Jump to content

Yamaha 30hk med vann inni. Kan bli fikset?


Joan  G

Recommended Posts

Hei.

 

   Jeg har kjøpt en brukt båt med Yamaha 30 hk 96 mod og henger fra en over 70 år gammel mann som har satt, at alt er ok med motoren, kjørt bare i fresk vann og har bare "en liten brud i batteri kabel og hvis dette er fikset vil starte veldig enkelt". Han har byttet starter på motor. Motoren var ikke startet i siste 2 år. De var vann inni motor.

Betalt 12000 kr for motor.

Jeg har ikke erfaring med båten men jeg liker å skrue.

Skal jeg bruke tid og penger for å reparere motoren? Kan bli fikset? Tips?

 

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Redigert av Joan G (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oi. Det så ikke så bra ut. Ikke bare med motorer som ikke har vert i bruk på en stund. 

 

Spørsmålet er jo hvorfor det er kommet vann i nedre sylinder. 

Kan det ha kommet inn gjennom luftinntaket? Hvordan ser det ut når du kikker inn i veivhuset? Vann, rust?

 

Hvordan så pluggen ut på den nedre sylinderen, sammenlignet med de to andre? 

 

Kan du dreie motoren rundt ved å dreie på svinghjulet? Eller står det fast-låst?

 

Før jeg ville brukt mye penger ville jeg rengjort alt, og så tatt en kompresjonstest. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har iallefall utenpårust på nederste veivstake-spørsmålet er om du har fått rust i lagerbane. Kanskje er du heldig og har unngått det. Har du rust i lagerbane er løpet kjørt eller du har mye jobb og utgifter. (Har motoren pressede lagre eller løse som kan skiftes lett?)

Nederste forgasser er stor sjans for at den er så full av korrosjon og vann at den er kaputt. Ta en duganes rens og prøv.

 

Så eg ville gjort følgende: Rens opp forgasser og innsug. Spray masse rustløser i og på veivstake/lager. Turn rundt for hånd og få inn olje på lager.

Prøvestart. Går den uten stygge lagerlyder så kan du være heldig og ha motor.

Hvis ikke ville eg funnet ny motor/evt. sett etter ny brukt powerhead komplett.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skrotnisse skrev for 2 timer siden:

Jeg ville plukket motoren fullstendig. Veivlagrene bør sjekkes , alle som en....

Jeg ville ikke plukket motoren fullstendig ned.

Hvis veivlagerene er dårlige, så må veiva demonteres, for å presses på nye lager.  En jobb som er alt for kostbar på en slik motor. Bare kostnaden på et komplett pakningsett, er mest sannsynlig høyere en verdien på motoren. 

Jeg ville rengjort. Sprayet penetrerende olje i sylindre, og mot veiv-, og råde-lager. 

Mest sannsynlig godt nok. 

Hvis veiv-, og råde-lager er ødelagt, så er motoren skrot. 

Som nevnt nedenfor, rengjør forgassere(eller i det minste drener flotør-kammer), pumpe på primer-blæra for og fluche fersk bensin inn i forgasser.

Lettvint å skru mange ting fra hverandre. Men det fører også til kostnader med nye pakninger. 

Lykke til. Tenker dette blir bra jeg 👍

Link to post
Share on other sites

Oi. Ja ser ikke bra ut på de siste bildene. Rustvann ut fra sylinder/pluggen å. Samtidig med lav kompresjon, så er det noe dårlig der. 
 

Det er jo en grunn til at det er kommet vann inn, som fortsatt er ukjent. 

Har motoren vert under vann? Syns det var mye rust under svinghjulet å. Hvordan er det med tenningsanlegget? Har du gnist?

 

Kanskje dårlig topp-pakning som har ført til vann i sylinder?

 

Ja, Skrotnisse, mulig å bytte veivalger på endene, de andre er lette å kontrollere, vanskelige/kostbare å bytte. 


Som S/Y Vega sier, så er nok ikke motoren god som selger sier. Smart å sende han noen bilder å. 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Sørlandet2 said:

Oi. Ja ser ikke bra ut på de siste bildene. Rustvann ut fra sylinder/pluggen å. Samtidig med lav kompresjon, så er det noe dårlig der. 
 

Det er jo en grunn til at det er kommet vann inn, som fortsatt er ukjent. 

Har motoren vert under vann? Syns det var mye rust under svinghjulet å. Hvordan er det med tenningsanlegget? Har du gnist?

 

Kanskje dårlig topp-pakning som har ført til vann i sylinder?

 

Ja, Skrotnisse, mulig å bytte veivalger på endene, de andre er lette å kontrollere, vanskelige/kostbare å bytte. 


Som S/Y Vega sier, så er nok ikke motoren god som selger sier. Smart å sende han noen bilder å. 

Var ikke vann i sylinder, har kommet bare når jeg begynte å vaske. Jeg har vasket god, smøret med blandig olje og nå jeg har kompresjon på 4,5 bar ned , 5 bar i mid, 5,2 bar opp.

De var vann inni men kansje har "kommet fra bensin tank sier førige eier" eller var under vann.

Jeg har prøvt å snakke med selgeren men han har ikke penger nå, bare i noe uker, kansje...og bare 10000 kr , ikke 12000 kr.....useriøs og derefor jeg prøve å fikse motoren hvis er mulig og er ikke en stor investering.

Jeg har åpnet forgassere............trenger ny.......alle tre.

 

 

17.jpeg

18.jpeg

19.jpeg

Redigert av Joan G (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Koster penger gjør det uansett. Men om selger ikke har penger er det kanskje like godt å fikse selv? Du må uansett bestemme deg før du gjør noe mer, du får ingen erstatning for det du har gjort selv. 

 

Forgasserene kan muligens reddes med en god rengjøring. Det må nok ultralydvask til. Kompresjonen burde være god nok til å få start, kanskje stempelringene løsner når den får kjørt seg litt. Jeg ville inspisert tenningsdelene for tegn på drukning, det er stor forskjell på vann i bensin og motor under vann. 

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, index said:

Koster penger gjør det uansett. Men om selger ikke har penger er det kanskje like godt å fikse selv? Du må uansett bestemme deg før du gjør noe mer, du får ingen erstatning for det du har gjort selv. 

 

Forgasserene kan muligens reddes med en god rengjøring. Det må nok ultralydvask til. Kompresjonen burde være god nok til å få start, kanskje stempelringene løsner når den får kjørt seg litt. Jeg ville inspisert tenningsdelene for tegn på drukning, det er stor forskjell på vann i bensin og motor under vann. 

 

Kan du forklare litt hva jeg skal sjekke til tenningsdelene?

 

Hva er forskjell på vann i bensin og motor under vann? Er ikke rust i elektrisk anlegg(kabel og kontakter).

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestemt å stoppe reparasjon til motor, fordi som mange de sa her, jeg har ikke garanti at denne motoren vil virke som den skal.

 

Jeg har kjøpt båten med en uke siden(båt med motor og henger), har jeg rett å returnere båten fordi motoren virker ikke?

Avtalen er med "motor som virker som den skal" men vi har ikke skrevet kontrakt, jeg har bare noe melding på telefon.

Selgeren vil ikke å ta båten tilbake, han vil bare å ta motoren å returnere 10000 kr, men usikker når.

Redigert av Joan G (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er vel om du har kjøpt en pakke, eller om det kan argumenteres for at du kjøpte motoren i tillegg. I så fall ville jeg krevd å få hele kjøpesummen for motoren tilbake. Har du kjøpt en pakke til en ok pris er kanskje ikke 10k i avslag så ille. Hva slags båt og henger er det og hva er tilstanden på det? Kan det være verdt å spandere en bedre motor på? Eller ta 10k og selg motoren som delemotor. Solgte nettopp en over 20 år gammel 30hk autolube som riktignok startet, men bare gikk på 2 sylindre for 5000. 

Redigert av DeepFu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som kjøper/forbruker har du en del rettigheter. 

Selger har plikt å gi korrekt informasjon. 

Hvis produktet sviker fra det selger hevder, så har du en del rettigheter. 

Så hvis han hevder motoren fungerer, og den ikke gjør det, så kan du en del krav.

Mer informasjon her. 

https://www.forbrukerradet.no/cause-for-complaint/

Link to post
Share on other sites

Båten er en Kavaler 444 dc, 70`taler og prisen var 9000 - 10000 kr med frakt inkl.(er i god stand) Frakt ca 85 km.

Hengeren er en Tredal fra 1982, 600 kg total vekt, trenger ny dekk og hjullager, pris var 5000 kr.

Motor i god stand kjørt i fresk vann 12000 kr.

Pakke pris 25000 kr.

 

Jeg var interesert bare i båten først, etterpå i motor og henger å.

 

Har jeg 14 dager retur rett?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva du har av retur rett. 

Men tidligst mulig kom i kontakt med selger, og prøv å finn god løsning er vel mitt råd. 

 

Problemet er hvis selger ikke vil innrømme feilinformasjon, og ikke vil komme til grei løsning. 

 

Da hjelper det lite hva du har rett på. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...