Jump to content

Lakk over maling på treverk

Fkk

Recommended Posts

Hei, har (eller holder vel fortsatt på med ) oppussing av båten kan man si. 

Så og si alt av plater var råtne så har tatt ut det meste og tatt inn litt nytt. 

De nye platene malte jeg bare med vanlig interiørmaling som var til overs og tenkte det sikkert var bedre enn ingenting, men ser nå i ettertid at jeg heller skulle kjøpt ordentlig lakk 😅 kom nokså raskt noe mugg, "synderen" var nok en madrass som hadde fått ligge litt lenge😓 

Er det mulig å bruke feks bengalac elns over det gamle eller må all maling fjernes først? 

Er det litt samme om man bruker olje eller lakk? Og er noe sånt å foretrekke? https://coop.no/sortiment/obs-bygg/bil-og-batutstyr-7c940832/olje-4ac7c74d/jotun-jotun-kokt-linolje-med-soppdreper/?variantCode=64683

Er ganske rått så vil tro soppdrepende er good shit 

Er forresten snakk om finer og lekter 

Er ganske grønn på dette så er en del learning by doing 😛

Fkk skrev for 5 timer siden:

kom nokså raskt noe mugg, "synderen" var nok en madrass som hadde fått ligge litt lenge😓

Det kan være lurt å investere i madrassunderlag, gjerne to lag av dette sørger for bedre luftsirkulasjon under madrassene og forebygger mugg.

Er det mulig å bruke feks bengalac elns over det gamle eller må all maling fjernes først? 

Er det vannbasert interiørmaling du har brukt, altså lateks- eller akrylmaling? I så tilfelle må alt det gamle bort. Skal du lakkere eller male over med oljebasert vil denne ofte kunne «koke opp» hvis malt oppå lateks- og akrylbaserte malinger.

Denne bør du ikke bruke under madrassene. Den herder jo forsåvidt, men blir aldri skikkelig hard, noe som vil resultere i at madrassen vil kunne henge fast etter en tid. Soppdreperen i olja er tilsatt fordi sopp elsker linolje, så soppdreperen er der for å hindre soppvekst i selve oljesjiktet. 

Etter du har fått av interiørmalingen (skraping med etterfølgende pussing er greie metoder) kan du avfette overflaten med aceton og male over med en oljebasert maling eller lakk. Forsåvidt det samme om du bruker lakk (transparent) eller en dekkende maling, så lenge den enten er oljebasert og har blank og avvisende overflate eller tokomponent og har blank overflate. Her tenker jeg nok det enkleste er enkomponent oljebasert maling eller lakk. F.eks. Bengalack som du selv nevner, eller trestjerners gulvlakk (oljebasert). Helst med silkematt/halvblank/blank overflate, da helmatt overflate trekker til seg dritt og dermed gir bedre grobunn for mugg/sopp. Det er vanskeligere å gro mugg på en helblank overflate, det er i alle fall min erfaring.

endeflatene er i stand til å suge opp mye.    Tenker da at det er bedre å mette de med olje/maling/lakk enn at de skal stå å trekke fuktighet i båten.  

Hakkanen, hva med å tynne ut første strøket for å få bedre inntrenging?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Terpentin kan blandes med oljer (typ. linolje) men ikke i maling, med mindre du har noe gammeldags linoljemaling da :smiley: Når det gjelder sopp og mugg så finnes det et produkt som heter antiparasitt som man kan grunne med, men vet ikke hvordan denne er å blande med maling...

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Fkk skrev for 4 timer siden:

Maling og lakk er vel å foretrekke over olje når det kommer til finer?

Jeg ville ha valgt maling eller lakk foran olje til kryssfiner ja. Og mater godt på i endene slik at disse forsegles helt.

ivar skrev for 4 timer siden:

Hakkanen, hva med å tynne ut første strøket for å få bedre inntrenging?  

Enig, det er ofte lurt, men vet ikke om jeg hadde brukt tid på det på plater som dette som ikke skal eksponeres for vær og vind. Her blir de liggende under ei madrass og får ikke brå temperaturforandringer eller andre ytre påvirkninger annet enn sakte oppvarming og litt høyere luftfuktighet nattestid. Så lenge platene er renpussede og avfettet vil selv utynnet maling/lakk få god nok heft, med mindre platene skal ut i vær og vind da, da er ofte tynning første strøket mer hensiktsmessig.

Wartsila skrev for 2 timer siden:

Når det gjelder sopp og mugg så finnes det et produkt som heter antiparasitt som man kan grunne med, men vet ikke hvordan denne er å blande med maling...

Gode gamle Antiparasitt er glimrende å blande inn i oljebasert lakk og maling utendørs og innendørs. Innendørs kun hvis dekket av lakk/maling uten dette i toppstrøket, man ønsker ikke sove i damp fra Antiparasitt om man har helsa kjær. Får man tak i Antiparasitt (eller enda bedre, Xylamon) er det gull verdt for å hindre råte og sopp i porøse materialer. Dessverre tror jeg man skal lete en stund for å finne dette i salg lengre, xylamonen ble forbudt rett etter årtusenskiftet, og Antiparasitt har jeg heller ikke sett for salg de siste 3-4 årene:nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...