T. Bjo Startet 14.November.2020 Del på Facebook Startet 14.November.2020 Hei, kan noen gi meg noe info om denne båtn event båtype. Og er denne oppgradert i nyere tid med tanke på galvaniserte spanter? Dette er arvegods å har ingen info om båtn eller når den ble bygd. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.November.2020 Del på Facebook Svart 14.November.2020 Ville ha tatt kontakt med nærmeste kystlag (sannsynligvis tilknyttet Forbundet Kysten) og spurt der om de kjenner til lokale med kunnskap om eldre båter. Det er godt mulig prammen er lokalt bygget da det tidligere ble bygget båter på omtrent hvert nes. De galvaniserte spantene var interessante, slikt har jeg ikke sett blitt brukt mye i Norge før. Vet det ble brukt en del lengre sør, blant annet i England, men her hjemme har man stort sett brukt spant av enten furu eller eik. Ellers; du skulle fått en moderator til å hjelpe deg å forandre tittelen på tråden din. Slik den står nå risikerer du at den blir stengt på grunn av brudd på forumreglene. Ville ha brukt noe mer beskrivende for hva du lurer på, for eksempel «Info om pram med galvaniserte spant, Nordland». Da kommer kanskje mer lokale folk på banen og kan øse ut av sin kunnskap😊 Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Pram" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.November.2020 Del på Facebook Svart 15.November.2020 Som vår eminente spesialist over. De galvaniserte båndene er nok like originale som tollegangene i plast. Fra starten var det nok bøyde ribber i tre. Disse hadde det med å knekke etter hvert. Jeg vil anta at det er et lokalt bygg. Her nede på Østlandet har pramene en annen fasong. Uansett var pramene en arbridsbåt, ikke beregnet på å ro særlig langt. Også brukt som lettbåter på større båter. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 16.November.2020 Del på Facebook Svart 16.November.2020 Ligner veldig på ei sjekte eller nise som vi sier her nordpå som jeg har hatt lenge. Min er produsert av Snorre Ranheim, var nok flere rundt Rana distriktet som produserte småbåter.De tynne eikebåndene/spantene har det med å knekke der hvor vinkelen blir skarpest, er nok byttet ut en eller annen gang. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.November.2020 Del på Facebook Svart 16.November.2020 I den siste båten her er det vel basade spant.....satt oftest litt tettere.....(og knekker lett) i en klinkbygget båt er det ikke så farlig om noe sånt spant knekker.....det går o leve med i en kravellbygget båt er det mye farligere om det knekker, for går det flere åpner seg hele side har ikke sett sånne bånd-spant tidl. jernspant derimot finner man i gamle seil og motorbåter, men jernet har da en L-form (vinkel-jern) som for å nå stivhet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
index Svart 17.November.2020 Del på Facebook Svart 17.November.2020 Jeg tipper den er bygget med disse galvaniserte båndene, som en slags "moderne" variant av en gammel klassiker. Dette er enkle bruksbåter som gjerne ble produsert på enkleste vis. 60/70 talls kanskje? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.