Jump to content

Matte før hver lakkstrøk?

Saltos

Recommended Posts

Jeg driver å lakkerer noe teak og mahogny som tidligere har vært lakkert. Har mattet ned med 300 papir, vasket og tørket av med mikrofiberklut før lakkering.

Tenkte å ta neste strøk i morgen. Spørsmålet er da, må hele denne prosessen tas på nytt igjen? Eller holder det med å gå rett på lakking?

Hvor mange strøk til er anbefalt på tidligere lakkert treverk? Treverket er beskyttet for vær og vind.

Måtte lete litt i arkivet mitt, fant denne huskelappen fra tiden jeg hadde mahognibåt:

Skader:
1. Pusses og repareres
2. Lakkeres med ephanies 6-7 strøk
    - 1-strøk fortynnet 50%
    - 2-strøk fortynnet 25%
    - 3-7 støk fortynnet 5%
    - mellomslipes mellom alle strøk

Vårpuss:
1. Skrogsider annenhert år
2. Dekk, dollbord og hytte hvert år
    - pusses med eksentersliper 240 papir
    - støvsuge med møbelbørste
    - vask med rødspirt
    - 1-strøk lakkeres med fordriver

Dette var rådene jeg fikk når jeg kjøpte båten, fulgte dem og båten holdt seg bra i min tid :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Alltid matting mellom strøk. Det fjerner og avslører ujevnheter og dråpeformasjoner, tar bort evt. "nupping" og gir neste lag bedre grep. Det er jo fort gjort også, du skal jo bare matte ned overflaten - ikke pusse vekk det nye lakk-laget. Tørk over med en fuktet fille, så er du klar til neste strøk etter noen få minutter.

Jeg liker best slipesvamper til den slags arbeid. Det gir veldig godt og jevnt resultat. Etter første strøk på bart treverk - uavhengig om det er første gang treet smaker overflatebehandling eller ei - går jeg over med siklingen for å få jevn overflate. Da blir det rene pianolokket etter noen lag lakk.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Tror det skal stå på boksen hvor lang tid man kan ha mellom hvert strøk uten å pusse.

Når jeg hadde trebåt, brukte jeg "Le Tonkinois". Mener det var 24 timer maks i 20 grader.

Må du pusse for å få heft (gått for lang tid), så husk å pusse relativt grovt. Hensikten

er å ripe underlaget for å få heft. Det var en god artikkel i et av de engelske båtbladene

mine for noen år siden om at folk pusset for fint. Tror det var "Wooden Boat".

Når det gjelder hvor mange lag, er det best med mange. De fleste anbefaler 6-7-8 lag

på bart tre. På godt lakket underlag bør det holde med 1-2 etter behov.

Brukte forøvrig rødsprit til å tørke vekk støv da det da blir helt tørt (viktig).

Redigert av paxo (see edit history)

@NilsPils Jeg pusser også alltid som jeg lærte på snekkerverkstedet til Polar Plast A/S De gutta kom fra møbelindustrien.  Først fortynnet første strøk som du skriver med blank lakk. Så flere strøk med blank med puss imellom for så  å avslutte med halvblank. 

. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...