Jump to content

Kjølekrets ferskvann - VP D6


MIMA IV

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som kjenner til/har tegning over hvordan ferskvannskretsen er på VP D6 er?

 

Jeg mistenker at det er mange år siden kjølevæsken ble byttet, den er nå helt brun.

Ønsker å kjøre en loop på ferskvannssiden med systemrens for å rense opp.

 

Min tanke er å først drenere hele systemet, koble vekk slanger til VVB og fjerne termostat. Deretter koble inn slanger på inn/ut tilkobling til VVB, ned i en bøtte med systemrens med en pumpe på den ene slangen som gjør at jeg kan sirkulere dette rundt i motor en gang i mellom.

 

Vil jeg få sirkulasjon på hele ferskvannssiden med denne metoden? Eller er det andre steder jeg bør koble til for å få en full gjennomstrømming?

 

maxresdefault.jpg.95bd624d9fed1c98577d85ee0fcf684d.jpg

 

Bilde er ikke aktuell motor, kun for illustrasjon og som et bevis for mine fantastiske tegen ferdigheter i PAINT 3D :lol: :lol:

Link to post

Er det ikke enklere å tømme for kjøleveske, fylle ferskvann en eller to ganger for å skylle og deretter fylle systemrensblandingen direkte i ekspansjonstanken. Ved å kjøre motoren, helst til termostaten åpner, får du sirkulert hele systemet inkl VVB/defrostersløyfe. Skylle flere ganger med rent vann etterpå før ny kjøleveske.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

 

Vel da fant jeg en unnskyldning for å dra i båten like vell :thumbsup:

Jeg ser ikke noe tegn til drypping enda, men gjør det preventivt før noe skjer. Motorene er fra 2006 og jeg ble usikker på hvor godt holdt de er når jeg tappet ut litt kjølevæske og den var brun aktig... :confused:

Har sett det drypper litt olje fra servopumpa så da bør vel den også fikses.

Redigert av MIMA IV (see edit history)
Link to post
MIMA IV skrev 21 minutter siden:

Tekte jeg skulle ha noe å gjøre ila vinteropplaget.

 

Jeg ville heller ventet til etter utsett med å kjøre rens. Tror det er vanskelig å få sirkulert skikkelig gjennom hele systemet uten at motoren er i gang.

 

Tenker du å bytte tetning på sjøvannspumpa før det lekker? Jeg tror tæringen som Chiefengineer opplevde er uvanlig. Vår D6 har gått 1370 timer siden 2005 uten lekkasje på sjøvannspumpen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja vurderer det som et preventivt tiltak, motorene har nå gått ca 1275 timer. Men hvis reim hjulet sitter så godt som @Chiefengineer sitt så frister det lite. Da bør jeg nok heller se på servopumpa som nevnt, da det drypper litt olje fra den. Men finne ringen rep sett til den, bare ny pumpe: https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1000077320

Del nr 2

26113.jpg.bbe7d567532aa4831d3932931bc487c0.jpg

 

Jeg får ta en titt på den, kanskje det bare er å etterstramme litt og evnt bytte en o-ring på del nr 7 som går inn i pumpa.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...