Jump to content

Kast i aksel. Er dette målt riktig?


lassepelle

Recommended Posts

Hei. Jeg har hatt mye vibrasjoner i båten i sommer og tok ut akselen for å bytte cutlasslager. Nå har jeg forsøkt å kontrollere akselen for kast men siden jeg er amatør må jeg ty til ekspertisen her inne :)

Om dere ser bildet ser dere hvordan jeg har satt opp akselen og måleuret. Målingen på videoen er midt på akselen. ved propellen måler jeg 0,3 og ved klemflensen måler jeg 0,6. Antar at det er mm. Ser det ut som at jeg trenger ny aksel?

 

 

IMG_20201124_194812.jpg

Redigert av lassepelle (see edit history)
Link to post

Kan ikke se at du får tilstrekkelig stabilitet til å måle <2 mm med avbildet opplegg. Det er bedre å sage en 'v'-fasong i et par finnérbiter, skru dem fast i et par klosser. Sett klossene fast i benken med tvinger/sveisetenger. Avstand rundt 1,2 meter. Avhengig av akslingens lengde. Da vil du oppnå et nokså nært prof. målenivå. Og da bør du vel ligge i området 0,05 mm til 0,1 mm. Det er i grunnen vanskelig å måle så små avvik. Bare et lite 'nikk' i overflaten vil gi stort utslag. Den gangen jeg klokket min egen aksling, var utslaget så lite at det i grunnen ikke var målbart. Men så har også cutlesslager og Volvo-kondom hos meg i overlevd 20 år, og kjører fremdeles.

Link to post

Du har gott minne Roger,

Rulldockor_docka__f%C3%B6r_indikering_av_propelleraxlar_kast____IMG_0630.JPG.a757a86bdc63b1dbe008a862c37dbf02.JPG

 

Dom här dockorna gjorde jag av ett par bitar fyrkants rör och några kullager efter ide från min amerikanske axelguru Keith Fenner.

 

Man ställer dom på lagom avstånd på betong-golvet och en indikatorklocka emellan.

 

Enligt Keith så får axeln slå max 2 thau dvs 5 hundradelar om jag räknar rätt...

 

Ja dvs precis som Roger och Mäster Hulda säger.....  givetvis!

 

:fishing:

 

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Om det er en regel vet jeg ikke. Men har alltid hørt at man bør ligge innenfor fem hundredeler.

 

Når jeg har klokket mine akslinger har jeg brukt tre klokker/vippeur.

Lagrer akslingen opp i v-blokker med en blokk i enden av akslingen og en hvor lageret er.

Dette fordi jeg inbiller meg at på disse to stedene vil det ikke bli kast.

Setter fast mothold i endene av akslingen slik at den ikke kan skyves i lengderetning.

Plasserer klokke/ur på akslingen over v-blokkene så jeg ikke blir lurt når jeg tørner.

Så er det bare å begynne.

 

Om det blir nedbøying mot midten så tror jeg denne blir ganske konstant selv om man tørner.

Det er jo ikke retthet man skal måle.

-Husker jeg ikke feil så skal man lagre opp 2/9 parter fra endene hvis man skal måle retthet.

Men hukommelsen, den er blitt ganske skrøpelig:sad:

Link to post
lassepelle skrev for 2 timer siden:

Legger forresten med et bilde av måleuret der skalaen er litt mer synlig :)IMG_20201125_081328.jpg.e2fd2ce41e01026a72441db45b785379.jpg

Da er det 100% sikkert:

På den store skalaen er det 1/100 mm mellom hver strek, dvs 1/10 fra 0 til 10 osv. Den lille skalaen viser bare hele millimeter. 

Hvor stort kast som er akseptabelt tør jeg ikke si, men personlig tror jeg jeg kunne sovet godt med i alle fall 0,1 til 0,2 mm kast midt på akselen. Er det mindre enn 0,1 mener jeg det bør være helt innenfor.

Link to post
Olevine skrev for 11 timer siden:

Der tar du vel litt feil? En omdreining på viseren =1 mm. Total vandring er 10 mm, mens en strek er 1/100 mm som du sier. Så det utslaget som vises i videoen er ,

0,2 mm.

 

Ja, du har rett. Hele vandringen 10 mm, 1 snurr på store viseren er 1 mm. Var nok litt trøtt i trynet i går. Og nå sitter pensjonisten med morrakaffen. Skamfull.

 

Så hvis @lassepelle ikke merker noen vibrasjon, ikke unormal lagerslitasje eller lekkasje i pakkboks, så er det naturligvis greit. Det er jo dette med unormal oppførsel av utstyret som er symptom på at noe er feil. Så det er da det er viktig å finne feilen, og ikke mekke symptomet til evig tid. Eller prøve å finne en feil, om det ikke er et symptom :-) 

Link to post

Joda @Hulda  det var veldig mye vibrasjoner i båten i sommer. Jeg klarte å tørrkjøre cutlesslageret når båten sto på land og etter det har det vært piping fra lageret under 1000rpm. Har også hatt mistanke om dårlig oppretting av motor og når jeg tok opp båten i høst kunne jeg løfte propellakslingen noen mm opp og ned i cutlasslageret.  Når jeg tok ut akslingen var det mange gummibiter i forskjellig størrelse som lå mellom lageret og akslingen så jeg mistenker at det er roten til vibrasjon.   Nytt cutlasslager skal inn ila vinteren og når akslingen installeres blir det tatt en skikkelig oppretting av motor også.  Vibrasjonene var der fra 900rpm til 2500 og hele motoren sto og hoppet frem og tilbake.

Link to post
lassepelle skrev 1 time siden:

Jeg har holdt på litt og det meste jeg får i kast er 0,2mm.

 

Det kommer jo an på hvordan du har målt det. Jeg ville brukt noe ala de voggene @ebonita viste bilde av, og lagret opp akselen der den er opplagret i båten. Dvs. helt framme der klemflensen sitter, og bak der cutlesslageret går. Så ville jeg målt kast der propellen sitter, altså på konusen, og midt mellom opplagringene. Da ser du hvor mye den svinger ut på det meste når den sitter i båten. 0,2mm er mye kast, jeg ville neppe slått meg til ro med det. Men ut fra hva jeg forstår over har du muligens mer kast hvis du måler som jeg beskriver. 

 

lassepelle skrev 19 minutter siden:

... det var veldig mye vibrasjoner i båten i sommer.

Jeg slet også med vibrasjoner i båten for noen år siden. Gikk da ganske grundig til verks, og avdekket da feil i flere ledd i drivlinja. Vurderte først å montere fleksibel kobling e.l., men etter å ha rettet opp skikkelig slo jeg det fra meg. Det eneste jeg ikke har rettet er propellen, men jeg vet jeg har noe å hente der også.

 

Her er tråden om min oppretting:

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...