Jump to content

Messing stuss og lokk på varmeveksler er løs - Mastervolt Whisper 8000 Strømaggregat


fernanda

Recommended Posts

Hei 

 

Vi har kjøpt en båt med et Mastervolt Whisper 8000 Strømaggregat ombord. 

Dette fungerer perfekt, men den messingstussen på varmeveksleren hvor lokket sitter festet er løs. Dette resulterer i at trykktanken tømmer seg, med vann rennende nedover varmeveksler og starter. 

Hvordan kan jeg feste denne stussen igjen?

 

Det kan kanskje virke som om den har vært presset inn i utgangspunktet?

 

 

20201110_195420.jpg

20201110_195432.jpg

 

 

Fernanda   :flag:

 

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hva slags materiale det er i selve tanken, men hvis det er samme type metall i både stuss og tank, burde det gå an å sølvlodde. 

Jeg fikk gjort dette på en varmeveksler som satt på en Mercruiser motor, og det ble tett. Måtte bare demontere delen, og ta den med til en som kunne sveise/lodde.

Link to post
Share on other sites

Beholderen er vel i støpt aluminium? Litt usikker på hvordan messingdelen er sammenføyd med beholderen, men en metode, som bla. brukes på rør i varmevekslere, er at de valses ut slik at røret stukes. Tipper det har vært gjort her også. Dette er nok ikke så lett å lodde. Da må man lodde messing med veldig tynt gods mot aluminium med veldig tykt gods. I tillegg vil det være forurensninger og korrosjon i spalten. I tilfelle må stussen demonteres slik at det kan slipes helt rent først. Jeg ville kanskje heller holdt en knapp på å lime den, f.eks. med et egnet epoxylim. Tokomponent epoxylim er en herdeplast som tåler brukbart med varme. 

Link to post
Share on other sites

Araldite er gode produkter. Det samme med Locktite. Hvilket produkt avhenger bla av spalten. Viktig å få det helt rent og avfette. Hvis spalten er trang kan du med fordel varme opp beholderen når du skal lime. Da flyter limet bedre ut, og du får vesentlig høyere styrke i limfugen. 

Link to post
Share on other sites

Supert, Komodo. Takk for gode svar.

 

Jeg er generelt litt skeptisk til å lime to forskjellige materialer, som i tillegg vil bli varme og kalde, så jeg er litt i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre her. Kunne aller helst fått festet dette mekanisk, for eksempel ved å gjenge opp aluminiumen og fått laget til en stuss som passet mellom og lokket, men det er ikke sikkert det heller er så lett...?

 

Uansett, takk for svar :-)

 

 

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jo, det lar seg sikkert gjøre. Men da må du jo ha plass til en slik overgang. Hvis du demonterer beholderen kan du sette den opp i en fresemaskin og bore opp hullet med et utboringshode til neste passelige rørgjengedimensjon. Så kjøper du en gjengestuss med riktige rørgjenger, kapper den og dreier den opp innvendig, og lodder på stussen til lokket i den. Det drar med seg litt jobb da...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...