Jump to content

Rust på verktøy.

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har fått rust på verktøy jeg har hatt liggende i båten (og i bua). Det er noen trekkere og tenger av div. typer. Noe av verktøyet er så rustet at jeg ikke tørr legge ut bilder av det. Er det noen her inne som vet hvordan jeg kan få bort rusta. Jeg har fått tips om eddik (hvit 7%) som jeg prøver litt nå. Vet ikke om jeg er helt fornøyd med resultatet.

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

per-pusling skrev 12 minutter siden:

Eg har god erfaring med å bruke elektrolyse til denne type rustfjerning

Hvor får jeg utført det? Har ikke sånt noe hjemme :nonod:

Fjordland skrev 4 minutter siden:

Saltsyre blandet 50/50 med vann gjør nok susen. Evnt annen syre du har på lur.

Settes inn med olje etterpå slik det bare metallet beskyttes

Hvor får jeg kjøpt saltsyre? Eddik, som jeg prøver meg på, er vel også en syre??? :worry:

Fjordland skrev 34 minutter siden:

Saltsyre blandet 50/50 med vann gjør nok susen. Evnt annen syre du har på lur.

Settes inn med olje etterpå slik det bare metallet beskyttes

Husk saltsyre tømmes i vann, ikke vann i saltsyre

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

35% saltsyre utblandet 50/50 eller sterkere gjør susen. Saltsyre får du i hvilken som helst jernvarebutikk eller byggvareshop.

Men skal du tynne den ut, så husk:

Syre i vann går ann

Vann i syre blir uhyre.

Gjør du dette feil, kan det sprute godt med syre!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Martine29 skrev 55 minutter siden:

Prøv å legg dem i en liter Cola og se hva som skjer....

Det skal jeg prøve :thumbsdown:

Lars H. skrev 43 minutter siden:

Saltsyre får du i hvilken som helst jernvarebutikk eller byggvareshop.

Kjøper hos Byggmakker i morgen :thumbsdown:

Honduras skrev 6 minutter siden:

Ferrobet rustvask har jeg brukt med godt hell på en tykkelseshøvel jeg fikset opp, og som hadde overflaterust på fresebordene. Ble nesten som ny...Selges hos mange byggvareforretninger etc.

Kjøper det også i morgen :thumbsdown:

Jeg har vært sløv mht å passe på verktøyet mitt, synd å måtte kaste det, men bedre om det kan reddes og brukes videre :smiley:

Takker for all hjelp.

altera mulier skrev for 5 timer siden:

Jeg har fått tips om eddik (hvit 7%) som jeg prøver litt nå. Vet ikke om jeg er helt fornøyd med resultatet.

Eddik er både miljøvennlig, ufarlig og effektivt! Men 7% er for tynt, gå heller for 35%, da skjer det saker. Cola kan du glemme. Virkestoffet i cola for å løse opp rust er sitronsyre, men den er ikke konsentrert nok til å konkurrere med 35% eddik. Saltsyre som nevnt over er jo også veldig effektivt, men langt mer skadelig om du søler. 

Problemet etter en slik behandling er at det blir helt rent stål, helt uten en passiverende oksidhinne, så det ruster bare du ser på det etterpå. Du kan selvsagt olje det, men da blir det jo klissent å udregelig å jobbe med. Jeg foreslår heller å spraye over det med en boks primer fra Biltema https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/primere/rustbeskyttelsesprimer-2000028154 

Eeh, rødbrun primer på verktøyet?

Ikke hos meg, har nettopp gått over mye gammelt verktøy, fjernet rust ved å spraye med WD40, 565 eller lignende og så fysisk fjernet rusten med en messingbørste i drillen. For så å tørke rent og gi en ny dusj med WD40 og tørke lett av. 
Er det mye rust er sikker syre/eddikvask tingen, etterfulgt av behandling med feks WD40 eller annet lettflytende, ikke klebrig smøremiddel.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

rust ja...  tørk vekk fukt med papir.  så pusses verktøyet med benkeslipemaskin m stålkost. etterpå så  vaskes/oljes stålet med sagkjede olje. dette gjentas når stålet er tørt. sagkjedeoljen er veldig god på å holde rust borte på allt stål. salt , lys , luft , er grobunn for rust på svart stål.... hold verktøyer oljevått fremover.

Komodo skrev for 11 timer siden:

Cola kan du glemme. Virkestoffet i cola for å løse opp rust er sitronsyre,

det er fosforsyre i colaen , som også er virkestoff i feks Ferro-Bet rustfjerner. Men konsentrasjonen er vel neppe den samme 

Sitat

Læskedrikken er også tilsat phosphorsyre, som er en middelstærk syre, der sænker pH i cola til ca. 2,5

Jeg foretrekker å bruke Ferro-bet sin rustfjerner, den inneholder også litt sink, som blir liggende igjen som et beskyttende skikt etter at rusten er fjerna , slik at man unngår at det ruster med en gang igjen 

Forresten, noen som har brukt stripAll?  ser ut til å være populært blant de som renoverer gamle motorer osv 

https://drakechemicals.no/privat/produkter/stripall/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Rolf skrev for 12 timer siden:

Eeh, rødbrun primer på verktøyet?

Ikke hos meg, ..

Ja, ikke sant, kanskje ikke akkurat vakkert :giggle: Men den sprayboksen var jo bare et eksempel, man må jo ikke bruke den fargen :wink: For min del vil jeg ha tørt og rent verktøy, ikke verktøy som er innsauset med olje og fett. Men jeg oljer selvsagt hengsler på avbitere og tenger, og tønna på skiftnøkkel osv. 

Komodo skrev 8 minutter siden:

Isteden for verktøykasse kan man jo bare ha en balje med olje som man oppbevarer verktøyet i. Ruster ikke da.

Høres sølete ut. Men jeg pleier å tørke over verktøyet med en oljefille nå og da, evt sprayet det med multisprsy og tørker av. Det skal ikke så mye til for å ta vare på verktøyet sitt. 

Når det er sagt så fant jeg nettopp en stor skiftenøkkel (16"?) som jeg hadde lagt på feil sted, den må nok få seg litt skikkelig stell før den funker som den skal igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er rene ASMR å fjerne rust fra verktøy. Jeg bruker oksalsyre (kjøpte i krystallform på ebay), og etterbehandler med CRC penetrerende olje eller WD40. Skikkelig mentalhygiene. Finn det verste dvs mest rustbefengte verktøyet og kos deg! 

Når man først er inne på rengjøring av verktøy, jeg bruker «wipes» fra CRC eller Wurth til å tørke verktøy etter bruk. Tar vekk alt av smuss, olje og drit, og legger igjen en tynn rusthindrende film. Men det blir ikke «klissent» som med olje.  Og henda blir rene også i prosessen. Kan anbefales. 

Redigert av Honduras (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...