Jump to content

Dårlig kjøling Yanmar 4JH2-HTE


Shorter-S

Recommended Posts

Siden jeg kjøpte båten så har jeg slitt med dårlig kjøling. Før tiltak så kom temperaturen opp i 90 grader ved ca 2500 omdr. Ved 3000 omdr rundt 94 grader. Eksostemperatur (målt med Nasa EX-1) ca 40 grader ved 3000omdr. Jeg har nå demontert, kontrollert og renset hele sjøvannsiden. Alle slanger og pakninger er skiftet. Nytt eksosbend og ny termostat. Kjølingen har blitt bedre, men ikke bra...Nå holder motoren stabilt ca 85 grader opp til 2800 omdr, øker til rett under 90 på 3000 omdr. Over 3000 så stiger temperatur til 92-94 grader. Eksostemperatur over 3000 omdr er nå 25 - 26 grader. Noen som har tips/erfaringer til hva mer som kan gjøres?

Link to post
Share on other sites

jørn skrev On 22.11.2020 at 22.21:

Hva med ferskvannsiden da, har du renset den? Lenge siden impeller har vært byttet på sjøvannspumpa?

 

Glemte å skrive at jeg også byttet impeller. Har ikke renset ferskvannsiden. Kjølevæske ser fin ut, så usikker på om det har noe for seg?

Link to post
Share on other sites

On 11/22/2020 at 8:40 PM, Shorter-S said:

Siden jeg kjøpte båten så har jeg slitt med dårlig kjøling. Før tiltak så kom temperaturen opp i 90 grader ved ca 2500 omdr. Ved 3000 omdr rundt 94 grader. Eksostemperatur (målt med Nasa EX-1) ca 40 grader ved 3000omdr. Jeg har nå demontert, kontrollert og renset hele sjøvannsiden. Alle slanger og pakninger er skiftet. Nytt eksosbend og ny termostat. Kjølingen har blitt bedre, men ikke bra...Nå holder motoren stabilt ca 85 grader opp til 2800 omdr, øker til rett under 90 på 3000 omdr. Over 3000 så stiger temperatur til 92-94 grader. Eksostemperatur over 3000 omdr er nå 25 - 26 grader. Noen som har tips/erfaringer til hva mer som kan gjøres?

 

Har du sjekka intercooleren også?

Link to post
Share on other sites

Mix skrev On 25.11.2020 at 15.26:

Jeg ville også sjekket sjøvannsinntak for dritt, skjell etc.

Sluseventil eller kuleventil som ikke åpner helt f.eks.

Det kan jo være dårlig gjennomstrømning fremdeles.

De fleste Yanmar motorer pleier å ligge temmelig stabilt rundt ca. 80 grader. De går egentlig ganske kaldt.

Har sjekket både sjøvannsinntak og filter, de er helt rene. Har skiftet slangene fra inntak frem til motor.

Link to post
Share on other sites

Andora skrev On 22.11.2020 at 22.39:

Er du sikker på at giver/instrument er riktig?mål med ir måler der hvor giver sitter å se om du får like målinger.

Har ikke kontrollert det, men når jeg kommer over 90 grader på instrument så kommer mye av sjøvannet ut som damp så ingen tvil om at temperaturen er i høyeste laget.

Link to post
Share on other sites

Ligger eksosutløpet over vannlinje slik at du kan se mengde kjølevann som kommer ut ?

Du kan ha vært uheldig og fått en impeller som slipper/slurer i vulkingen.

Det har tidligere vært problemer med noen serier impellere.

Kanskje sammenligne kjølevann mengde med en annen båt med tilsvarende motor.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har tilnærmet samme motor som deg (DTE). Disse var ikke orginalt utstyrt med tempmåler. Kun alarm.

Har selv montert uorginalt instrument og det ligger over 90 grader. Har sjekket med infrarød målepistol

og den viser normal temp på ca.80 grader.

Temperaturgiverne til Yanmar er heller ikke alltid til å stole på!

Jeg ville derfor sjekket nøye hva temperaturen egentlig er før jeg gjør andre ting.

Link to post
Share on other sites

rogeri skrev 17 minutter siden:

Har tilnærmet samme motor som deg (DTE). Disse var ikke orginalt utstyrt med tempmåler. Kun alarm.

Har selv montert uorginalt instrument og det ligger over 90 grader. Har sjekket med infrarød målepistol

og den viser normal temp på ca.80 grader.

Temperaturgiverne til Yanmar er heller ikke alltid til å stole på!

Jeg ville derfor sjekket nøye hva temperaturen egentlig er før jeg gjør andre ting.

 

Hvor måler du med den infarøde pistolen..?  termostathuset...?

Link to post
Share on other sites

Shorter-S skrev On 27.11.2020 at 20.42:

Har ikke kontrollert det, men når jeg kommer over 90 grader på instrument så kommer mye av sjøvannet ut som damp så ingen tvil om at temperaturen er i høyeste laget.

Jeg har selv mer damp nå enn om sommeren  på min Yanmar og der er alt i orden ifølge yanmarverkstedet. Min motor er en 4jh4te 75hk og 2012 modell. 

Link to post
Share on other sites

rogeri skrev On 28.11.2020 at 18.50:

Har tilnærmet samme motor som deg (DTE). Disse var ikke orginalt utstyrt med tempmåler. Kun alarm.

Har selv montert uorginalt instrument og det ligger over 90 grader. Har sjekket med infrarød målepistol

og den viser normal temp på ca.80 grader.

Temperaturgiverne til Yanmar er heller ikke alltid til å stole på!

Jeg ville derfor sjekket nøye hva temperaturen egentlig er før jeg gjør andre ting.

Kjørte en test tur på 3000 omdr i dag. Instrument viste ca 90 grader. Målte med IR flere steder. Det høyeste jeg klarte å måle var 80 blank. Målt på uttaket til defroster sløyfen, rett under termostaten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...