Jump to content

Hvordan får jeg best mulig kjørelys for pengene?


Mastiff

Recommended Posts

Det er nok lys, til at man kan bli blenda på høylys dag. 

 

Men det er bekmørkt når han kjører til jobb 07:30 og hjem 16-17, hvis han må en tur til butikken litt tideligt på kvelden så er mørkere enn mørkt 

 

Folk får bare klage på at vi kjører med lys en gang i blant, om noen dager er det 1år siden vi mista en kamerat som kjørte hjem i mørket uten lys 

Link to post
Share on other sites

Fullstendig enig, så lenge man ikke blender andre, så syns jeg ingen trenger å blande seg. Men det er jo noen tydeligvis har dette med lys på båt som en kjepphest med uendelige mengder høy... Det gjelder ikke bare her på forumet, enkelte båtjournalister har også gått fullstendig i vranglås der.

Link to post
Share on other sites

Har man nok lys, holder det med ett blink på ett sekund en sjelden gang for å se det man trenger og se. 

 

Her i fjorden blei man mobba hvis man hadde lys tideligere, nå syns jeg nesten det virker som det er konkurranse om og ha mest lys på båtene. Vi har jo endel "fester" i båtene også, på med akterlyset når noen går ut for å pisse. Better safe than sorry 

Link to post
Share on other sites

Her i Mandal kan jeg ikke huske at det noen gang har vært snakk om det. De eneste båtene som kjører noe særlig i den mørke årstiden er jo yrkesbåter, som fiskere og redningsskøyta. Men ett blink iblant holder nok ikke, det ligger teinedobber overalt, og det driver en del dritt forbi her som har kommet fra elva. Ved forrige flom drev det en hel stabel av tømmerstokker nedover elva og ut i sjøen!

 

Link to post
Share on other sites

Om du sammenlikner med redningsselskapet så har de 24 volt tilgjengelig ombord og dermed åpner det seg mulighet for å bruke helt andre lamper fra de profesjonelle produsentene av slike systemer, spesialbygde for å benyttes som bauglys. Dette er ofte norsk- eller iallefall europeisk produsert utstyr. Ikke kjøpt på Alibaba.

 

Og de lumentallene som oppgis av asiatiske produsenter henger ikke på greip i det hele tatt med virkeligheten. Ofte kan du trekke fra en null.

 

Skal dette fungere bra så må du ha et lys med god spredevinkel og lang rekkevidde. Det må dessuten være innfelt i baugen på en måte slik at du unngår strølys på deler av båten. Kommer det strølys ombord blender lyset mer enn det gjør godt.

 

 

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Interessant, jeg ante ikke at de kjørte med 24V på skøytene. Men det har aldri vært noe i nærheten av en ambisjon å få noe sånt som de har, jeg er fullt klar over at det har en pris som sikkert er 50-100 ganger det jeg kan bruke. Redningsskøytene ble bare trukket inn som en sammenligning for å gjøre narr av antilysekstremistene. :giggle:

 

 

Og jeg handlet faktisk i Norge, på Jula, ikke fra Kina. Men det er tydlig at de heller ikke der holder det de lover, for den lysbjelken er ikke i nærheten av 20 000 lumen. Å trekke fra en null blir kanskje i overkant, men det kan iallfall deles på fire. Strølyset blir ikke noe problem for den fasongen båten min har, jeg kan sette et par kastere helt framme uten å få noe gjenskinn, og jeg kan også sette et stykke bak på taket, som bildet viste, var det ikke mye strølys der.

Link to post
Share on other sites

Har to lamper fra rigid og ett søkelys fra dhr, imponerer lite på svart hav, synes det er fremdeles vanskelig å få øye på ting som flyter i sjøen når det er helt mørkt. Staker med reflekser går fint, tømmer eller søppel er vanskelig å se. Er det helt rolig sjø så speiler sjøen ofte lyset bare rett opp i himmelen. Men nærmer en seg kai eller land så er det jo veldig fint med lys..

Link to post
Share on other sites

Han kameraten min, har 2stk sånne som det her og en 30 000 lumen ledbar under. Mikkemus oppsett, men det fungerer knallbra 

 

https://www.ekstralys.no/lumen-cyclops9-hp-godkjent-kraftig-rund-led-ekstralys

 

Man kan leke Jesus med disse "la det bli lys, så blei det plutselig dagslys" 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange løsninger som gir masse lys, uten å koste skjorta også, som kan kjøpes i Norge. Man kan f.eks kjøpe Biltema halogen 1000-metere (275,- pr stk), og kjøpe 75w ballaster med tilhørende pærer på ekstralys (1990,-). Det gir rundt 6000 reelle, brukbare, lumen pr lykt, omtrent dobbelt så sterkt som fjernlysene på bilen (om du har xenon fjernlys). 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 10 timer siden:

Har til gode å se båter med fungerende kjørelys og tror søkelys er veien å gå. Ikke heller på redningsskøytene fungerer lyskasteren i baugen noe særlig lenger frem en 30-50 meter. (Ihvertfall ikke på Bergesenklassen).

Et stort problem er også at med lys fra baugen fester man blikket nære båten og mister fokus på gjenstander lenger unna.

 

Dette er vel strengtalt bruksområdet til bauglyset(kort av stand), skal man lyse opp noe på lengre avstand brukes lyskaster på taket.

 

@Mastiff har du mulighet for å felle inn bauglys?

Jeg har brukt Hella sine, med halogen og bygget dem om til 75W xenon. Dette fungerer veldig bra med minimalt med blending.

 

Eika skrev for 1 time siden:

 

Man kan leke Jesus med disse "la det bli lys, så blei det plutselig dagslys"

Er han elektriker? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører ikke båt om natta, så vedr. lys/søkelys på båt skal jeg ikke uttale meg om. Derimot ser jeg at man, når man kjører bil - ofte blender ned svært seint. Og DET blender møtende trafikk. Det mange ikke tenker på er at sjåføren i møtende bil kan (høyst sannsynlig) har litt, noe, mye problemer med øynene sine (men ikke nok til at førerkortet bør innleveres), jeg har selv byttet begge linsene i øynene mine, + hatt netthinneløsning på begge øyne (var pr. definisjon blind), netthinnene ble festet med laser på Ullevål sykehus. Dette gjør at nattsynet mitt ikke er som det en gang var. Det er en del dårligere (jada - jeg bruker briller, avstandsbriller og lesebriller), synet mitt var "perfekt" før (har vært yrkesfotograf i ca. 45 år og stolte mye på synet mitt, øynene mine)

Så mht. mye lys........det er smart å bruke hue, både når man kjører bil - og båt.  

Link to post
Share on other sites

Har en nyere Volvo med Bi Xenon som er en drøm å kjøre med under de fleste forhold.
Men er det mørkt og svart våt asfalt så forsvinner det veldig mye lys så kan se for meg at det er krevende å lyse opp svart hav.

Har så vidt begynt å undersøke litt forskjellige LED barer og har funnet en i fra Strands som lyser hele 40m bredt på 10m samtidig som den lyser langt nok.
Ikke var den så dyr heller...2300kr på den lokale delesjappa
 

Mange LED barer lyser etter mitt hode alt for smalt da det virker som det er mest om å gjøre å måle 1 lux lengst mulig unna,
10 meter brede på lyset 10-15m foran bilen er det vanlige på led barer til 2000-3000 kroner
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Eika Det er noe av det råere jeg har sett. Hadde jeg hatt god råd, ville jeg kjørt fire sånne ved siden av hverandre på taket og vært ferdig med problemet. :giggle:

 

@Napoli Det var virkelig en interessant variant! Vet du noe om hvordan lysbildet er på de der? Er strålen brukbart samlet på de første meterne, så de kan brukes som fjernlys på taket, eller vil det gi for mye strølys på dekket? Jeg ser jo at den er smalere enn Xenon-varianten til Biltema med orginalpærene, men blir ikke lys bildet annerledes med Xenon i? Saken er at hvis de kan stå på taket, kan jeg etter hvert sette noen spredere framme på dekket til å lyse på de nærmeste 50 meterne. Formen på taket kan du se på dette bildet, det er langt i forhold til styrehuset (stikker vel en halvmeter lenger fram enn vindskjermen) og skråner ytterst. Men bakerst, mot lanternefestet vil jo taket fungere som bremmen på en caps:

 

bilde.png.54de956f311cf906cab97fbc254cec39.png

 

@TrikkerN Lønning Jeg kan montere lykter på baugen, foran luka til dekksrommet (der det står et batteri til teinehaleren som kan gi kortreist strøm til lyktene). Det blir jo en variant av å kjøpe de fra Biltema, men jeg vet ikke om det er mye forskjell mellom dem. Og alle vet jo at da Gud sa bli lys, hadde dere hele opplegget klart.  :lol:

 

@altera mulier Dett er mange som er sånn, ja. Jeg har alltid vært nøye på å blende, og bilen jeg har hatt de siste årene blender automatisk ned så lett at den faktisk reagerer på sitt eget lys i større skilt.

 

@pipe 2013 XC60 her, som du ser over. Den klarte å trekke båten med hengeren på rundt to tonn fra Trondheim til Mandal, selv om den ble god og varm oppover Drivdalen. På bildet har den kommet til topps og tatt seg en hvil for å kjøle seg ned litt. Og ja, de bixenonlysene fungerer ypperlig. Bedre enn da vi hadde Chevrolet Suburban med fire ekstralys ved siden av hverandre - to tusenmetere og to spredere, med 110 watts pærer. Hvor bred er den Strands-lysbjelken du ser på? Og det er jo ikke bare bredden som betyr noe, det bør jo være en viss høyde på lyset også. I motsetning til en bil vil jo en båt gjerne duve litt opp og ned, og det er jo greit at ikke alt lyset går rett til himmels eller rett ned i bølgene. Derfor ser jeg for meg at såkalt "pencilbeam" er ganske ubrukelig til dette.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Har du en våt drøm om å bli "lysets herre" kommer du langt om du kjøper en slik: (Ser at ebaypris er "halv pris av norsk pris", men usikker på norsk toll, moms mv.)

 

https://www.ebay.com/itm/Rigid-Industries-RDS-Series-PRO-54-LED-Curved-Light-Bar-Spot-White-Body/132505486079?epid=7006904250&hash=item1ed9f142ff:g:YbwAAOSw8i9ahMIk

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev On 3.12.2020 at 9.13:

@Eika Det er noe av det råere jeg har sett. Hadde jeg hatt god råd, ville jeg kjørt fire sånne ved siden av hverandre på taket og vært ferdig med problemet. :giggle:

 

@Napoli

 

Med 4 sånne på taket så lyser du opp hele båten og ser ikke en drit, monter lysene i baugen så blir det plutselig en liten revolusjon. Jeg skal aldri ha kjørelys montert på taket noe mer, hvis ikke styrehuset er meget langt fremme, får heller bare se litt dumt ut med alt montert i baugen 

Link to post
Share on other sites

@Eika Formen på taket mitt (med lang utstikker, som ei skyggelue) gjorde at det ble veldig lite strølys på dekket da jeg hadde lysbjelken rett bak knekken. Men jeg skal prøve ut både takmontering og montering på fordekket før jeg borer et eneste hull. Jeg landet på fire ekstralys fra Biltema, som jeg har bestilt xenon-sett til fra Alibaba, av en type @Napoli anbefalte som grei kvalitet. Dermed får jeg fire ganske kraftige lykter for så vidt over den prisen jeg betalte for den lysbjelken fra Jula som jeg ikke var fornøyd med.

 

Som bildet viser, kan jeg sett to stykker foran luka på dekket. Hvis jeg skal ha flere der, må jeg nok sette to på selve luka, sånn at de ikke smeller i fortøyningsfestet når jeg åpner den, eller så må jeg lage en slags brakett for å ha fire foran luka. Men mer sannsynlig er vel en kombinasjon, med to på lanternebylen som lyser langt fram, og så to på dekket framme som lyser litt mer nedover. Men jeg regner med å bruke en lang kveld på å eksperimentere. Hvis bare kulingen og regnet kan gi seg...

 

1334024433_MadMaxwithlobsterpots.jpg.f2b861765d173c0993729a15f0c75142.jpg

 

 

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...