Jump to content

Hvordan får jeg best mulig kjørelys for pengene?


Mastiff

Recommended Posts

Først: Jeg har sett mange nok tråder om dette her til å vite at det er enkelte brukere som hiver seg på med en gang "du blender andre", "få deg nattsyn" og så videre. Spar dere skrivingen og meg lesingen. Dette skal brukes senhøstes, om vinteren og tidlig på våren (til kanskje midt i mars) i noen områder der det eneste jeg noen gang treffer, er redningsskøyta når de driver med øvelser. Og de bruker flomlys som jeg bare kan drømme om å få råd til. Det er aldri noen andre ute mellom hytta mi og der jeg fisker kreps! Sånn, da var det sagt, men jeg regner ikke med at det hjelper så mye. Anti-lys-gjengen er helt klart uhyre hardnakket her. :giggle:

 

Så til saken: Jeg prøvemonterte en lysbjelke fra Jula til 2000 kroner (nedsatt fra 3000, og med påståtte 20 000 lumen, som det iallfall ikke var! :lol:) i går kveld ved å skru den i noen 36x98-bord og jekkestroppe den fast på taket, og så kjørte jeg fram og tilbake til byen med den. Men det funket ikke helt. Jeg ser land et stykke foran meg veldig godt, og skjær med litt høyde brukbart, men den lyser litt for høyt til å gi meg noe særlig lys på vannet 30-50 meter foran meg, som jeg var mest ute etter. Jeg må kunne se teinedobber og eventuelle ting som driver i vannet. Det kommer veldig lite på dekket, som dette bildet viser, så det er ikke det at jeg blender meg selv, men heller at det går litt for høyt.

 

128552246_1687409354753084_884081848601775765_n.jpg?_nc_cat=110&ccb=2&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=uQISCtbwA1cAX9DOaCg&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=6a07397cc6644c905bc2324dc26f62b2&oe=5FED67A4

 

Jeg har også montert et par arbeidslys til dekket (jeg tror ikke det blir noe problem å ta seg av krepseteiner i dette):

 

bilde.png.76c1fdd70cc57c76daac6650682d2ccc.png

 

Men med dem ser jeg selvsagt ingenting foran båten. Jeg prøvde også å justere lysbjelken litt ned, men jeg syns dette lyset er for samlet på kort avstand, så det ble heller ikke optimalt. Så jeg lurer på om jeg bør sette et nærlys foran i baugen og så bruke enten en fjernlys ledbjelke eller to vanlige fjernlys på taket. Jeg har strøm både til taket og til baugen her. Jeg kan jo stå på fremre styreplass når jeg kjører og ser da noe bedre, men det blir jo småkjølig om vinteren, så det er best med noe som lyser opp sånn at jeg kan se fra styrehuset. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg får mest mulig lysutbytte for pengene? Det må jo tåle sjø godt, særlig det på baugen, så noe med ledpærer og av aluminium er sikkert best.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en veldig kraftig lyskaster på båten. Den er god som søkelys for å finne staker og sånt og ikke minst ved tillegging i mørke. Men som kjørelys er også den temmelig ubrukelig.

 

Jeg tror kjørelys på båt er en temmelig vanskelig oppgave, ikke minst fordi det krever både lang rekkevidde og god spredning samtidig, pluss at vannspeilet og mørket "sluker" lyset.  Man får ikke samme refleks som fra veikanten og kjørebanen som når man kjører bil.

 

Men ellers er jeg enig i at en kraftig lyskaster kan være ganske praktisk på denne årstiden, ikke minst hvis du setter teiner . .

 

Jeg har en sånn halogenlampe på 170W. https://www.kent-marine.com/en/product/5795/searchlight-halogen-180cb-24-v-170-w.html

Den finnes nå med LED og bruker vesentlig mindre strøm (og koster dobbelt så mye). Og den passer nok dårlig for montering i åpen båt.

Link to post
Share on other sites

Antar du vil få best utbytte hvis du har mulighet for å sette opp en form for mast i baugen. Da kan du ha seriøst kraftig lys uten å blende deg selv alt for mye.

 

Finnes jo etterhvert mye bra og billig LED fra Kina. Ville søkt på Aliexpress og Ebay. Bruk f eks begreper som  

 

LED Floodlight

LED Floodlight Beam

LED Work light

etc

 

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20201202040842&SearchText=led+work+light

 

Da får du antakelig den typen lampe du er ute etter. Ulempen er selvsagt å få dette til å tåle litt sjøsprøyt, men hvis du er nøye med å tørke over dersom du får saltvannssprut, så bør dette kunne holde nokså lenge. Anbefaler å sprøyte forsiktig over alt annet enn reflektor/front med noe korrosjonshindrende, av type CRC, Tectyl el. Ville anbefale å heller gå for flere lamper enn å prøve å finne en enkelt som skal dekke alt. Jeg tror prisen stiger nokså mye når du går opp mye i ytelse. Men å få godt lys i området 30-50 meter forover tror jeg er helt kurant.

 

Så skjønner jeg at du er innforstått med at vi i lysmafiaen uansett ikke unner deg godt kjørelys når du er ute på fjorden en vinternatt alene i mørket:):crazy:

 

 

Link to post
Share on other sites

Har til gode å se båter med fungerende kjørelys og tror søkelys er veien å gå. Ikke heller på redningsskøytene fungerer lyskasteren i baugen noe særlig lenger frem en 30-50 meter. (Ihvertfall ikke på Bergesenklassen).

Et stort problem er også at med lys fra baugen fester man blikket nære båten og mister fokus på gjenstander lenger unna.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar og innspill!

 

@NilsPils Det var det med rekkevidde og spredning som gjorde at jeg tenkte på fjernlys på taket og nærlys på baugen. Eventuelt montere nærlys i baugen nå og så få råd til å sette noen fjernlys på neste høst.

 

@Napoli Den der har jeg ikke råd til på denne siden av vinteren, dessverre. 3000 er maks jeg kan bruke nå.

 

@omhI Noe sånt i baugen kanskje, i Flood (bredt)? https://www.norgeslys.no/products/rigid-sr6-marine

 

@HansH Jeg vil ha noe her i Norge, det tar for lang tid for ting fra Kina nå. Og en mast i baugen vil være i veien når jeg legger til.

 

@Kallethekid 50 meter er egentlig ganske brukbart, det gir meg tid til å slakke gassen eller svinge unna i 10-15 knop.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil vel si at kjørelys på sjøen er en uting og ren egoisme fordi det utvilsomt brukes for å øke farten utover det som er forsvarlig under forholdene. Noe annet er søkelys for å kunne orientere seg i trange farvann. Å påstå at 10.000 lumen ikke sjenerer noen, og dyrelivet inkludert er bare vås!

https://www.batliv.no/boot-2016/kjrelys-eller-ikke/162801

Link to post
Share on other sites

@Big Horn Lær deg å lese før du begynner å slenge med leppa...tastaturet. Man kan ikke sjenere folk som ikke er der! Og dyreliv? Det blir bare fjollete.

 

Edit: Og egoisme? Selvsagt er det egoisme! Jeg kjører båt av egoisme. Jeg kjører motorsykkel av egoisme. Hvem er det som ikke har egoistiske grunner til å drive med fritidssyslene sine?

 

Edit 2: Jeg burde ikke svart på denne over, når det er en som i en post om undervannslys drar fram at utelys forandrer bladene på bjørketrær, er sakelighetsnivået langt inne i kokoland.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Mastiff said:

@Big Horn Lær deg å lese før du begynner å slenge med leppa...tastaturet. Man kan ikke sjenere folk som ikke er der! Og dyreliv? Det blir bare fjollete.

 

Edit: Og egoisme? Selvsagt er det egoisme! Jeg kjører båt av egoisme. Jeg kjører motorsykkel av egoisme. Hvem er det som ikke har egoistiske grunner til å drive med fritidssyslene sine?

 

Edit 2: Jeg burde ikke svart på denne over, når det er en som i en post om undervannslys drar fram at utelys forandrer bladene på bjørketrær, er sakelighetsnivået langt inne i kokoland.

Selvfølgelig er lysforurensning kun en problemstilling for spesielt innvidde... My bad.🙄

Link to post
Share on other sites

Jaggu, jeg tenkte jeg skulle drodle litt om lys på båt:

Jeg synes det er vanskelig å få god effekt av dette. Nemlig å se gjenstander i sjøen i dypt mørke. Som regel blir strølyset sterkere enn refleksene fra gjenstander i vannet. Slik at nattsynet forsvinner. Selv den minste fuktighet i luften gir refleksjoner.

 

Så jeg bruker kun en håndholdt spot som jeg sjekker kort mot noe der jeg lurer på om det kan være noe i sjøen som gir "fare".

 

Om jeg skulle vurdere dette måtte det være å ha det lavt og langt fremme, som fels montert under toppen av baugen. Slik at strølys mot luftfuktighet er eneste problem. Det vil mao ikke treffe noe av båten. Men om en lyskilde der vil lyse opp gjenstander i sjøen slik at man ikke kjører over bøyer, ikke så sikker... det vil vel ofte være enten for lavt eller for høyt ettersom båten beveger seg og lyskjeglen vil lyse ned i bølger eller opp i luften...

 

Jeg har mest tro på et IR/varmekamera, men så gøy er det ikke at det er verdt de 50-80.000 NOK du må ut med for så bra utstyr...

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk merkbart bedre sikt der lyset traff, så jeg tror det er mulig å komme opp i det nivået av sikt jeg er ute etter (10-15 knops fart uten fare for å støte på noe). Det var småfuktig i luften i går, et par steder litt dis (ikke tjukt nok til å definere som tåke), men det skapte ingen problemer.

 

Og for IR så spørs vel om det er så forskjellig varmesignatur på en bøye og vannet om natta, når ikke sola varmer den opp. Det er vel mer sannsynlig at svaret er LIDAR? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev 1 time siden:

Vil vel si at kjørelys på sjøen er en uting og ren egoisme fordi det utvilsomt brukes for å øke farten utover det som er forsvarlig under forholdene.

 

Svært som det tar av her, da . .

Jeg har såvidt forsøkt med kjørelys på båten uten å forstå at jeg var en egoist og uten å øke farten av den grunn.

 

Faktum er at jeg føler meg tryggere uten, fordi jeg synes jeg får langt større overblikk når øynene har vendt seg til mørket. Med kjørelys blir nattsynet svekket og alt utenfor lyskjeglen blir dønn svart.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fullt linsebytte med monovision, -1,5 på høyre øye, som er leseøyet, så jeg kan jobbe med pc-en hele dagen uten å bruke briller, og langsyn på høyre øye. Men jeg merket nok dårligere nattsyn allerede før operasjonen, mener jeg å huske. Smått irriterende, for jeg har alltid hatt uvanlig godt nattsyn.

Link to post
Share on other sites

Lys på båten ja, vi som bruker båtene MYE hele året er glade i lys. Det jeg har finni ut at fungerer godt er en ledbar som nærlys og ett par "tusenmetere" som bryter lysveggen man får og da kaster det lyset langt som bare det. Kamerat har ca 70 000 lumen i nesa, jeg har "bare" 50 000 lumen på den båten jeg har mest lyst på 

 

Men det å kjøre med lys, det er en uting. Plotter og radar er fint, i tilegg til å kjøre på lysene i skjærgården. Men må innrømme at jeg blinker litt med lysene støtt og stadigt for å bekrefte at jeg er der jeg trur jeg er. 

Link to post
Share on other sites

70 000 lumen? Regner med at han trenger solkrem hvis han skal gå foran båten da. :giggle: Tusenmeter og led er nok en god kombinasjon, ja. Jeg skal prøve meg med et par tusenmetere (Biltemalyktene) som er nevnt over. Hvis jeg kan ha dem på taket, ville jo det vært det beste.  Da kan jeg skrå dem nedover sånn at de treffer passe avstand foran båten. Ellers setter jeg dem på baugen, det finner jeg ut med litt prøving og feiling. Så får nærlyset heller komme etter, til sin tid. Litt irriterende at da jeg flyttet for tre år siden og ryddet garasje og diverse annet, dumpet jeg fire stygge, men fugnerende tusenmetere. Riktignok H7, men jeg har en 10 mm2 strømkabel opp til taket, så den ville klart det uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...