det er mest praktisk at båten er som den er nå, uten puter og polstring rundt omkring. Så da har jeg en "DC" nå, i stedet for "DC Lux". 

Årets prioriterte oppgave blir å fjerne alt bunnstoff. Jeg har for lengst oppdaget at båten er bunnsmurt uten at det er primet først. Det kan riktignok se ut som at noen har slipt med et gammelt lagt med bunnstoff, og latt dette være en slags grunning. Resultatet er uansett at bunnstoffet lett flasser av i store flak. Det går forholdsvis radig å skrape av, men det blir noen timers jobb å få bort alt. 

Aliminiumslisten/sliteskinnen som strekker seg langs hele kjølen er veldig tæret, og jeg tenker å fjerne den.

Er det godt nok å fylle skruehullene med noe slags sparkel? Glassfibersparkel f.eks? 

20220308_154413.jpg

Hyggelig at du tar opp tråden igjen!

Om jeg ikke tar helt feil, så anbefales glassfibersparkel over vannlinjen, og epoxysparkel under vannlinjen, ettersom det kun er sistnevnte som er vanntett. Du kan altså bruke førstnevnte til å tette hull etter å ha fjernet lista. Gjorde det selv for en god del år siden med godt resultat. Du er da avhengig av et helt tett sjikt med primer/sealer, og at det ikke oppstår slitasje som skraper bort sjikten, og gjør at sparkelet suger vann.

Eller så gjør du samme jobben med epoxysparkel, og er da muligens sikret et mer varig og vanntett resultat, ettersom denne ikke vil trekke vann, uavhengig av slitasje. Muligens satt litt på spissen, men du forstår nok hvor jeg vil hen. 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
  • 5 måneder senere...

Tja, hva skal man si? 

Av og til tar livet uventede vendinger, ubehagelige sådan. Ting som tærer og man prøver å stå i det, men som blir tungt i lengden. For min del endte det med langstidssykemelding, og vesentlig redusert  overskudd og interesse for blant annet båtprosjektet. Fokus måtte være å ta vare på barna og helsen. Fikk tatt meg sammen og bygget ny terrasse, men båten måtte finne seg i å stå på land denne sommeren. Skal være forsiktig med å erklære at prosjektet er i gang igjen, men har i alle fall atter begynt å pirke litt i det. Fikk prøvestartet motoren, som etter noen trekk i snoren startet og gikk så pent som man kan forvente av en gammel totakter, det vil si ikke pent i det hele tatt:giggle:

Oppdaget noe under motordekselet som var litt urovekkende, så kanskje motoren blir et lite delprosjekt i vinter. Mer om det på et senere tidspunkt i så fall. 

Men tilbake til sliteskinnen under kjølen, som nå omsider er fjernet i sin helhet. Som bildene viser er gelcoaten sprukket rundt mange av skruehullene. Jeg tenker å slipe ned gelcoat i området rundt, samt bore opp hullene for å renske dem for gammel moro før jeg sparkler igjen, primer og bunnsmører. 

Tar gjerne imot synspunkter på fremgangsmåte og produkter. Tenkte å bruke epoxyen til høyre på bildet fremfor gelcoatsparkelen til venstre,  som begge fantes i boden. 20220901_140016.jpg.f3634cce812fd92c189400f85c98a968.jpg20220901_140016.jpg.f3634cce812fd92c189400f85c98a968.jpg

20220901_140030.jpg

20220901_135853.jpg

• 7 måneder senere...

Når man først har startet en tråd, synes jeg det er greit å følge opp, og avslutte når tiden er inne. 

Noen ganger må man gi seg på tap...Selv om dette var et beskjedent og rimelig prosjekt, ble det for mye som aleneforsørger med krevende jobb, og eldre enebolig som skal ivaretas.

I går ble båten hentet usett av en hyggelig kar, som var på jakt etter akkurat en slik båt, og som kom relativt langveisfra. Trøsten får være at båten ser ut til å havne i et godt hjem, og at ny eier virker som han har planer og evner som ender i at mine vyer om båten går i oppfyllelse. Så får jeg fremover ha som prosjekt å forenkle livet såpass at det blir mer tid og overskudd til ting man har lyst til å drive med, f.eks båt ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...