Jump to content

Gjennomslag til kjølevann i eksosmanifold?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Andora skrev 35 minutter siden:

Om det ikke hjelper å koble inn forbruksbatt,ville  jeg ha sjekket tilstanden på starteren/evt alle kabel forbindelser,for her er det noe riv ruskende galt.kan jo nesten sveive den fortere rundt for hand....

 

Skal måle motstanden i kabelen mellom batteri og starter i morgen!

Hva er det man kan sjekke på startmotor annet enn børster?

 

Lars H. skrev 31 minutter siden:

Om det er batteriet som er svakt, så hører man det jo på lyden, om starteren drar igang med full fart eller strever med å få dreit motoren rundt? På min motor er det en helt annen fart under starten.

Du syntes dette gikk tregt altså? Jeg som alltid har kalt motoren for tungstarta. Kanskje den egentlig har veldig lettstartet, men belemret med en utslitt starter :)

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev 13 minutter siden:

 

Du syntes dette gikk tregt altså? Jeg som alltid har kalt motoren for tungstarta. Kanskje den egentlig har veldig lettstartet, men belemret med en utslitt starter :)

 

Vel, nå har jeg en helt annet motor (Yanmar 4JHE 44hp 1,6 liter fra 1986) som alltid starter på under 2 sec.Etter lyden å dømme hørtes det ut som om at starteren måtte jobbe ganske så alvorlig. Men la oss nå komme bort fra mulige problemer med batterier og komme  tilbake til tiltrekking av bolter og pakninger.

Link to post
Share on other sites

Jaaa... Har dratt til etter oppskrifta med 19,5 kg. Virker tett nå! Men blir liksom aldri kvitt all lufta i dyserørene, Kommer hele tiden små bobler. Tenker at luft i diesel og treg starter er en dårlig kombinasjon. Forutsetter at disse multi layer pakningene faktisk er like på begge sider, og at det da ikke er noe problem at min ligger med "UP" ned ;)

 

Systemet ser slik ut

Fuelsystem.JPG.eb358ccb0414ed6983582cf5978786b6.JPG

 

Lufta ser slik ut (Husk full oppløsning)

 

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 11 timer siden:

Hehehe, ja det er ikke så mye å skryte av. Nesten nytt(halvannet år gammelt) 100AH startbatteri fra Biltema. Tro om det er kommet Lithium batterier som er å anbefale som startbatteri? Blybatteri hører vel snart hjemme på museum...

 

Jeg har samme batteri, 3 år gammelt. Og det er det plenty futt i! Mistenker dårlige lagre i starteren din, jeg ville ha plukket den ut og fått noen til å sjekke den. Det skal gå fortere enn dette her!

Link to post
Share on other sites

første jeg oppdaget var at VSR’ n jeg nylig har montert var montert feil vei. Virker som det ble litt mer futt når den ble snudd.

C04F61FC-E4BE-4412-A452-0E08416CD1A1.jpeg.209e86cd907f5245304ed2660ca15fbf.jpeg

Spenningsfallet i kabelen uten belastning målte jeg til 0,2/0,3 V. Ingenting dramatisk der altså. Skal se om jeg har armer nok til å måle mens jeg tørner.


Ny starter i bestilling. Men tar nok litt tid før jeg kan regne med å få den levert.

 

demonterte den nåværende. Lagrene har lekket litt grease, men går ganske lett rundt. Var ikke noe dem hadde på lager her i byen, så dem blir ikke skiftet denne gangen. 6002LU og 629RD var nummrene. Hvis noen har i ei skuff og har lyst å sende til meg ;)

 

pusset vekk all skitt og børstestøv. Ser det er litt tæring i coilen, men er kanskje bedre å la det være der, enn å slipe ned og lage ubalanse...

6DA85700-0CE7-4B0A-8E4E-0342EFAABD92.jpeg.167e59d7588ce00ea0c54656895511e5.jpegIkke akkurat pen.

 

71FA2818-50D1-4358-8F22-9D6DF703FAB1.jpeg.fc48482cafedd3892fd09b655e0c903e.jpegAE0D3D4A-15E3-40F5-8205-6B23A17CE528.jpeg.3d0b8b393361a5ef4d3ef78b42ed0480.jpegsamlet seg litt gørr inni

 

86FB80EC-DFE0-401B-AEC0-80E7A30EAFAF.jpeg.322f3cb65ea90a163924d05cf6f41c75.jpeg

 

5D3B2F12-D095-4593-8541-A7E0089AA975.jpeg.72ffdf18d15e9c3841ae729361cd49c6.jpeg6E50CECC-056B-4528-A101-2C4A8BB8641B.jpeg.d0c29dcde87d9442f6cc4e1802ba3ad5.jpegetter rengjøring.

 

5363A773-6934-4341-92AE-57F0B95B7D3B.jpeg.c74f34ae755cfca0c46389c4eb4b82de.jpegPlenty med børster igjen. Men spent på om jeg klarer å få av børsteholderen uten å ødelegge skruene. Var ikke mye igjen av hodet på dem :)

4B6081F7-095D-4B81-B926-C330E0F84A93.jpeg

Link to post
Share on other sites

Største utfordringen så langt har vært å få på av og på fjærene som holder presset på børstene. Av gikk med to skrujern og litt tålmodighet. På har jeg ikke helt knekt koden på enda. Man må spenne opp fjæra en runde før man trer den inn på tappen sin. Mens børsteholderen med de andre to børstene er på plass :lipseal:

 

5BAB56E6-3FA8-4C0E-88D8-78B1D5F25176.jpeg.2526124b68ba847253246c2042ae17da.jpeg55A30D9D-D2AB-4F5E-90A2-15F0481ACAF5.jpeg.d7824a4885e254e5288f2cf752e4ac13.jpeg

Link to post
Share on other sites

Gjorde susen dette! Ble langt friskere, og med litt startgass så ble det tenning gitt.

 

Børsteholder utfordringer med løst med disse 3 nøye utvalgte verktøy. Satte fjære i nebbtanga, spente den opp og lurte den på plass igjen. Så løftet jeg den med skrujern før jeg tredde fastnøkkelen over og slapp den ned på børsten.

IMG_4273.JPEG.bc225fcb5abcd6078cd072dbcf44fd1a.JPEG

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg mail fra leverandøren av toppakningen om at ME013326 som dem leverte er samme som ME011045 som er den som sto på.

Men det lekker nå iallefall stortsett hele veien rundt. Har funnet en nettside der det står at det skal draes til med 90 grader etter riktig moment er nådd. Men det står det ingenting om i verkstedhåndboka, så tar ikke helt sjangsen.

Men det er ihvertfall ikke antydning til gjennomslag i kjølevæska lenger!

Dessverre så ble ene frostpluggen i eksosmanifolden blåst ut under "stresstestinga". Var en av dem jeg hadde ute når jeg lekkasjetestet. Tec7 var tydeligvis ikke sterkt nok til å hjelpe på. Tro hva man kan gjøre for å få det tett igjen?

IMG_4289.JPEG.2e040a50be57621d8cba9f6e4e5ec570.JPEG

Skulle fått gjort denne litt mer omfangsrik :)

https://studio.youtube.com/video/U8bI0CHhj9I/edit

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Store mengder hvitrøyk når jeg startet opp i morgest. Vann som sprutet ut av et eksosbend.

Plutselig er visst ikke manifolden tett allikevel. Er vel klin umulig at slike mengder vann kan komme fra eksosventilene, da motoren både starter og går lett.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev On 16.1.2021 at 20.29:

Det er vel kjølevann fra ferskvannsiden vi ser? Tipper sprekke i toppen, fra kjølevannskanal til eksoskanal. 

 

Ferskvann ja. Nei toppen er nyslipt og fin. Men er en sprekk der eksosrøret i manifolden møter flensen.

Klarte akkurat å komme til å sveise litt. Lot den stå full av aceton for å sjekke for lekkasje. Ingenting kom ut. Monterte på motoren, men da kom det noen dråper kjølevann. Merkelig :)

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 7 timer siden:

Akkurat. Dette forsterker troen min på at det er en sprekke i toppen du ikke har sett. Du må trykkteste toppen og manifolden din. 

 

Aldri vært borti trykktesing av topp. Må vel på et skikkelig motorverksted da? Men både jeg og verksmesteren som planslipte den syntes den så fin ut, men vi testet jo ikke på noen måte. Manifolden trykktestet jeg vel på en måte i morgest. Den gikk ikke gjennom ;)

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev On 20.1.2021 at 23.07:

 

Aldri vært borti trykktesing av topp. Må vel på et skikkelig motorverksted da? Men både jeg og verksmesteren som planslipte den syntes den så fin ut, men vi testet jo ikke på noen måte. Manifolden trykktestet jeg vel på en måte i morgest. Den gikk ikke gjennom ;)

Er ofte topper ser helt fine ut når du ser på dem med øyemål. Men en sprekk kan være tynn som ett hårstrå. Dette kan du finne ved penetrant testing. Du kan bruke følgende for å sjekke etter sprekker:

 

CRC CRICK 110 Rengjørings- samt avfettingsmiddel.

CRC CRICK 120 Rødfarget sprekksøkervæske. (Penetrant).

CRC CRICK 130 Framkaller i form av et hvitt pulver.

 

Først 110 for å være helt sikker på at det er rent, så har du 120 på flaten som skal sjekkes. Gi det litt tid på å trekke inn. (Penetrere). Tørk så av. Deretter så sprayer du på aktivator / fremkaller 130. Feilindikasjoner vil opptre som utblødninger fra materialet.

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

The Saint skrev for 10 timer siden:

Er ofte topper ser helt fine ut når du ser på dem med øyemål. Men en sprekk kan være tynn som ett hårstrå. Dette kan du finne ved penetrant testing. Du kan bruke følgende for å sjekke etter sprekker:

 

CRC CRICK 110 Rengjørings- samt avfettingsmiddel.

CRC CRICK 120 Rødfarget sprekksøkervæske. (Penetrant).

CRC CRICK 130 Framkaller i form av et hvitt pulver.

 

Først 110 for å være helt sikker på at det er rent, så har du 120 på flaten som skal sjekkes. Gi det litt tid på å trekke inn. (Penetrere). Tørk så av. Deretter så sprayer du på aktivator / fremkaller 130. Feilindikasjoner vil opptre som utblødninger fra materialet.

 

Skal gå til innkjøp av et slikt kit, og se om jeg finner noe sprekk da! I mellomtiden så har jeg prøvd å tette manifolden med epoxy et par ganger. Men veldig vanskelig å få det helt tett! Ingen sveisere jeg har snakket med orker å prøve å reparere støpealu inni en eksosmanifold :) Å få fabrikert en ny koster vel fort like mye som ny brukt motor frykter jeg.

 

U5L6yOa3TP+JdMAj5lh9eQ.jpg.ebe4a4359e417487eb77c7d2a5762a31.jpg

Lufttrykk+såpevann = såpebobler

 

vOA4oNwgRQKGL48MlNvLLg.jpg.92e175c9c30abda220944ca67e3b6eeb.jpg

Viser seg at det har vært festet et kobberrør på kjølevannsinnløpet som har gått hele veien til andre enden av manifolden. Dette var imidlertid knekt og lå å skranglet inni.

 

+mXw90CzQwijJ09x1idJVg.jpg.6f5d9f94422234c84701f71939b5e57f.jpg

 

V0LiONSsQ3GVFqfQEMP1gw.jpg.5387b59ebb71d4f17a6ee2eedc7da703.jpg

Avrtrykk av hvor røret har stått imot godset. Skjønner ingenting av det designet.

n88PnlOWSHeRWCXCfHIMug.jpg

byC3DQGjT+O1xhBe5LHaBg.jpg

Link to post
Share on other sites

MiMa skrev On 23.1.2021 at 11.08:

Du kan jo begynne med en pakning som passer.

Pakning mellom hva da tenker du?

 

Swingswong skrev On 23.1.2021 at 11.13:

Går røret inn uten å være festet til noe i andre enden?

Ser ut som det har touchet veggen i andre enden av manifolden, men ser ikke ut som det har vært festet i annet enn slangestussen til vanninntaket. Kanskje ikke så rart det knakk av da.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...