lassepelle Startet 24.November.2020 Del på Facebook Startet 24.November.2020 (redigert) Hei. Jeg har hatt mye vibrasjoner i båten i sommer og tok ut akselen for å bytte cutlasslager. Nå har jeg forsøkt å kontrollere akselen for kast men siden jeg er amatør må jeg ty til ekspertisen her inne :) Om dere ser bildet ser dere hvordan jeg har satt opp akselen og måleuret. Målingen på videoen er midt på akselen. ved propellen måler jeg 0,3 og ved klemflensen måler jeg 0,6. Antar at det er mm. Ser det ut som at jeg trenger ny aksel? Redigert 24.November.2020 av lassepelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 (redigert) nøden lærer naken kvinne å spinne. Jeg hadde flyttet tvingene nærmere hverandre , nå kan du få du heng på mitten, Og målt i begge ender og på mitten Det ble vist litt mye. du ser det bedst. Ebonita laget en enkel vogge. Redigert 24.November.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lassepelle Svart 24.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2020 Takk for svar. Jeg flyttet sveisetengene litt og fikk da 0,9 ved der konen begynner, 0,7 midt på og 0,9 ved klemflensen. Er de toleransene veldig ille? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 (redigert) 0,1 er på kanten helst mindre flytt litt fra hverandre mål snu akslen og mål skal da bli det samme avik. Er det ikke et verksted som har ruller i nærheten. Er bjelken rett? Redigert 24.November.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lassepelle Svart 24.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2020 Skal teste litt mer i morgen. Blir nok en tur til et verksted for kontroll. Men jeg ville teste litt selv for å se om akselen var helt kjørt. Er jo ikke gratis for ny 40mmx1600mm aksel hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 Kan ikke se at du får tilstrekkelig stabilitet til å måle <2 mm med avbildet opplegg. Det er bedre å sage en 'v'-fasong i et par finnérbiter, skru dem fast i et par klosser. Sett klossene fast i benken med tvinger/sveisetenger. Avstand rundt 1,2 meter. Avhengig av akslingens lengde. Da vil du oppnå et nokså nært prof. målenivå. Og da bør du vel ligge i området 0,05 mm til 0,1 mm. Det er i grunnen vanskelig å måle så små avvik. Bare et lite 'nikk' i overflaten vil gi stort utslag. Den gangen jeg klokket min egen aksling, var utslaget så lite at det i grunnen ikke var målbart. Men så har også cutlesslager og Volvo-kondom hos meg i overlevd 20 år, og kjører fremdeles. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 (redigert) Du har gott minne Roger, Dom här dockorna gjorde jag av ett par bitar fyrkants rör och några kullager efter ide från min amerikanske axelguru Keith Fenner. Man ställer dom på lagom avstånd på betong-golvet och en indikatorklocka emellan. Enligt Keith så får axeln slå max 2 thau dvs 5 hundradelar om jag räknar rätt... Ja dvs precis som Roger och Mäster Hulda säger..... givetvis! Redigert 24.November.2020 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 24.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2020 Det var et godt forslag med noen trebiter. Prøver meg litt til i morgen. Dere hører fra meg. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 24.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2020 Bare for å være sikker på mine måleresultater må jeg nesten spørre om skalaen på måleuret viser 10mm på en omdreining? Så når nåla flytter seg mellom feks 10-30 er det 2mm kast? Håper det var noenlunde godt forklart? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 Ja. 1 snurr = 10 mm. 0 til 10 = 1/10 mm. 1 strek = 1/100 mm. På 1 meter aksling bør du ikke lese mer enn 5/100 mm. Merk at deler av akslingen kan ha bøy. Derfor bør du også la akslingen ha litt overheng og måle konen i nærheten av mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 Der tar du vel litt feil? En omdreining på viseren =1 mm. Total vandring er 10 mm, mens en strek er 1/100 mm som du sier. Så det utslaget som vises i videoen er , 0,2 mm. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 Hmm. Om det er 0,2mm er jeg fornøyd men 2 mm er vel altfor mye? Er det en regel som sier hvor mye kast som er ok? Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 Legger forresten med et bilde av måleuret der skalaen er litt mer synlig :) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 25.November.2020 Del på Facebook Svart 25.November.2020 Om det er en regel vet jeg ikke. Men har alltid hørt at man bør ligge innenfor fem hundredeler. Når jeg har klokket mine akslinger har jeg brukt tre klokker/vippeur. Lagrer akslingen opp i v-blokker med en blokk i enden av akslingen og en hvor lageret er. Dette fordi jeg inbiller meg at på disse to stedene vil det ikke bli kast. Setter fast mothold i endene av akslingen slik at den ikke kan skyves i lengderetning. Plasserer klokke/ur på akslingen over v-blokkene så jeg ikke blir lurt når jeg tørner. Så er det bare å begynne. Om det blir nedbøying mot midten så tror jeg denne blir ganske konstant selv om man tørner. Det er jo ikke retthet man skal måle. -Husker jeg ikke feil så skal man lagre opp 2/9 parter fra endene hvis man skal måle retthet. Men hukommelsen, den er blitt ganske skrøpelig Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 25.November.2020 Del på Facebook Svart 25.November.2020 lassepelle skrev for 2 timer siden: Legger forresten med et bilde av måleuret der skalaen er litt mer synlig :) Da er det 100% sikkert: På den store skalaen er det 1/100 mm mellom hver strek, dvs 1/10 fra 0 til 10 osv. Den lille skalaen viser bare hele millimeter. Hvor stort kast som er akseptabelt tør jeg ikke si, men personlig tror jeg jeg kunne sovet godt med i alle fall 0,1 til 0,2 mm kast midt på akselen. Er det mindre enn 0,1 mener jeg det bør være helt innenfor. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 Takk for gode svar folkens :) Jeg har holdt på litt og det meste jeg får i kast er 0,2mm. Da friskmelder jeg propellakslingen min. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.November.2020 Del på Facebook Svart 25.November.2020 Olevine skrev for 11 timer siden: Der tar du vel litt feil? En omdreining på viseren =1 mm. Total vandring er 10 mm, mens en strek er 1/100 mm som du sier. Så det utslaget som vises i videoen er , 0,2 mm. Ja, du har rett. Hele vandringen 10 mm, 1 snurr på store viseren er 1 mm. Var nok litt trøtt i trynet i går. Og nå sitter pensjonisten med morrakaffen. Skamfull. Så hvis @lassepelle ikke merker noen vibrasjon, ikke unormal lagerslitasje eller lekkasje i pakkboks, så er det naturligvis greit. Det er jo dette med unormal oppførsel av utstyret som er symptom på at noe er feil. Så det er da det er viktig å finne feilen, og ikke mekke symptomet til evig tid. Eller prøve å finne en feil, om det ikke er et symptom :-) Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 Joda @Hulda det var veldig mye vibrasjoner i båten i sommer. Jeg klarte å tørrkjøre cutlesslageret når båten sto på land og etter det har det vært piping fra lageret under 1000rpm. Har også hatt mistanke om dårlig oppretting av motor og når jeg tok opp båten i høst kunne jeg løfte propellakslingen noen mm opp og ned i cutlasslageret. Når jeg tok ut akslingen var det mange gummibiter i forskjellig størrelse som lå mellom lageret og akslingen så jeg mistenker at det er roten til vibrasjon. Nytt cutlasslager skal inn ila vinteren og når akslingen installeres blir det tatt en skikkelig oppretting av motor også. Vibrasjonene var der fra 900rpm til 2500 og hele motoren sto og hoppet frem og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.November.2020 Del på Facebook Svart 25.November.2020 Ahhhh. Det du skal gjøre da, er å sjekke akslingen der den har gått i cutlesslageret. Hvor mye akslingen ev. er slitt. Gummi sliter myyye på stål. Skal kanskje lage en liten vibrasjons/opprettingsgreie og legge den på 'Byggingen av Hulda'. Ville det være noe? Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 Oooh det hadde vært helt supert :) Btw så var også cutlasslageret mer slitt i topp enn i bunn der akslingen kommer ut. Så en motoroppretting er nok på tide. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 Her er bilder av akslingen der den har ligget i cutlasslageret. De sporene kjenner jeg med fingertuppene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.November.2020 Del på Facebook Svart 25.November.2020 lassepelle skrev 1 time siden: Jeg har holdt på litt og det meste jeg får i kast er 0,2mm. Det kommer jo an på hvordan du har målt det. Jeg ville brukt noe ala de voggene @ebonita viste bilde av, og lagret opp akselen der den er opplagret i båten. Dvs. helt framme der klemflensen sitter, og bak der cutlesslageret går. Så ville jeg målt kast der propellen sitter, altså på konusen, og midt mellom opplagringene. Da ser du hvor mye den svinger ut på det meste når den sitter i båten. 0,2mm er mye kast, jeg ville neppe slått meg til ro med det. Men ut fra hva jeg forstår over har du muligens mer kast hvis du måler som jeg beskriver. lassepelle skrev 19 minutter siden: ... det var veldig mye vibrasjoner i båten i sommer. Jeg slet også med vibrasjoner i båten for noen år siden. Gikk da ganske grundig til verks, og avdekket da feil i flere ledd i drivlinja. Vurderte først å montere fleksibel kobling e.l., men etter å ha rettet opp skikkelig slo jeg det fra meg. Det eneste jeg ikke har rettet er propellen, men jeg vet jeg har noe å hente der også. Her er tråden om min oppretting: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 25.November.2020 Del på Facebook Svart 25.November.2020 lassepelle skrev 1 minutt siden: Her er bilder av akslingen der den har ligget i cutlasslageret. De sporene kjenner jeg med fingertuppene. De sporene gjør ingenting. Men har du målt diameteren? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lassepelle Svart 25.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.November.2020 Del på Facebook Svart 25.November.2020 Hvis du ikke mangler mer enn 4 hundredeler trenger du ikke bekymre deg for akselen. Du skal uansett ha litt klaring i cutlesslageret. At den er bananformet ville jeg bekymret meg mer for. Men det kan rettes. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.