Jump to content

Kast i aksel. Er dette målt riktig?

lassepelle

Recommended Posts

Når det gjelder opplagring av en aksling for å måle kast, er det alltids noen bedre metoder. De @ebonita lagde er jo helt perfekt. Om man ikke er perfekt, så var det for 100 år siden helt normalt å gjøre følgende: To klosser i eik. Sag ut passende 'V', slik at akslingen ikke klatrer eller slenger i 'V''en. Smør med fett, legg akslingen oppi og drei rundt. Slik målte man alt fra nokså grove greier og nedover til vanlige mellomakslinger for bil. For å måle en aksling en gang, helt greit.

Ta en del mål i området der cutless har slitt. Ligger du i snitt på 0,5 mm, helt greit. Merk at cutlesslagre og eks. Volvokondomer en del andre greier overlever på 'perfekt vannplaning'. Det vil si tilnærmet null friksjon. 

lassepelle skrev 58 minutter siden:

Legger ved et par bilder av klemflensen også. Kan den være med på å skape trøbbel her?

Ser du har samme flens som meg. Har du lest tråden jeg linket til? Der vil du se hvordan jeg gikk fram for å klokke opp flensen og rette den. I praksis så er det jo slik at alle produserte komponenter har avvik, det er bare snakk om hvor mye. Jeg vet ikke hvilken produsent denne klemflensen har, men jeg vet at det har vært et tema hos Sleipner med avvik på klemflenser. Derfor spesifiserer de også tiltrekningsmoment og rekkefølge på skruene. Dersom klemflensen kaster i flaten som treffer gearflensen har du to muligheter; enten plandreie den, eller måle feilen og shimse mellom flensene.

När jag fick klämflänsarna rättade hos Korsör propeller så satte dom upp en 2" axelstump i svarven och tog ner diametern till min propelleraxels diameter (1 3/4") och sedan i samma uppspänning så monterade dom klämflänsarna en i taget och drog till föreskrivet moment och sedan planade dom flänsytan.

Om det skall bli rätt...

Redigert av ebonita (see edit history)
ebonita skrev 32 minutter siden:

När jag fick klämflänsarna rättade hos Korsör propeller så satte dom upp en 2" axelstump i svarven och tog ner diametern till min propelleraxels diameter (1 3/4") och sedan i samma uppspänning så monterade dom klämflänsarna en i taget och drog till föreskrivet moment och sedan planade dom flänsytan.

Om det skall bli rätt...

Omtrent som jeg beskrev i den tråden jeg linket til altså :wink: 

Komodo skrev On 30.12.2013 at 21.17:

Deretter spente jeg opp klemflensen på en 40mm aksel

Så sjekket jeg at akselen "løp" både foran og bak flensen.

Mellom chucken og flensen var kastet ca 0,5 hundredeler.

bilde

Utenfor flensen var det litt dårligere, her var det 2-3 hundredeler. Prøvde å jukse inn litt, men slo meg til ro med at det var nøye nok :worry:

bilde

Så var det endelig klart for å måle flensen :wink:

Her var kaset ca 1/10. Valgte derfor å ta et renkutt for å få den plan. Utvendig på flensen og styrekanten var det ikke målbart kast, så det fikk være.

bilde

bilde

lassepelle skrev for 2 timer siden:

Hei. Takk for info. Sist jeg monterte klemflensen dro jeg til boltene med en "latmannsarm"?  Dro heller ikke noe spes mønster. Kan jo være at det også bidro til vibrasjon.

Begynn fremme mot gir, så bakover. Klemflensene er veldig "kilene" ikke mye som skal til før du kjenner vibrasjoner på grunn av feil tiltrekking.

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...