Jump to content

Prosjekt - Rana 17 og 8 tommeltotter.


Korsfjord

Recommended Posts

Jeg åpner like godt min første prosjekttråd nå, selv om det nok blir mest aktivitet til våren. Jeg kjøpte i vår denne båten av type Rana 17 DC lux, i et anfall av båtabstinens. Da hadde jeg vært uten egen båt i rundt 10 år, og abstinensen falt sammen med noe som kan være en slags 40-årskrise,der jeg har fått et ønske om å bli mer praktisk og teknisk anlagt. Tidligere har jeg bare hatt et par småbåter med små påhengere av nyere dato, som ikke har krevd annet enn vanlig, enkelt vedlikehold. Jeg hadde også en seilbåt en kort periode, men denne var i meget god stand og dessuten enkel og ukomplisert. Erfaringsgrunnlag mitt er derfor heller smalt når det kommer til reparasjon av båt og motor. Litt "skrivebordskunnskaper" kan nok mobiliseres etter å ha lest litt båtblader og fulgt dette forumet i noen år. Tanken med Ranaen var altså å kjøpe en båt som kunne brukes med en gang, men som også kan være en slags "læringsarena" for en litt småklønete akademiker som ønsker å bli litt mer praktisk😊

 

Båten er altså en litt sliten Rana 17 fra 1985, med en Johnson 30 hk totakt fra 1996 (eller var det 97? Spiller vel liten rolle) 

 

Jeg har brukt båten en del i sommer, etter å ha lært meg å skifte impelleren via YouTube - akademiet. Styrekabelen måtte også byttes før båten var fit for fight. Ellers har jeg ikke gjort annet enn å vaske og bunnsmøre. Ny kalesje har jeg også kjøpt. 

 

Nå er båten satt på land og skal pakkes inn. Kalesjen tas hjem. Motoren skal konseveres. Fikk ikke kjørt motoren i ferskvann, stampen jeg fikk låne av min far var for grunn til at motoren klarte å suge opp kjølevann. Jeg får få tak i slike "øreklokker" til kjølevannsinntaket i stedet. 

 

I løpet av våren er tanken å:

* bytte ut stolene. De originale er ødelagt etter at forrige eier har brukt båten lenge uten kalesje. 

* nye vinduer og vinduslister. Her er det gliper og sprekker i gummilistene, og glassene er krakelert, slik de ofte blir etter mange års bruk. Lekker gjør det også. Jeg får lese meg opp her på forumet om hva slags glass jeg skal gå for. Det kunne for eksempel vært greit å hatt vindusviskere. 

*Male benker og styrekonsoll i en annen farge enn den brune 80-tallsfargen. Jeg teller litt på knappene vedrørende skai-polstringen rundt omkring i båten. Om jeg velger å beholde dem, blir det å trekke dem om i mer tidsriktige farger. 

* Bunnstoffet går veldig høyt opp forut i baugen. Ikke pent i mine øyne. Om det lar seg gjøre å fjerne noe av det uten å skade gelcoat vil jeg vurdere sterkt å gjøre det, for å få en penere vannlinje. Vurderer også å ta drittjobben med å skrape bunnen ren for gammelt bunnstoff, prime og stoffe på nytt. 

* Montere nytt elektrisk anlegg, nye lanterner og tilkoblingsmuligheter for kartplotter /ekkolodd. Eventuelt vindusviskere også. I dag er El-anlegget en spaghetti som ikke har vært i bruk på årevis. Bare til å få ut.

* Sikkert noe mer også... 

 

Trenger nok litt tips og råd etterhvert. 

 

Her er litt bilder av herligheten:

IMG_20201114_124027.jpg

 

IMG_20201114_124150.jpg

IMG_20201114_124111.jpg

IMG_20201114_124048.jpg

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Korsfjord skrev for 20 timer siden:

 

*Male benker og styrekonsoll i en annen farge enn den brune 80-tallsfargen. Jeg teller litt på knappene vedrørende skai-polstringen rundt omkring i båten. Om jeg velger å beholde dem, blir det å trekke dem om i mer tidsriktige farger. 

 

 

Å trekke om  skaitrukne pyntepaneler kan være en grei vintersyssel. Skai er sikkert vanligvis billigst hos Stoff & Stil og lignende butikker, men ser nå at Maritim for tiden har tilbud på skai i visse farger. Skal være flammehemmende og UV-bestandig, noe som må være greit i båt. Den lysegrå fargen blir vel i praksis nesten hvit, og det er kanskje ikke så praktisk i en bade-/fiskebåt som denne? Er det lett å holde slik «maritim» skai ren?
Jeg har også skaiputer til benkene, som også burde trekkes om eller lages nye, men vet ikke om det er realistisk å få det til på en ordentlig måte med en symaskin av «husmortypen», kombinert med lite trening i søm?

Link to post

Suverent med prosjekttråder, det setter vi pris på :flag_bp: :thumbsup: 

 

Men et spørsmål i forhold til trådtittelen; har du amputert to av tommeltottene? :giggle:

 

Korsfjord skrev On 14.11.2020 at 14.33:

* Bunnstoffet går veldig høyt opp forut i baugen. Ikke pent i mine øyne. Om det lar seg gjøre å fjerne noe av det uten å skade gelcoat vil jeg vurdere sterkt å gjøre det, for å få en penere vannlinje. Vurderer også å ta drittjobben med å skrape bunnen ren for gammelt bunnstoff, prime og stoffe på nytt. 

Den jobben hadde jeg flyttet ned i bunn av prioriteringslista. For det første, hvis du skal senke vannlinja enkelte steder har du en utfordring. Når du skraper/sliper vekk bunnstoffet er det veldig vanskelig å komme inn på ren gelcoat uten å skade den noe. Det blir fort noen riper og hakk i gelcoaten i den prosessen. I tillegg er det en formidabel jobb å slipe ned og polere opp glansen i gelcoaten der det har vært primer og bunnstoff. Så mitt råd er å la vannlinja være som den er. Lurer også på hva du regner med å oppnå ved å skrape vekk gammelt bunnstoff og prime og stoffe på nytt. 

 

Når det gjelder vinduer som du skal bytte så ville jeg nok holdt en knapp på herdet glass. Det er vel det eneste som holder seg ripefritt over tid, særlig der du skal ha vindusviskere. 

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Suverent med prosjekttråder, det setter vi pris på :flag_bp: :thumbsup: 

 

Men et spørsmål i forhold til trådtittelen; har du amputert to av tommeltottene? :giggle:

 

Haha:lol: Noen som kjenner meg ville kanskje svart ja på det spørsmålet, men jeg mener selv jeg ikke er HELT hjelpeløs. Gjør nå litt småsnekring hjemme, kan skifte hjul, olje, filtre, lyspærer og annet småtteri på bilene, og det vanlige sesongvedlikeholdet på påhengeren for å nevne noe. Så det finnes større kløner enn meg. Ville bare ikke legge listen altfor høyt:smiley: Og jeg har mye å lære, men nå er jeg ikke så redd for å prøve lenger.

 

Når det gjelder vannlinjen, tenkte jeg meg nok at det ville være vanskelig å få det til, men ville lufte det i tilfelle noen hadde en metode på lur. Jeg vet at du har peiling på plastarbeid, så når du fraråder meg å prøve, så veier det tungt. 
Bunnstoffet ellers er veldig ujevnt, med mye gammel moro lag på lag. Jeg er dessuten usikker på om det er primet skikkelig noen gang, ved opptak og høytrykksspyling gikk det av bunnstoff helt ned til gelcoat i små flekker flere steder.

 

Glass: tror kanskje det blir herdet glass i «frontrutene», og plexi på sidene. 

Link to post

Herdet glass foran i alle fall. På midtluka kan du montere en manuell visker, elektrisk på sidene.

legg båten godt på siden - 2-3 bildekk er fine greier å la den hvile på - og spyl den med rotorjet. Så tar du på deg maske og tyvekdress, evt. nattkjolen til svigermor. Gå til angrep med en båndpusser med korning 80. Ha ei gammel olabukse du kan slipe moderne innimellom (rengjør slipepapiret), evt. en bit svart vannrør. Du skal bare slipe jevnt, ikke nødvendigvis helt ned på gelcoat.

prime og smør på bunnstoff. Flipp badebalja og gjenta.

 

vannlinja forut lar du være til du VIRKELIG kjeder deg en vår. Evt. «Bygger du ned» til vannlinja - altså bygger 50 fot rowenta strykejern på 17 fot.🤪

 

Ellers anbefaler jeg maks 40 dølahester bakpå. Det går fint å forsterke hekken og hive på 200 Rex Rodney bakpå, men da får du større svingradius enn Helge Ingstad hadde. Både før og etter at den ble ombygget til ula-klasse.

 

Du har en skikkelig kosebåt! De er veldig trygge og gode båter som takler GROV sjø.

var ute i dønninger som var store nok til at jeg ikke så land. Reiv litt kjeft til en sambygding (Breiflabb, er fra Narvik) innimellom toppene. Motoren dro luft et par ganger, men båten koste seg godt. Jeg også. Harry, breiflabben, ble ellers ikke imponert. Men han kom fra Bode (ikke Bodø. Ikke en kjeft i Bodeee som sier Bod_ø_), så...

 

Jeg ville kjøpt sånne seter du kan flippe ryggen forover på. Da får du «fire fine lænestola» og en langt enklere jobb når du drar på silda; det blir enklere å styre om du skal ut å dorge. Slipper å stå med rørleggersprekka som høyeste punkt, bøyd over setet for å endre kurs.

 

lykke til!👍

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Takker for tips og gode/morsomme ord :smiley:

Planen er å beholde gamle Johnson så lenge han er innstilt på å gjøre en jobb, det vil si så lenge han er til å stole på. Bortsett fra litt rusk med kjøling og en dårlig bensinslange som førte til fusking like etter kjøp, har den gått fint. Den slurper bensin, og er ikke akkurat stille. Men for meg er lyden litt nostalgisk, det krydde jo av slike motorer da jeg var guttunge på 80-tallet. 

 

Når det gjelder seter har jeg (nesten) bestemt meg for denne typen fra Biltema. Billig og forhåpentligvis grei nok kvalitet. 

 

25-0060_xl_1.jpg

Link to post

primeren skal fungere som et sperreskikt
Ellers enig ang bunnstoffet i baugen, ikke det jeg ville prioritert høyest jeg heller. 

 

Ellers høres jo dette ut som noe du kommer til å få greit til :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har ikke peiling på om man må prime oppå gammelt bunnstoff, egentlig. Her får andre svare.

 

Setene du har sett på virket fine. Kan klappe ned ryggen, og da er du jo nesten like langt. Billigere blir det også, og det finnes jo dreieskiver om du vil leke tacomiddag.

 

Gamle Johnson ja... var glad da den ble plukka av båten og erstatta med en Yamaha 40. Ikke fordi den var dårlig - tvert om! Men den var haugammal (et uttrykk æ har lært mæ etter at æ fløtta sør for Oslo - sør førr søringan!!! - til Vestlandet) og drakk suppe som etter en ørkenvandring. Ikke kunne en liste seg inntil mærdene for å miste stingsilda ned til laksen heller, man hørtes på mils avstand!

La det nå være sagt på tro og ære: det der gjorde jeg aldri! Men ideen er besnærende!😂 Arbeidsplasser på oppdrettsanlegget ble det aldri i kommunen, bare i nabokommunen. Klubbseien har aldri før hatt lus, det har den mye av nå. Da burde man fått lov å «dratt sæ koking». Men det er alltids de som er såpass grådige at de skulle hatt et rævholl til, som ødelegger for andre. Trenger ikke snurpenot for å dra seg en middag eller to!

jaja.

Godt å bli kvitt knallerten var det uansett.

Hadde sånne stuka-vinger på den som gjorde måsen forlegen og avindssjuk - nekta å sjite på kalesjen - men aner ikke om det hadde så veldig oppløftende effekt på hekken akkurat. Prøvde aldri uten.

 

kjenner det rykker i fingrene etter å skaffe seg et prosjekt. (U)Heldigvis har alder og visdom inntatt meg, så akkurat det dropper jeg. Neste gang blir det en glad fransk fiskedame på 21-24. Fot altså. Merry fisher eller antares.

eeeeeller en Hansvik 21 combi. Men da blir det prosjektbåt igjen!:headbang:

Redigert av Vidar F.H. (see edit history)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Nå vet jeg ikke hva slags bunnstoff du har fra før, men antar at selvpolerende er mest problematisk å prime over. Har selv brukt denne over hardt bunnstoff tidligere, og det har gått veldig fint. Bare sørg for å skrape og pusse bort ugjevnheter før påføring.

 

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/batmaling/grunnmaling/sealer-primer-for-tre-og-metall-2000042279

"Sealer/barrierelag for eksisterende bunnstoff på glassfiber, metall og treskrog. Kan påføres på de flest typer bunnstoff. Kan også brukes som primer/grunning før påføring av bunnstoff på tre og metall"

Link to post

Forresten - de kassene under setene bør du montere inn lufting på. Det blir ganske funky odør inni der... Jeg skar hull med multisag i front. Der traff jeg på en aluminiumsplate som var støpt inn slik at hengslene skal ha feste. Ikke at Bosch'en stoppa og lurte på hva jeg holdt på med akkurat... Jeg poppa fast et par plater med luftespalter jeg fant i hylla på biltema. De var blankpolerte. Shiiiinyyyyy..... Det fungerte faktisk veldig bra med bare den åpningen, men så hadde vi aldri noe fuktig nedi der.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Kjøttmeis skrev for 8 timer siden:

Nå vet jeg ikke hva slags bunnstoff du har fra før, men antar at selvpolerende er mest problematisk å prime over. Har selv brukt denne over hardt bunnstoff tidligere, og det har gått veldig fint. Bare sørg for å skrape og pusse bort ugjevnheter før påføring.

 

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/batmaling/grunnmaling/sealer-primer-for-tre-og-metall-2000042279

"Sealer/barrierelag for eksisterende bunnstoff på glassfiber, metall og treskrog. Kan påføres på de flest typer bunnstoff. Kan også brukes som primer/grunning før påføring av bunnstoff på tre og metall"

Det eneste jeg vet om dette er at det ytterste laget er Biltemas selvpolerende (som jeg ikke ble veldig imponert over, men det var visstnok et groeår i år?). Som det fremgår av det ene bildet i første innlegg, så er det synlige "flak" under de ytterste sjiktene, så det bør sikkert skrapes/pusses, ja. Sealeren fra BT skal jeg notere meg. Takker for tips!

Vidar F.H. skrev for 8 timer siden:

Forresten - de kassene under setene bør du montere inn lufting på. Det blir ganske funky odør inni der... Jeg skar hull med multisag i front. Der traff jeg på en aluminiumsplate som var støpt inn slik at hengslene skal ha feste. Ikke at Bosch'en stoppa og lurte på hva jeg holdt på med akkurat... Jeg poppa fast et par plater med luftespalter jeg fant i hylla på biltema. De var blankpolerte. Shiiiinyyyyy..... Det fungerte faktisk veldig bra med bare den åpningen, men så hadde vi aldri noe fuktig nedi der.

Det har du nok rett i. Har ikke merket noen særlig odør så langt, men jeg har f.eks dregg og tilhørende tauverk nede under babord sete, så det kan nok være lurt med lufting og drenering for vann (dersom det ikke finnes, har i grunnen ikke tenkt over problemstillingen før nå, takk for at du satte meg på sporet :smiley:.) 

Link to post

Putler litt med båten, gjør den klar til innpakking. Ting går ikke så fort i en travel hverdag. I dag var det konservering av motor som sto på planen. Motor kjørt i ferskvann, kjørt tom for bensin, sprayet konserveringsolje i sylindre samt overalt ellers innenfor motordekselet. Presset grease i alle smørenipler. Skulle også skifte girolje, men da traff jeg kvist. De to skruene satt dønn fast, sannsynligvis i malingen som forrige eier hadde malt motoren med. Jeg har prøvd å skrape løs så mye maling jeg kunne med et lite, flatt skrujern, men fortsatt sitter de kubb fast. Nå har jeg dusjet de godt med multispray, så får det stå og virke en stund. Om ikke dette skulle virke, hva er trikset da? 

 

Har ellers gått løs på dørken med vann og skurekost, mye gammel moro som lot seg greit skure bort. 

 

Alt av skaipolstring samt stolene skal også ut i dag. Stolene skal kastes, og skaipanelene trekkes om:smash:

IMG_20201122_131710.jpg

IMG_20201122_131120.jpg

Link to post
Korsfjord skrev 33 minutter siden:

Om ikke dette skulle virke, hva er trikset da? 

 

slagtrekker, med bits som passer godt i sporet. Slipepasta på bitset bidrar også til bedre grep 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 2 timer siden:

 

slagtrekker, med bits som passer godt i sporet. Slipepasta på bitset bidrar også til bedre grep 

Slagtrekker, ja... Det nevner du et verktøy jeg aldri har satt mine bein i. Måtte google:giggle:

Må prøver å lånt meg en. Eventuelt kjøpe. Ser det finnes både manuelle og elektriske (om jeg forstår det rett) . Vil begge deler funke? 

Link to post

OK, da blir det kanskje å handle seg en manuell. Koster jo ikke så mye. Men slipepasta... hva brukes det vanligvis til, og hvor handler man slikt? Om jeg leter det opp i Biltemakatalogen finner jeg et produkt som er til å polere matt billakk, mens ved googling ser det ut som slipepasta også kan være noe som brukes  ved sliping av verktøy som f.eks kniver... 

Jeg har litt huller i kunnskapen, kan man si:wink:

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post

Varme, og så knakke godt på skruen med en drivdor (samma hva det er så lenge det er rundt, hardt og diameteren er omtrent som skruhodet og du kan slå på det med en hammer). Nå skal du ikke forsøke å slå ihjel en hest, men gi noen bestemte kakk. "Skrall", som vi sier der æ kommer fra. Bruk en skrutrekker som passer i sporet - både bredde og lengde. Sørg for at den "botner" og vri hardt til. Hold presset, og kakk til skrutrekkeren med nevnte hammer. Da gjør du eksakt det samme som en slagtrekker - en ugga-dugga-maskin - og har KONTROLL!

 

En eneste ugga-dugga for mye, og du får velge mellom å lære deg å sveise aluminiums-støpgods eller å bli kone-daner. Samme som muhamedaner, bare at en vender seg mot kjerringa i stedet for kompassretninger. Altså sykkelstativet til værs, brødsaksa i linoleumen og bevrende røst mens du framsier de yndigste og mest ektefølte bønner om finansieringsbevis og økte lommepenger til innkjøp av et dertil passende antall kremvisperhester. Utenbords sådanne.

Det er derfor jeg liker håndverktøy best. Jeg er treskalle og liker å lage IKEA-møbler som Haakon XVII av Norge kan bruke, og jeg liker best å bruke verktøy der motoren er meg selv. Jeg er kanskje ikke noen verdensmester (til tross for at æ kommer fra sælveste Narvik, noe kun de som har vært innom By1 forstår rekkevidden av), men jeg stopper jo som regel før jeg treffer beinet. Altså har jeg kontroll. En whoopsie med tappjernet krever litt lim. En ojsann med overfresen krever ny plank fra materialstabelen.

 

Ugga-dugga, ja... HATER å skifte dekk på en bil som har vært inne på et verksted der mekkanikkeren har rista... ståpels... på mutrene. "denne årsmodellen skal ha 5 ugga-dugga for rett moment" liksom. En får jo mutrene av, men det er så innmari tungvindt å skru ned flaggstanga for å få lang nok latmannsarm! "But I digress..."

Penetrerende olje - og ikke av typen det står "eros" på flaska - kan også hjelpe litt. Du kan også prøve frys-spray. Varme opp med varmepistol til du får "æoooe" av å ta på skruen, og så gir du skruen et par gode støt frysespray (forsøk å unngå å få det på området rundt) og forsøker å skrue løs. Det funka som bare rakkeren da jeg skulle skifte eksosmanifoil på en MF135 for noen år siden.:smash: Kunne skru ut pinneboltene med fingrene!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Takker for mange tips:thumbsup:

Varmepistol har jeg faktisk, anskaffet en gang jeg fikk for meg at jeg skulle prøve å bytte skjerm på en telefon som fikk et ublidt møte med moder jord. (Det skjermbyttet trenger vi ikke å si så mye mer om). Prøver med den + vanlig skrutrekker først, så får jeg gå på jakt etter en slagtrekker/slipepasta om ikke DET funker. Tipset om frysespray noteres også :smiley: 

Link to post

Har ikke kommet noe lengre med giroljeskiftet. Det begynner som regel å regne hver gang jeg har tid til å gå til båten, og jeg er skeptisk til å bruke elektrisk verktøy (i dette tilfellet varmepistol) i regnvær, så det får vente. Fikk tatt av kalesjen og pakket båten inn i presenning med selvlaget stativ i tre etter "man-tager-hva-man-haver-metoden". Presenningen på 7x5 meter ble litt sid og dermed vanskelig å feste på en god måte, men tror det ble noenlunde greit til slutt. 

 

Jeg har bestemt meg for å fornye skai-polstringen som denne "DC Lux"-utgaven av Rana 17 har flust av rundt omkring i båten. Mest for moro skyld, for strengt tatt er dette en bruksbåt som blir mer praktisk uten, om sant skal sies. Men nå hadde Maritim salg på skai i lys grå farge, så da bestilte jeg. Ikke overraskende bar finéren i disse skaipanelene preg av 35 års  bruk, hvorav de siste årene uten kalesje på båten. Så den må nok også fornyes. De gamle blir mal for de nye. Bør vel bruke noe vannfast finér her. Må forske litt på hva som finnes. Nærmeste byggevarebutikk hadde ikke tynnere enn 9 mm finér, mens de originale er rundt 5mm,så jeg får leite etter det. 

 

Ellers funderer jeg på å få trukket om putene som hører til de langsgående og den tverrgående benken,men frykter det kan bli kostbart. Noen som vil prøve å anslå en pris? Det er snakk om 8 skaitrukne puter, de fleste av dem er 80x40 cm, noen av dem er litt mindre og én er 140 x 35 cm. 

 

 

IMG_20201129_175920.jpg

IMG_20201129_180017.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...