Jump to content

Hvilken maling til bruk på treverk i båt?


Campingcruisern

Recommended Posts

Jeg holder på å bygge en benk for å ha baki båten under kalesjen. Skjelettet er bygd i vanlig konstruksjonsvirke (ubehandlet 2"4" skjært opp til 2" 2"). Dette tenkte jeg å lakkere .

Til å ha utenpå tenkte jeg bruke poppel kryssfiner som jeg skal male hvitt med ett eller annet. Men hva slags maling brukes til dette? Jotun Shipolin? Eller noe annet? Hvilken maling egner seg best til dette bruket og vil se penest ut til dette bruket?

 

2.jpg.a80ea029a704d37f8fbc728d6bda8611.jpg

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 32 minutter siden:

Hvorfor ikke bruke beis på uttrekksdelen .... du skal vel ha en solmadrass oppå kanskje

 

Ja skal ha en madrass i hvit skai. Smitter beis over kanskje? 🤔 Bør vel behandles siden treverket er ubehandlet. 

Redigert av Campingcruisern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I båt bør treverk behandles så ikke det blir sopp/ fuktskade av kondens. Jeg bruker som et minimum en terasse beis. Det blir også ganske fint på den uttrekk konstruksjonen du har laget.

 

skal du ha noen hjul på den uttrekk delen?

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Så jeg bør bruke en type terassebeis i forhold til fuktig mijø i båt?  En slik beis vil ikke smitte over på skai putene som skal oppå? 

 

Må enten ha noe hjul eller noen kraftige møbelknotter så det ikke skraper opp den nylakkerte dørken ja. 

Redigert av Campingcruisern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble jo lekkert. Tror ikke det blir noe problem med denne mot puter. Jeg har laget samme patent på en uttrekk seng i gjesterommet ombord. Jeg valgte hjul å det fungerer supert. Rommet har teppe på dørk så da var noe annet uaktuelt. Gummihjul vil ikke skrape på dørken.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...