Jump to content

Forslag til motor til Sandvik 945 - ca. 200hk


"LISE"

Recommended Posts

Ufattelig mye god kompetanse der ute i dette forumet, så vil gjerne ha deres innspill.

 

Jeg har en 31fots Sandvik 945 som jeg vurderer motorbytte i. I dag står det en Ford 2726t på 155hk ombord. Fantastisk og uslitelig motor jeg er meget godt fornøyd med. 

 

Så hvorfor bytte? 

Når båt og motor var ny på midten av 80tallet gjorde båten 15-16kn. Nå over 30 år senere har vekta på båten nok økt med 3-400kg. Av dette er 150kg med RIB, påhenger, badeplatform plassert helt bak på rumpa. Skroget på Sandvik er jo rundt bak, og har derfor lite bæring der, så 150kg som henger utenfor hekke, bidrar til at den setter seg ekstra på rumpa. I tillegg kommer det mye utstyr til komfort ombord, samt fulle skap og skuffer.

 

Nå får jeg 14,5kn på nysmurt båt med lite i tankene, og ferielastet eller helgelastet på høsten med litt groe er farten nede i 12kn. 

Kjører selvsagt ikke rundt med motoren på maks, så da blir marsjfart på ferie og høst ned i 10kn. Dette er rett og slett litt for sakte, og skroget trives også dårlig i denne farten.

 

Skroget på Sandvik er ikke bygget for fart uansett motor, bare så det er klart. Halvplaner "løftet" kommer først ved 14kn, og som sagt, jeg kommer ikke dit annet enn på maks.

 

Som nevnt er dette en eldre båt, og timebruken rettferdiggjør ikke fabrikk ny motor. Så hvilken motor ville dere anbefalt?

 

Kriterier jeg har satt meg er:

Minimum 3L motorvolum, Rundt 200hk (180-250hk), sylindere i rekke, da det nok ikke er plass til V. Med større motor enn 250hk er jeg redd det blir for mye "daukjøring".

 

Forden min er jo en tungbygd 6 sylindert sak, så med en slankere 4syl vil nok vekten reduseres 1-200 kg, noe som også er positivt for skroget i vannet. Men med mer krefter er nok ikke vekten av en rekke 6er noe problem heller.

 

Motorer jeg har blinket meg ut er 4 sylindret Yanmar 180/222/140hk, evt. 6 sylinderen med 12 ventiler på 240hk. Ulempen er at det ikke er mange av disse på bruktmarkedet.

 

Så hva ville dere valgt for motor? Hva har dere med Sandvik 945 for motor?

 

Ikke noe salgsannonse, men skulle du ha noe til salgs så send meg gjerne en melding.

 

Kjør debatt!

Link to post
omhI skrev 18 minutter siden:

Har sett litt på disse. Dukker opp av og til bruke nanni er. Volum på like under 3L. Skulle gjerne hatt noe med høyere slagvolum, men det er kanskje litt "gammeldags" tenkning? Ellers virker de meget spennende og pålitelige. Registerreim?

 

 

Gullfisk skrev 14 minutter siden:

Har en i havna som har 210hk  6syl Cummins, 5,9l tror jeg. Tror den bikker 20kn. Den er vel neppe lettere, men god motor. 4LH 222hk Yanmar er jo skuddsikker, men ikke så lett å finne brukt kanskje. Vil tro at en Volvo 41B motor er lettere å finne brukt, og vil vel passe godt med rundt 200hk. 

20kn hørest litt skummelt ut på en båt med så kraftig kjøl, men har hørt om disse hastighetene før jeg, uten at det er noe jeg jakter. Vet du om de har ny integrert badeplattform/skrogforlengelse, eller gjort endringer på hekken/flaps?

 

 

enslagsgjest skrev 14 minutter siden:

Har sett at flere Sandvik har Steyr motor. Dette er en veldig kompakt og lett 6 sylindret motor. 

Kom over disse motorene ved litt googling her om dagen, så veldig fristende ut.

 

Rekke 6er gir jo en mykere gange enn rekke 4er. Men dessverre ikke sett noe slit brukt til salgs.

 

 

Link to post

Jeg har ikke noe konkret forslag til deg, men vi har en Yanmar 4LHA-HTP i vår Viksund 900. Den har 144hk. Vil tro den har omtrent samme vekt som din Sandvik. Maks fart hos oss er 15,5 knop. Vi kjører stort sett sakte, men av og til savner jeg litt mer krefter for å få den litt mer ut av vannet. Det jeg imidlertid savner mer er lyden og vibrasjonsnivået fra en sekser. Hadde det ikke vært for at den motoren vi har er "som ny" og utrolig god, så hadde jeg definitivt forsøkt å få tak i en sekser på 200-250 hk. Så mitt råd er å gå for en sekser. 

Link to post

@Verado Takk for tips! Noe stiv i pris da prisen er uten mva.

 

@Komodo Dine antagelser stemmer nok ganske bra. Vil tro det er litt mer løft og fart i din Viksund og kjenner godt følelsen av å ønske å ha maksfarten som marsj.

 

Fordelene med en 4er er jo vekt og bedre plass i motorrommet. Kanskje kan jeg utvide stikkøya som ligger på tvers forran mottorrommet også. Selv om dette krever mye arbeid. 100cm er litt snaut for en dobbeltseng.

 

Ulempene med en 4er mot en 6er er selvsagt den rolige "gangen". Min 6er Ford på 6L rusler og går på behagelige 2000-2100omdr. På masjfart. Heller ingen hyling fra turboen som jeg har hørt enkelte reagerer på i mindre motorer der de henter ut stor effekt på høyt turtall.

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
"LISE" skrev for 2 timer siden:

Har sett litt på disse. Dukker opp av og til bruke nanni er. Volum på like under 3L. Skulle gjerne hatt noe med høyere slagvolum, men det er kanskje litt "gammeldags" tenkning? Ellers virker de meget spennende og pålitelige. Registerreim?

 

 

20kn hørest litt skummelt ut på en båt med så kraftig kjøl, men har hørt om disse hastighetene før jeg, uten at det er noe jeg jakter. Vet du om de har ny integrert badeplattform/skrogforlengelse, eller gjort endringer på hekken/flaps?

 

 

 

 

Vet ikke årsmodell, men tipper 90tallet. Ikke ny plattform eller ombygget bunn. 

Steyr er et fint alternativ, og blandt de letteste. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Rytteren skrev 53 minutter siden:

Jeg har en 86 mod Sandvik 945 med en 2002 mod Cummins 5,9 rekke-6 med 220 hk. Solid motor med nydelig lyd. 

Dette hadde nok vært min favoritt om vi skulle byttet motor. Har inntrykk av at det er en av de bedre motorene som er å få.

 

Ellers så er vel Volvos 41 motor et alternativ. I så tilfelle ville jeg ikke hatt noe eldre enn en TAMD41P. Den ble vel produsert fram til 2005. A og B synes jeg er for gamle rett og slett. 

Link to post

hvis vekta er inkl gear så er den vel lettere enn både Forden til TS samt Cummins 5.9'ene referert til lenger opp...   Mener begge de havner rundt 700kg inkl gear...?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

6 cylindret dieselmotor

Direkte indsprøjtning

Vandkølet udstødningsmanifold af rustfrit stål (316)

Hydraulisk gear PRM750 med oliekøler - reduktion 1,09:1 - 1,45:1 - 1,93:1 - 2,56:1 - 2,90:1 - 3,95:1

Motorløfteanordninger med svingningsdæmpere

Instrumentpanel med temperaturmåler, voltmeter, omdrejningstæller med digital timetæller, olie trykmåler, tænding, alarm-knap og 4 meter ekstra kabel.

Dimension (LxBxH) 1083 x 635 x 727 mm

 

Link to post
Rytteren skrev for 7 timer siden:

Jeg har en 86 mod Sandvik 945 med en 2002 mod Cummins 5,9 rekke-6 med 220 hk. Solid motor med nydelig lyd. Den gjør ca 17 knop max, ved lett båt. Til vanlig ligger vi på 12-14 knop, jeg synes det virker som båten trives best der. Men det er fint å ha litt ekstra å gi på ved behov.

Erfarer det samme som deg når det kommer til fart, syntes den trives best rundt 14kn, men har jo ikke fått prøvd i høyere fart heller.

Ved et evt. motorbytte ville jeg nok siktet mot en marsjfart på 14-15 kn.

 

Ford 2726T er 498kg, og Twindisc 502 er 60kg i følge mine manualer.

 

Hadde selvsagt vært hyggelig med en motor som er litt lettere, men ikke et must om man får mer hk.

 

 

Link to post

Har fulgt med litt på finn på Sandvik 945 og ser det er veldig forskjellig hva folk oppgir som fart med de ulike motorer. Dette gjelder vel de fleste båter, da det er veldig varierende hva folk oppgir som fart. Maksfart på ferielastet båt er ikke det samme som tom og nysmurt båt. Skryteknoppene man har fått på GPS når man har 2kn medsjø kan man jo også bruke. Mine maksfarter ville da vært 12.5, 14,5 og 18,1. Den siste har jeg fått i et brøkdel av et sekund ned en stor dønning. Traff bunnen av dønningen og farten ble redusert til 10kn "opp" på neste

 

Men jeg tror også det er en del forskjeller i oppsett på båtene. Originalt ble den levert helt uten noe flaps, før de leverte den med en rund flaps på 10-15cm. Senere gikk de over til forlenget skrog/badeplattform og de siste modellene jeg har sett på finn har en forlenget flas som er litt mer firkantet i formen.

 

En annen ting er oppsette folk har på gir og propell i forhold til motor.
Selv har jeg 155hk ved 2400omr. 2:1 reduksjon på gir, og 22x22 vanlig 4-blader propell. 

Dette er langt fra et ideelt oppsett med båten nå tror jeg. Jeg får en slipprosent på over 40% i de aller fleste tilfeller, med groe/tung båt enda høyere.

 

Dette skyldes nok at båten er blitt tyngre og trenger mer skyv. Det er ikke plass til større propell, så løsningen måtte være å mindre reduksjon på giret og mer omdr. på propell, og ned med stigning. Evt. en propell med større areal.

 

Noen som er gode på slik teori her, og kunne gitt noen refleksjoner om hva ideelt oppsett av hk, omdr, gir reduksjon og propellstørrelse ville vært?

Link to post
"LISE" skrev On 18.11.2020 at 15.03:

Ford 2726T er 498kg, og Twindisc 502 er 60kg i følge mine manualer.

 

jeg finner at 698kg er et mer korrekt tall ... :confused:

 

Men uansett:  denne blokka ble levert med 155-200- og 300 hk , bla av Sabb Motor.    Ville undersøkt med noen med kompetanse på disse motorene ang bytteturbo+oppjustering  - det er kanskje enkleste måten å få 200 hk på ..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

`Ivar` har rett her angående vekten på motoren, den er nok i mellom 660-690 kg.

Du har en kjempemotor stående i kjelleren, ta en telefon til KD Trading og hør hva som skal til for å oppgradere den du har, det er en turboladet motor og da skulle det være greit å ta den opp i effekt.

du må muligens ha større turbo, andre injektorer og kanskje øke kapasiteten på kjølesiden(varmeveksler)....

Link to post
ivar skrev 1 time siden:

 

jeg finner at 698kg er et mer korrekt tall ... :confused:

 

Men uansett:  denne blokka ble levert med 155-200- og 300 hk , bla av Sabb Motor.    Ville undersøkt med noen med kompetanse på disse motorene ang bytteturbo+oppjustering  - det er kanskje enkleste måten å få 200 hk på ..? 

Screenshot_20201120-135321_Drive.jpg.762aeecf7183254127a0f501fc9c192e.jpg

 

Så på feil motor i boka. 518kg uten varmeveksler, oljekjøler og gir.

 

Ang. Oppjustering så er det nok mulig å tyne mer ut av den, men for store endringer må til for at jeg føler det lønner seg. Nevner intercooler, ombygning dieselpumpe, dyser osv. Itilegg er stemplene forskjellige, og 212hk+ har ekstra kjølekanaler i blokka (iallefall andre tilkoblinger. Hulrommene er nok der på alle modellene siden det er samme blokk)

 

 

M/S AIOLOS skrev for 5 timer siden:

Hvorfor ikke montere fast flapps siden motoren er god? Selv fikk jeg yanmarverkstedet til å støpe og montere slikt og båten kom opp av hullet sitt og fikk utnyttet motorkraften .

 Sandvik har en liten flaps, og som nevnt tidligere er det mange varianter av denne både fra fabrikk og hjemmelaget. Felles for alle er nok at løftet bak øker noe, men ikke noe revolusjonerende. Båtene er tundbygd og krever mye motor for å få fart. Også sensitiv til vekt hva jeg erfarer. 

 

Har planer om å forlenge flapsen noe, men må nok bytte motor om jeg skal marsje i 14-15kn.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...