Jump to content

Problemer med å fri ut clutch på Quick Balder ankervinsj


Sturee

Recommended Posts

Hei!

Hadde et uhell i sommer der vinsjen ble dratt for langt inn, og der ble den. Skal jo være autostopp her men den er koblet ut av forrige eier.  Lar seg ikke vinsje ut igjen så skulle fått koblet ut clutchen men denne sitter bom fast. Noen som har vært borti det samme, og har noen tips å komme med? 
Er altså lokket nr 26 som sitter fast og ikke lar seg rotereA921FC90-7656-4711-BEB4-E751BEA3EAD8.jpeg.176f6108028f3a7467133ae65dd88d98.jpeg

Link to post

Ønsker å få ut igjen tauet som nå er dratt inn forbi spleisen og dermed ikke lar seg vinsje ut igjen. Tenkte også å demontere Kabularet i samme slengen for å smøre opp med fett, som anbefales årlig på disse. I følge manualen skal man skru dette lokket (gypsy cover) ut først så skruen for å demontere, men har prøvd begge deler. Ellers skal det også bare være å skru dette lokket mot klokka for å fri ut clutch og bruke vinsj manuelt ved f.eks strømmangel. 
 

Link to post

Går motoren? Hva skjer når du kjører ut? 

 

Slik denne vinsjen fungerer så når motoren kjøres ut, så tar en tapp i "lokket" tak i blokka(21). Da står lokket stille, mens motoren fortsetter å kjøre, da skrues lokket løst, clutchen/kabularet slipper tauet. 

 

Etter litt tenking, fra sist jeg demonterte. Skrue, 27, er for å begrense hvor langt ut lokket skrues ut, når du kjører vinsj ut. 

 

Så hvis du kjører vinsj ut, til den slipper for frifall, løsner skrue 27. Så kan lokket skrues ut for hånd. 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post

Motoren lar seg kjøre noen få cm, men låser seg på tur ut og sikringen slår ut før den kommer så langt. får trekt den inn til kausa treffer gjennomføringen i skroget, da ca 3-4 cm ut igjen før motoren ikke orker og sikringen slår ut.

 

Har inntrykk i at vinsjen nå har dratt til clutchen med motorkraften, med kausa på tauet låst mot gjennomføringen? Kanskje den lar seg løse ut hvis jeg bruker både motorkraft og håndtaket?

 

Tusen takk for hjelpen så langt!

 

 

Link to post

Ja, mulig du får det til som du tenker.

 

Ellers så er det rød plast på ankerline som fører til at vinsjen stopper på vei opp. Det er sensor i den, og mottaker i gjennomføringen som fører til at vinsjen stopper i opp posisjon. 

 

Du ser å tappen nede til høyre på lokket i dette bildet. Den stopper lokket, mot blokka i bunnen når vinsj kjøres ut. Da stopper lokket, når vinsjen fortsetter å gå vil lokket skrues ut, clutchen slippe. 

 

Det motsatte skjer når vinsjen kjøres opp. Da treffer tappen blokka på andre side. Holder igjen. Clutchen strammes, lina trekkes inn. 

 

Egentlig enkel, genial patent. Litt ulik mange andre vinsjer som har et fast kabular. Lettere å forstå hvis du få skrudd litt på den 😄

 

Lykke til. 

Screenshot_20201120-120111.png

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post

Stemmer, er denne autostoppen som mangler på min, ledningene er klippet av ved gjennomføringen. Vinsjen virket ikke på grunn av defekt kontrollpanel når jeg kjøpte båten, så tipper de har mistenkt autostopp og klippa hele greia istedenfor å forsøke å reparere.

 

Tauet ligger fint som det skal, etter hva jeg kan forstå. Ganske sikker på det er clutch som er strammet for hardt etter din forklaring og måten det skjedde. 
 

forsøkte nå å kjøre ut vinsjen samtidig som jeg presset på håndtaket, men den rikker seg fortsatt ikke. Tør ikke presse mer på det noe spinkle kompositthåndtaket enn hva jeg nå gjør, da er det vel nøkkel i metall og lang arm som er løsningen? 

Link to post

Se om ikke det er noen med seilbåt i nærheten, og hør med de om å få låne en sveiv den bruker på vinsjene i seilbåten. De er kraftige, og knekker ikke. Jeg mener de har samme størrelse som du trenger.

Jeg tror også du skal dra ut den knappen på siden av kabularet for å frigjøre den. Prøv på det samtidig som du prøver å ta bort spennet med sveiva.

Link to post

@larsenigarasjen takk for tips! Skal se om jeg ikke kan få lånt meg en litt mer solid en. Tror disse knappene er for å aktivere/deaktivere frittfall funksjon, altså gjøre at clutchen ikke følger kabularet?

 

@shipahoy takk for tips, skal ta en titt på de en dag! Om ikke håndtaket holder, kan kanskje selve 8kanten sveises fast i en pipe og så kan jeg bruke latmannsarm til å løsne den, hadde vært kjekt å ha liggende uansett

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...