Jump to content

Lagring/vinterkonservering av Merc EFI 115 hk 4-takter utendørs


Hooked

Recommended Posts

Hei

Skal lagre båten i hagen - Motor er Merc EFI 115 hk 4-takter (2020-modell)

Hva hadde du gjort før kulda setter inn?

Motoren er flusha etter nesten hver tur med det nye flush-systemet til Merc hvor du bare kobler til hageslangen og setter på vannet.

Har noen en god enkel oppskrift på å gjøre servicen selv/ innkjøp av servicekit til første års service? Eller er det bedre å levere motoren til et verksted og la dem ta seg av det?

 

Link to post
Share on other sites

Får ikke ferskvannskjørt hele motoren med "hageslange-flushing". Da må du f.eks. bruke "øreklokker" på kjølevannsinntaket på undervannshuset, og også kjøre motoren varm slik at termostaten åpner.  En annen ting er vel at Mercury forlanger at motoren blir  servet hos godkjent forhandler/verksted pga garantien? Var i alle fall sånn for noen år tilbake.

Link to post
Share on other sites

Om det er rett å ta vedlikeholdet selv, eller levere motoren å la dem ordne alt, kommer mye an på hva slags erfaring du har. Mitt inntrykk er at Mercury har gjort mye for å gjøre disse motorene lette å vedlikeholde, konkurrenten het jo i si tid Evinrude, som var <vedlikeholdsfri....>. Så hvis du har litt erfaring med vedlikeholde av motorer, og du har evne til å søke litt informasjon, som du gjør her og nå, så mener jeg det er greit å gjøre selv. 
 

Angående spørsmålet om garanti, så kan du jo høre med din forhandler. Jeg handler servicekittet hos forhandler. Tar vare på kvitteringer. Følger håndbokas anbefalinger. Og med det betrakter jeg det som OK. Samtidig så er vel målsetningen at motoren skal vare 20-30 år, så med det så tenker jeg den fungerer problemfritt de første fem årene. 
 

Mercury har også lagd instruksjonsvideo for å hjelpe deg. Regner med det de tenker privatfolk kan gjøre årlig vedlikehold. 

 

Link to post
Share on other sites

Uansett hvordan du flusher den bør den stå tiltet ned etterpå slik at alt vannet renner ut. På marianen hvor jeg har båten min i opplag ser jeg latterlig mange motorer som står tiltet helt opp, gjerne uten låsekloss/splint slik at det hydrauliske stempelet bærer hele vekten gjennom en lang vinter.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 35 minutter siden:

 

De kan unasett ikke ta fra deg rettigheter etter loven!

Vel, vanskelig å si. Men har du hatt årlig service hos forhandler, så stiller du uansett sterkt hvis noe skulle skje med motoren. Da har du alt ditt på det rene. Kan nok ellers få problemer med å bevise at du har gjort ditt og datt helt "etter manualen" på egen hånd, hvis noe skulle gå galt i garanti tiden. Er nok mange "vanskelige" forhandlere som ikke er lette å hanskes med i slike tvilsomme tilfeller. Har selv opplevd dette.

Link to post
Share on other sites

Hooked skrev On 1.12.2020 at 17.20:

Har noen en god enkel oppskrift på å gjøre servicen selv/ innkjøp av servicekit til første års service? Eller er det bedre å levere motoren til et verksted og la dem ta seg av det?

Siden motoren er så ny vil jeg anbefale deg å ta en prat med forhandleren du har kjøpt motoren av. Spør rett ut om det er ok at du tar servicen selv, og si at du ønsker å kjøpe det materiellet du trenger for å gjøre servicen. Hvis de setter seg på bakbeina er det kanskje smartest at du setter bort servicen til dem. Hvis ikke kan du få en lang og trøblete vei med å få gjennomslag dersom du får behov for å bruke garanti/reklamasjonsrettigheter de årene det er aktuelt. 

Jeg kjøpte en 100hk Merc overligger, og fikk aksept på å gjøre servicen selv på den motoren uten at det gikk ut over garanti. Vi ble enige om hva jeg skulle gjøre av serice, og kjøpte det jeg trengte av oljer osv. det første året der. Senere har jeg handlet lokalt pga. avstand, noe vi også var enige om. 

Link to post
Share on other sites

Den klossen som du kan vippe ut for å avlaste hydraulikken er for at stempelstanga ikke skal få en stor belastning når båten transporteres på veien. Dersom man kjører over en dump kan det bli en voldsom stor anslagsenergi som absorberes av hydraulikksylinderen, mye større enn den kraften sylinderen er beregnet for. Da kan stempelstanga bli skjev. Ellers enig med deg at det virker fornuftig å tilte ned motoren i opplag, men jeg vet ikke om det har noen praktisk betydning. At det blir noe problem for stempelet i hydraulikksylinderen tror jeg i alle fall ingenting på. Når motoren er tiltet helt opp er jo powerheaden foran vippepunktet, så lasten på sylinderen er nok ikke stor uansett. Skulle det vært noen konsekvenser med å lagre en hydraulikksylinder med last så måtte det jo være at sylindertetningene står under trykk. Har aldri hørt at det er noe tema heller. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 19 minutter siden:

Den klossen som du kan vippe ut for å avlaste hydraulikken er for at stempelstanga ikke skal få en stor belastning når båten transporteres på veien. Dersom man kjører over en dump kan det bli en voldsom stor anslagsenergi som absorberes av hydraulikksylinderen, mye større enn den kraften sylinderen er beregnet for. Da kan stempelstanga bli skjev. Ellers enig med deg at det virker fornuftig å tilte ned motoren i opplag, men jeg vet ikke om det har noen praktisk betydning. At det blir noe problem for stempelet i hydraulikksylinderen tror jeg i alle fall ingenting på. Når motoren er tiltet helt opp er jo powerheaden foran vippepunktet, så lasten på sylinderen er nok ikke stor uansett. Skulle det vært noen konsekvenser med å lagre en hydraulikksylinder med last så måtte det jo være at sylindertetningene står under trykk. Har aldri hørt at det er noe tema heller. 

Du har åpenbart mer greie på dette enn meg, så jeg bøyer pent av i trygg retning :) Hovedgrunnen til å tilte ned er i mine øyne uansett at man får tømt kjølekanalene for vann. For øvrig er de fleste Evinrude E-Tec utstyrt med en egen transportlås som er vesentlig heftigere dimensjonert enn den lille saken som skal avlaste stempelstanga. Der anbefales det å ikke bruke den lille avlasteren til veitransport.

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vår lokale Merc. forhandler påstod at garantien bare gjalt om dem utførte servicer. Om de har hjemmel for dette vet jeg ikke. Er jo bare en 6 hk så da koster vel servicer de neste 5 år mere enn motoren, men en 115hk koster jo betydelig mere så jeg hadde sjekket litt videre før jeg hadde gått i gang selv. ( vanlig service er dog ikke vanskelig )

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Den klossen som du kan vippe ut for å avlaste hydraulikken er for at stempelstanga ikke skal få en stor belastning når båten transporteres på veien. Dersom man kjører over en dump kan det bli en voldsom stor anslagsenergi som absorberes av hydraulikksylinderen, mye større enn den kraften sylinderen er beregnet for. Da kan stempelstanga bli skjev. 

 

Den klossen som man kan vippe ut er på min motor, Suzuki, IKKE noe man skal bruker under transport på vei da denne IKKE er beregnet til formålet. Det man da skal gjøre er å enten ha motoren nede (som er hva jeg gjør), eller bruke en 2 x 4" som man benytter på samme måte som denne "klossen".

Når båten ligger på sjøen så "subber" deler av undervannshuset i vannet (=groe) når jeg benytter denne "klossen" for å holde motoren tiltet opp så jeg lar motoren (når båten ligger i sjøen) være tiltet opp på hydraulikken. Ikke riktig i henhold til instruksjonsboken, men ikke noe problem i følge verkstedet som har servicen på motoren.  I følge manualen skal man benytte "klossen" og kjøre stemplene helt inn/opp for at disse ikke skal ruste. Aldri hørt at det har vært noe problem, men står så i manualen.

Redigert av Mouche (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...