Jump to content

Kast i aksel. Er dette målt riktig?

lassepelle

Recommended Posts

Hei. Jeg har hatt mye vibrasjoner i båten i sommer og tok ut akselen for å bytte cutlasslager. Nå har jeg forsøkt å kontrollere akselen for kast men siden jeg er amatør må jeg ty til ekspertisen her inne :)

Om dere ser bildet ser dere hvordan jeg har satt opp akselen og måleuret. Målingen på videoen er midt på akselen. ved propellen måler jeg 0,3 og ved klemflensen måler jeg 0,6. Antar at det er mm. Ser det ut som at jeg trenger ny aksel?

IMG_20201124_194812.jpg

Redigert av lassepelle (see edit history)

Kan ikke se at du får tilstrekkelig stabilitet til å måle <2 mm med avbildet opplegg. Det er bedre å sage en 'v'-fasong i et par finnérbiter, skru dem fast i et par klosser. Sett klossene fast i benken med tvinger/sveisetenger. Avstand rundt 1,2 meter. Avhengig av akslingens lengde. Da vil du oppnå et nokså nært prof. målenivå. Og da bør du vel ligge i området 0,05 mm til 0,1 mm. Det er i grunnen vanskelig å måle så små avvik. Bare et lite 'nikk' i overflaten vil gi stort utslag. Den gangen jeg klokket min egen aksling, var utslaget så lite at det i grunnen ikke var målbart. Men så har også cutlesslager og Volvo-kondom hos meg i overlevd 20 år, og kjører fremdeles.

Du har gott minne Roger,

Rulldockor_docka__f%C3%B6r_indikering_av_propelleraxlar_kast____IMG_0630.JPG.a757a86bdc63b1dbe008a862c37dbf02.JPG

Dom här dockorna gjorde jag av ett par bitar fyrkants rör och några kullager efter ide från min amerikanske axelguru Keith Fenner.

Man ställer dom på lagom avstånd på betong-golvet och en indikatorklocka emellan.

Enligt Keith så får axeln slå max 2 thau dvs 5 hundradelar om jag räknar rätt...

Ja dvs precis som Roger och Mäster Hulda säger.....  givetvis!

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Om det er en regel vet jeg ikke. Men har alltid hørt at man bør ligge innenfor fem hundredeler.

Når jeg har klokket mine akslinger har jeg brukt tre klokker/vippeur.