Sturee Startet 19.November.2020 Del på Facebook Startet 19.November.2020 Hei! Hadde et uhell i sommer der vinsjen ble dratt for langt inn, og der ble den. Skal jo være autostopp her men den er koblet ut av forrige eier. Lar seg ikke vinsje ut igjen så skulle fått koblet ut clutchen men denne sitter bom fast. Noen som har vært borti det samme, og har noen tips å komme med? Er altså lokket nr 26 som sitter fast og ikke lar seg rotere Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Har du nøkkelen del 28, så er det bare å skru opp. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sturee Svart 19.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2020 Fikk nettopp ny nøkkel i posten etter jeg knakk den første rett av i forsøk på å løsne den, sitter dønn 😅 har også forsøkt lette slag med hammer mens jeg legger press på nøkkel, men ikke sjans Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Det du kaller lokket er koblet direkte på akselen til motoren. Det lar seg ikke rotere når vinsjen er kjørt inn, og clutchen/kabularet er koblet inn, strammer mot ankerlina. Skal du demontere vinsjen så gjøres det med å løsne skrue 27. Men hva er det egentlig du prøver å oppnå? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 Ønsker å få ut igjen tauet som nå er dratt inn forbi spleisen og dermed ikke lar seg vinsje ut igjen. Tenkte også å demontere Kabularet i samme slengen for å smøre opp med fett, som anbefales årlig på disse. I følge manualen skal man skru dette lokket (gypsy cover) ut først så skruen for å demontere, men har prøvd begge deler. Ellers skal det også bare være å skru dette lokket mot klokka for å fri ut clutch og bruke vinsj manuelt ved f.eks strømmangel. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 (redigert) Går motoren? Hva skjer når du kjører ut? Slik denne vinsjen fungerer så når motoren kjøres ut, så tar en tapp i "lokket" tak i blokka(21). Da står lokket stille, mens motoren fortsetter å kjøre, da skrues lokket løst, clutchen/kabularet slipper tauet. Etter litt tenking, fra sist jeg demonterte. Skrue, 27, er for å begrense hvor langt ut lokket skrues ut, når du kjører vinsj ut. Så hvis du kjører vinsj ut, til den slipper for frifall, løsner skrue 27. Så kan lokket skrues ut for hånd. Redigert 20.November.2020 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 Motoren lar seg kjøre noen få cm, men låser seg på tur ut og sikringen slår ut før den kommer så langt. får trekt den inn til kausa treffer gjennomføringen i skroget, da ca 3-4 cm ut igjen før motoren ikke orker og sikringen slår ut. Har inntrykk i at vinsjen nå har dratt til clutchen med motorkraften, med kausa på tauet låst mot gjennomføringen? Kanskje den lar seg løse ut hvis jeg bruker både motorkraft og håndtaket? Tusen takk for hjelpen så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 (redigert) Ja, mulig du får det til som du tenker. Ellers så er det rød plast på ankerline som fører til at vinsjen stopper på vei opp. Det er sensor i den, og mottaker i gjennomføringen som fører til at vinsjen stopper i opp posisjon. Du ser å tappen nede til høyre på lokket i dette bildet. Den stopper lokket, mot blokka i bunnen når vinsj kjøres ut. Da stopper lokket, når vinsjen fortsetter å gå vil lokket skrues ut, clutchen slippe. Det motsatte skjer når vinsjen kjøres opp. Da treffer tappen blokka på andre side. Holder igjen. Clutchen strammes, lina trekkes inn. Egentlig enkel, genial patent. Litt ulik mange andre vinsjer som har et fast kabular. Lettere å forstå hvis du få skrudd litt på den 😄 Lykke til. Redigert 20.November.2020 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 En annen tin du må sjekke. ligger lina fint rundt kabularet som i bildet? Eller har den kilt seg? Det ligger en styring på baksiden, ikke synlig på dette bildet, som Lina kan snurre seg rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 Stemmer, er denne autostoppen som mangler på min, ledningene er klippet av ved gjennomføringen. Vinsjen virket ikke på grunn av defekt kontrollpanel når jeg kjøpte båten, så tipper de har mistenkt autostopp og klippa hele greia istedenfor å forsøke å reparere. Tauet ligger fint som det skal, etter hva jeg kan forstå. Ganske sikker på det er clutch som er strammet for hardt etter din forklaring og måten det skjedde. forsøkte nå å kjøre ut vinsjen samtidig som jeg presset på håndtaket, men den rikker seg fortsatt ikke. Tør ikke presse mer på det noe spinkle kompositthåndtaket enn hva jeg nå gjør, da er det vel nøkkel i metall og lang arm som er løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Se om ikke det er noen med seilbåt i nærheten, og hør med de om å få låne en sveiv den bruker på vinsjene i seilbåten. De er kraftige, og knekker ikke. Jeg mener de har samme størrelse som du trenger. Jeg tror også du skal dra ut den knappen på siden av kabularet for å frigjøre den. Prøv på det samtidig som du prøver å ta bort spennet med sveiva. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Du kan kjøpe et håndtak på Biltema https://www.biltema.no/batutstyr/bathengere/vinsjer/vinsjhandtak-2000043793 Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 @larsenigarasjen takk for tips! Skal se om jeg ikke kan få lånt meg en litt mer solid en. Tror disse knappene er for å aktivere/deaktivere frittfall funksjon, altså gjøre at clutchen ikke følger kabularet? @shipahoy takk for tips, skal ta en titt på de en dag! Om ikke håndtaket holder, kan kanskje selve 8kanten sveises fast i en pipe og så kan jeg bruke latmannsarm til å løsne den, hadde vært kjekt å ha liggende uansett Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.