Jump to content

Knekte bolter på fleksibelkobling

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

God morgen Hr. Karlsen!

Bolten du viser lider av utmattingsbrudd, nokså karakteristisk med restbrudd. Boltene har sitte så lengen at mye av karakteristikken som muligens andre vil hevde ikke er der, har forsvunnet. Men vi har den karakteristiske 'cup and cone'. Det er noen groper i bruddflaten. Dette er slik bruddflaten i et teststål vil se ut etter 'destructive testing'. Hos deg er grunnen sannsynligvis feil tiltrekkingsmoment paret med vibrasjonsutmatting (som følge av feil tiltrekking). 

Rense gjenger, lese monteringsanvisningen, nye bolter med korrekt moment. Job done.

Det ser ut som om gjengene nærmest bruddflaten er ganske nedslitt. Tror den bolten har sittet ganske løst etter hver og skranglet frem og tilbake til den fikk utmatningsbrudd som Hulda nevner. . . .

Jeg ville også sjekket gjengene i akselen om de er ødelagt. Du har kanskje vært litt heldig som ikke har fått den brukne bolten flyvende gjennom rommet . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hvis jeg forstår denne installasjonen riktig så er hydraulikkpumpa skrudd fast i skroget, og koblingen går inn på reimskifa i front av motoren. Stemmer det? Jeg vet ikke hvor vanlig dette er, men mange bruker reimoverføring til pumpa når den er skrudd i skroget. Det problemet du drar på deg med din montasje (forutsatt at jeg forstår deg rett) er at motorens vibrasjoner og bevegelse delvis tas opp av den fleksible koblingen. Jeg kan heller ikke skjønne annet enn at dette ikke er bra for veivakselen og opplagring. 

Roger jo skrev On 21.11.2020 at 17.43:

Fikk du rettet opp motoren i September?

Mulig du kjøpte en defekt fleksibelkobling ?

Ta kontakt med CENTA  i Sandefjord for manual og hjelp

CENTA Transmisjoner as
Kundestøtte

Breiliveien 49
3217 Sandefjord/Norway

+47-33483100 Phone
centa@centa.no

Fikk rettet opp i x-akse, y-akse er fortsatt litt skjev. Men dette er en annen båt :)

Komodo skrev On 21.11.2020 at 20.54:

Hvis jeg forstår denne installasjonen riktig så er hydraulikkpumpa skrudd fast i skroget, og koblingen går inn på reimskifa i front av motoren. Stemmer det? Jeg vet ikke hvor vanlig dette er, men mange bruker reimoverføring til pumpa når den er skrudd i skroget. Det problemet du drar på deg med din montasje (forutsatt at jeg forstår deg rett) er at motorens vibrasjoner og bevegelse delvis tas opp av den fleksible koblingen. Jeg kan heller ikke skjønne annet enn at dette ikke er bra for veivakselen og opplagring. 

Pumpa står montert på et stativ. Resten stemmer! Det er en relativt stor høytrykkspumpe på 140 liter eller deromkring, så man må nok til med 3-4 kraftige reimer skal man dra den rundt uten slur. Ser for meg at det må gi en ganske kraftig skjevbelastning på veivaksling.

NilsPils skrev On 21.11.2020 at 13.46:

Det ser ut som om gjengene nærmest bruddflaten er ganske nedslitt. Tror den bolten har sittet ganske løst etter hver og skranglet frem og tilbake til den fikk utmatningsbrudd som Hulda nevner. . . .

Jeg ville også sjekket gjengene i akselen om de er ødelagt. Du har kanskje vært litt heldig som ikke har fått den brukne bolten flyvende gjennom rommet . .

Er nok to løse bolter som har hatt seg en flyvetur igjennom rommet. Vi har lyktes med å lokalisere den ene av den :)

Karlsenkystfiske skrev for 8 timer siden:

Fikk rettet opp i x-akse, y-akse er fortsatt litt skjev. Men dette er en annen båt :)

mange baller i luften:thumbsup:

Ta kontakt med CENTA  i Sandefjord for manual og hjelp

CENTA Transmisjoner as
Kundestøtte

Breiliveien 49
3217 Sandefjord/Norway

+47-33483100 Phone
centa@centa.no

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...